Springen naar inhoud

Spiegel-laag

• Log in om te kunnen reageren

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2009 - 15:49

Hallo,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een spiegel-achtige laag op karton aan te brengen? Graag met zo min mogelijk gevaarlijke/rare stoffen.

Momenteel maak ik een zonnecollector en wil daarbij aluminium van rol gebruiken met lijm, maar misschien is het ook mogelijk om een stofje te maken dat ik erop kan spuiten/smeren wat gladder is en beter reflecteert. Misschien zoals ze spiegels maken, een metaal (aluminium) in een vluchtige oplossing?

Alle ideeŽn welkom. Een lens van plastic lijkt me ook wel iets, het brandpunt hoeft niet perfect te zijn, maar dat is een vraag voor een ander topic.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 juni 2009 - 17:35

Aluminiumfolie lijkt me heel goed als reflecterende laag, maar om het zo glad te krijgen als een spiegel zal inderdaad niet meevallen. Verder houdt dit systeem op karton zich niet geweldig onder winderig of regenachtig weer.

Je zult verderop ook nog wel uitdagingen tegenkomen. Een concentrerende functie voor een zonnecollector of een zonnecel werkt natuurlijk alleen maar als de zon schijnt (het diffuse licht door wolken kun je niet concentreren) en bovendien moet je dan een systeem maken dat de zon gedurende de dag volgt...

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2009 - 08:53

Ik denk ook dat het aluminiumfolie plakken het beste is, maar misschien was het makkelijk om het aluminium met wat hydrofoob op te warmen en uit te smeren ofzo.

Hoe maken ze dan eigenlijk die kunststof spiegels? Die reflecteren ook aardig goed.

Veranderd door Z4x, 26 juni 2009 - 08:54

keyzplayer

keyzplayer

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2009 - 14:51

Ik zou eens naar een winkel voor handwerk- en knutselbenodigdheden gaan, daar hebben ze misschien wel iets wat jij bedoeld.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juni 2009 - 16:18

Hoe maken ze dan eigenlijk die kunststof spiegels? Die reflecteren ook aardig goed.

Daarbij laten ze chroom (of een ander geschikt metaal) verdampen in vacuŁm en (electrostatisch) neerslaan op de kunststof. Niet echt iets om thuis te doen.

Een wat oudere methode is zilver oplossen in kwik, op de ondergrond smeren en dan de kwik laten verdampen. Werd vroeger gedaan om glas te verzilveren tot spiegel (in het vuur om de verdamping te versnellen).

Ook door reductie van zilverzouten kan je wel verzilveren, maar de kwalitiet valt nogal eens tegen.
β-Damascenon en maneschijn

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juni 2009 - 16:56

Daarbij laten ze chroom (of een ander geschikt metaal) verdampen in vacuŁm en (electrostatisch) neerslaan op de kunststof. Niet echt iets om thuis te doen.

Een wat oudere methode is zilver oplossen in kwik, op de ondergrond smeren en dan de kwik laten verdampen. Werd vroeger gedaan om glas te verzilveren tot spiegel (in het vuur om de verdamping te versnellen).

Ook door reductie van zilverzouten kan je wel verzilveren, maar de kwalitiet valt nogal eens tegen.

Aantekening: het is nogal ongezond en erg giftig om met kwikdampen te werken.

Bartje81

Bartje81

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2009 - 13:29

chroom kun je ook op plastik neerslaan dmv POP, plating on plastik. Het plastik word dan gespoten met een elektrisch geleidende verf waarna je hier een nikkellaagje op kan galvaniseren en vervolgens een chroomlaagje.

Verder is er best aardige verf in spuitbus waarmee een redelijk goede reflecterende laag gespoten kan worden.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2009 - 14:46

chroom kun je ook op plastik neerslaan dmv POP, plating on plastik. Het plastik word dan gespoten met een elektrisch geleidende verf waarna je hier een nikkellaagje op kan galvaniseren en vervolgens een chroomlaagje.

Verder is er best aardige verf in spuitbus waarmee een redelijk goede reflecterende laag gespoten kan worden.

Beetje off-topic, maar zou je zoiets ook kunnen toepassen om PCB's te maken en dan met koper? Of is een elektrisch geleidende verf niet iets wat een DIY-er kan maken?

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 17:45

Ik heb zelf ook iets leuks gevonden. :)

Ziet er goed uit, maar zilvernitraat... das een lastige/dure.

http://www.thuisexpe...lverspiegel.htm

Jammer dat dit niet met aluminium kan ofzo...

Veranderd door Z4x, 02 augustus 2009 - 17:46

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 19:34

houd ook rekening met de gevaren van de reagentia!

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 19:54

Leuke reactie, maar de spiegellaag is weinig nuttig. Erg kwetsbaar, en oxideert snel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 21:29

Ik heb nog iets gevonden.

http://www.thuisexpe...operacetaat.htm

Vooral dit stukje:

We zien dat er witte dampen ontwijken. Deze hebben een penetrante geur. We zien ook dat er een bruine aanslag op de reageerbuis gevormd wordt. Een koperspiegel.

Is een koperspiegel 'goed'? :)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 23:08

Zoals je ziet, reflecteert ie best wel, nadeel is dat koper een kleur heeft en je die ook in het spiegelbeeld zult zien. Ik zou dat effect zelf eigenlijk best mooi vinden.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2009 - 09:03

Nee, een koperspiegel is niet goed. Die zilverspiegel van zilvernitraat is ook niet echt geschikt, veel te kwetsbaar en nogal duur voor grote oppervlakken.

Wat jij nodig hebt is een ietwat holle spiegel, maar zelf echt een mooi gladde spiegel maken is niet eenvoudig. Ik geef je nog de meeste kans als je aan die kleine spiegeltegeltjes kunt komen, zoals je wel op die discoballen hebt met allemaal glimmende vakjes. Dit soort tegeltjes (pakweg 2x2 cm2) kun je denk ik wel kopen bij een hobby/knutselzaak en die zou je dan op een licht holle ondergrond moeten plakken. Als holle ondergrond kun je een afgedankte satellietschotel gebruiken (soms heel goedkoop via Marktplaats te vinden) waar je de ontvanger uit sloopt. Deze ondergrond is stabiel en stevig en heeft precies de juiste vorm om een mooi brandpunt te maken. Op de plaats van de ontvanger moet jij jouw ding plaatsen waar het geconcentreerde licht op valt.

Veranderd door woelen, 03 augustus 2009 - 09:03

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2009 - 20:33

Die discobal dingen is ook een goed idee.

Ik heb nog iets anders gevonden. Is ook met zilver, maar zou het ook met nikkel kunnen? dat doen ze er later wel op (in de groene bak)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures