Springen naar inhoud

Kaliumhexachloroplatinaat

• Log in om te kunnen reageren

Heman

Heman

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2009 - 08:08

Voor de bereiding van kaliumhexachloroplatinaat wordt metallic platina bewerkt met zoutzuur en waterstofperoxide.

Wat gebeurt er precies bij deze reactie? Wordt het metaal gereduceerd van II --> IV om zo het hexachloroplatinaat te krijgen?

Hoe gaat dat in zijn werk?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2009 - 14:55

Ik ken alleen de reactie van platina met koningszuur (aqua regia). Hierbij gaat de lading van platina van 0 naar +4 volgens onderstaande reactievergelijking:

Pt + 4 HNO3 + 6 HCl => H2PtCl6 + 4 NO2 + 4 H2O

Dus ik neem aan dat bij jouw reactie nagenoeg hetzelfde gebeurt aangezien waterstofperoxide als oxidator zal optreden en dus het platina zal reduceren!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2009 - 19:40

Voor de bereiding van kaliumhexachloroplatinaat wordt metallic platina bewerkt met zoutzuur en waterstofperoxide.

Wat gebeurt er precies bij deze reactie? Wordt het metaal gereduceerd van II --> IV om zo het hexachloroplatinaat te krijgen?

Hoe gaat dat in zijn werk?

Het metaal wordt niet gereduceerd, maar geoxideerd. Het gaat van oxidatietoestand 0 naar oxidatietoestand +4. Tevens wordt het gecoordineerd aan 6 chloride ionen en aldus ontstaat het hexachloroplatinaat(IV) complex.

Heman

Heman

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2009 - 20:41

Oh ja, tuurlijk. Hij gaat naar 4+ dus dan wordt het geoxideerd. Ik denk ook dat mijn reactie het zelde gaat als met het koningszuur.

Dus als het K2PtCl6 naar K2PtCl4 gaat dan wordt het gereduceerd naar 2+

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures