[scheikunde] Structuurformules tekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Structuurformules tekenen

hallo! ik heb hulp nodig met mijn h.w.

onze 'leraar' heeft ons iets ' uitgelegt', maar niemand snapt er iets van. ik heb al vrienden gevraagd mar die wisten 't ook niet. en onze 'leraar' legt 't helemaal niet goed uit :S

we moeten dit tekenen: - hexa methyl ethaan

- 1- methyl 2- ethyl 3- prophylbutaan

- 2, 3- di ethaan 3, 4- di methylpentaan

(ik weet niet of dit precies goed is geschreven want onze 'leraar' was zelfs te lui om 't op het bord te schrijven :S )

alvast bedankt :D

Berichten: 133

Re: [scheikunde] Structuurformules tekenen

Hexamethylethaan, dit zijn 6 CH3 moleculen aan een ethaan, dus je tekent een ethaan molecuul en in plaats van de H tjes zet je methyl groepen.

TIP:

http://www.orgsyn.org/orgsyn/orgsyn/prepCo...p?prep=cv4p0520

De 1-methyl, 2-ethyl, 3-prophyl butaan is ongeveer het zelfde als bovenstaande, allen zit op de eerste C een methylgroep, op de tweede C een ethyl groep en op de derde C een prophylgroep en op de vierde C niks. (behalve de H atomen die je moet aanvullen totdat alle vrije elektronen bezet zijn)

De 2, 3 diethaan, 3, 4 diemethylpentaan is de zelfde werkwijze als hierboven

succes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Structuurformules tekenen

Fleppie schreef: Hexamethylethaan, dit zijn 6 CH3 moleculen aan een ethaan, dus je tekent een ethaan molecuul en in plaats van de H tjes zet je methyl groepen.

TIP:

http://www.orgsyn.org/orgsyn/orgsyn/prepCo...p?prep=cv4p0520

De 1-methyl, 2-ethyl, 3-prophyl butaan is ongeveer het zelfde als bovenstaande, allen zit op de eerste C een methylgroep, op de tweede C een ethyl groep en op de derde C een prophylgroep en op de vierde C niks. (behalve de H atomen die je moet aanvullen totdat alle vrije elektronen bezet zijn)

De 2, 3 diethaan, 3, 4 diemethylpentaan is de zelfde werkwijze als hierboven

succes
Hexamethylethaan is gewoon 1,1,2,2-tetramethylbutaan hoor. Hier geldt dat je naar de langste keten moet kijken. Zelfde geldt voor 1-methyl-2-ethyl-3- propylbutaan, dat 3-ethyl-4-methylheptaan heten moet, en 2,3-diethaan-3,4- dimethylpentaan, dat 3-ethyl-2,3,4-trimethylhexaan wordt.

Dus misschien moet je leraar nog even zelf het een en ander uit het boek leren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Structuurformules tekenen

Mitchell, wil je een volgende keer een iets duidelijkere titel verzinnen? 'HWLP !?!' spreekt nou niet echt tot de verbeelding.

@Fleppie
dit zijn 6 CH3 moleculen aan een ethaan
Het zijn CH3-groepen. Ik denk dat je hierin echt zorgvuldig moet zijn! Bovendien geef je nu gewoon direct het antwoord, daar leer je niets van ;)

En dan voor mitchell:

Heb je helemaal geen leerboek? Je krijgt deze opdracht neem ik aan niet zonder achtergrond?

Belangrijkste startpunt is je langste keten. Voordat je iets anders doet, teken dat eerst. Denk daarbij aan het aantal C'tjes.

Pas daarna de zijgroepen eraan plakken.

Nu een opgave voor jou om hier stap-voor-stap te doen:

Teken de structuur van 2-methyl-3-ethyl-4-methylpentaan.

Edit @Fuzzwood: dat had ik nog niet eens gezien...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 133

Re: [scheikunde] Structuurformules tekenen

Fuzzwood schreef:
Hexamethylethaan is gewoon 1,1,2,2-tetramethylbutaan hoor.

[/quote]

Zoals jij dat je naar de langste keten moet kijken, maakt het dan nog uit op welke positie de methylgroepen zitten als er hexamethyl wordt gezegd

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Structuurformules tekenen

Zoals jij dat je naar de langste keten moet kijken, maakt het dan nog uit op welke positie de methylgroepen zitten als er hexamethyl wordt gezegd
Je zou wel hexafluorethaan (zonder plaatsaanduiding) kunnen zeggen. De '1,1,1,2,2,2'-toevoeging is in dat geval niet nodig.

Maar hexamethylethaan is dus een fout naam.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Structuurformules tekenen

Fleppie schreef: Zoals jij dat je naar de langste keten moet kijken, maakt het dan nog uit op welke positie de methylgroepen zitten als er hexamethyl wordt gezegd
Je zou wel hexafluorethaan (zonder plaatsaanduiding) kunnen zeggen. De '1,1,1,2,2,2'-toevoeging is in dat geval niet nodig.

Maar hexamethylethaan is dus een fout naam.
Nee klopt die is in dit geval niet nodig, ware het niet dat ik ook een klein foutje heb gemaakt, en de getallen eigenlijk 2,2,3,3 zouden zijn als ze nodig waren geweest :oops:

Reageer