[scheikunde] substitutiereacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] substitutiereacties

Hey,

mijn vraag gaat over substitutiereacties,

In mijn boek staat namelijk dat elke H aan een alkaangroep dan kan worden vervangen. (dat snap ik)

Een opdracht in mijn boek was dat ik de reactie (in structuurformules) moest geven tussen methylpropaan en broom (Br2)

Vervolgens zou ik denken dat ik dus iedere H kan gaan vervangen.. In het antwoord zelf geven ze echter maar 4 tekeningen..

Hiermee kun je dan ook de verhoudingen opstellen van de reactieproducten..

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen! Ik snap dit echt niet..

Eigenlijk heb ik deze vraag ook voor de additiereacties, ik weet niet aan welke 'kant' ik dan de groep mag vastmaken (als de bindingen uitklappen)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] substitutiereacties

Ben je ook bekend met de regel van Markovnikov? Dat is in dit geval erg handig om te kennen.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] substitutiereacties

Nee, maar ik heb het even opgezocht en dat betekent dus dat het waterstofatoom (bijvoorbeeld van HBr) zich aan de C met de meeste H's zal binden.

dan heb ik bijvoorbeeld:

CH2=CH-CH3 + HBr --> CH3-CHBr- CH3

maar dan zeggen ze dat het ook nog op deze manier kan:

CH2=CH-CH3 + HBr --> CH2Br- CH2- CH3

En dat snap ik dan weer niet, want dan is de H wel aan het C-atoom met de meeste H's gebonden, maar de Br ook?

En hoe zit dat dan bij substitutie?

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] substitutiereacties

In de organische chemie heb je bijna altijd neven reacties.

Zo zegt de regel van Markovnikov dat de waterstof VOORAL gaat binden op de koolstof met het meeste waterstoffen, hier zijn bepaalde redenen voor, het heeft onder andere met hybridisatie te maken maar aan die volledige uitleg ga je niet veel hebben.

Hoe het zit met die substitutie reacties? Bij alkanen in jouw voorbeeld zijn het radicalaire substitutie reacties. Want die waterstoffen gaan er niet zomaar afgaan je hebt een zeer reactief deeltje nodig een radicaal. broom en chloor vormen in het licht spontaan radicalen die dan aanvallen op jouw koolstofketen en dan kan er een waterstof afsplitsen.

Reageer