Melk is ongezond?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Melk is ongezond?

Melk is ongezond?

Ik citeer uit "Gebruik je hersens" van Jan-Willem van den Brandhof:
Het boek Vitaliteit geeft onder meer de volgende argumenten waarom melk niet gezond is:

Melk bint maagzuur. Dit is funest voor de vertering van eiwitten die juist in de maag voorverteerd worden. Hierdoor wordt de alvleesklier overbelast en gaan de onverteerde eiwitten rotten in de darm, waardoor er een scala aan gifstoffen vrijkomt.

Melk irriteert het lichaam waardoor het meer slijm gaat vormen. Sommige mensen, vooral kinderen, zijn hier gevoelig voor en lopen grotere kans op ontstekingen van de neusbijholten, oren en amandelen.

Melk bevat lactose (melksuiker). Dit moet worden afgebroken door het lactose-enzym. Bij heel oude mensen wordt niet voldoen lactose-enzym meer aangemaakt. Irritatie van de dikke darm, diarree, gas en krampen kunnen het gevolg zijn.

Melk wordt gepromoot als grote calciumbron. Melk bevat echter slecht absorbeerbaar calcium. Bepaalde onderzoeken laten zien dan mensen die enkele glazen melk per dag drinken een lagere calciumspiegel hebben dan mensen die geen melk drinken. Calcium uit melk wordt bijvoorbeeld slechter opgenomen dan calcium uit plantaardige bronnen.

Melk heeft veel ellende veroorzaakt bij kinderen. Kinderen tot één jaar mogen eigenlijk geen melk krijgen, borstvoeding uitgezonderd.

Er zijn studies die aantonen dat mensen die regelmatig melk drinken meer kans hebben op aderverkalking.
Zo, dat was ff typen, maar wat denken jullie hiervan? Klopt het überhaupt wel wat er gezegd wordt?

Is melk inderdaad ongezond?

Berichten: 516

Re: Melk is ongezond?

Als ik snel eens lees, en onmiddellijk moet reageren, dan maak ik me volgende bedenkingen.

Als melk ongezond zou zijn, waarom heeft de natuur dan zoogdieren gemaakt? Waarom zou het voor een baby wel gezond zijn, maar voor een volwassene niet meer?

Als er een scala aan gifstoffen vrij zou komen... waren we dan niet al lang allemaal dood?

Het is inderdaad zo dat oudere mensen minder makkelijk het lactose afbreken. Dat is algemeen geweten. Sommige mensen zijn lactose-intolerant, waardoor ze krampen en hevige buikpijn krijgen van lactose. Maar maakt dat melk ongezond? Zeker niet voor al die andere mensen die er geen last van hebben.

Het is niet omdat de calcium niet zo goed oplosbaar is (ik weet zelfs niet of dat waar is), dat melk ongezond is.

En dan een grote "tegenstrijdigheid"... Als melk dan echt zo'n slecht absorbeerbare calcium bevat, hoe komen de mensen die meer melk drinken dan aan die hogere kans op aderverkalking?

Daarenboven mis ik elk wetenschappelijk bewijs van wat gezegd wordt.

Onschuldig tot het tegendeel bewezen wordt, ook voor melk...

(Of beschikt iemand over de bewijzen?)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Melk is ongezond?

Ik wil niet beweren dat melk zo gezond is als men ons wil doen geloven.

Ik vind echter het stuk van je quote (ik neem aan dat je het gewoon hebt overgetypt?) ook niet sterk.

'Melk bindt maagzuur'. Uh-huh. Ik neem aan dat ze doelen op calciumcarbonaat dat met het zoutzuur van de maag kan neutraliseren. Dat is in melk niet anders dan in andere calciumbronnen.

'Melk irriteert het lichaam waardoor het meer slijm gaat vormen'. Ik moet zeggen dat, als ik een flinke verkoudheid heb, ik ook minder zuivel neem omdat ik dan last krijg van mijn slijmvliezen. Maar of dat typisch is voor melk weet ik niet.

'Melk bevat lactose'. Klopt, het verhaal van de lactose-intolerantie is bekend. Dat maakt melk ongeschikt voor hen die het lactose niet kunnen afbreken. Maar dat maakt het niet ongezond voor mensen die dat wel kunnen.

'Melk bevat slecht absorbeerbaar calcium'. Mijns inziens verschilt het calcium in melk niet in dat van andere bronnen. Ik dacht dat het i.h.a. als calciumcarbonaat aanwezig is.

'Melk heeft veel ellende veroorzaakt bij kinderen'. Hier mis ik toch wel een beetje de onderbouwing. Als ik roep dat de Islam intolerant zou zijn, wordt dat niet geaccepteerd (terecht) zonder argumentatie.

Dat babies geen (koe)melk krijgen is dacht ik ook i.v.m. het lactose, pin me er niet op vast.

'Mensen die regelmatig melk drinken hebben meer kans op aderverkalking. Ook hier mis ik de bronnen, en een causaal verband.

Met andere woorden: op punten zeker geen complete onzin, maar onvoldoende beargumenteerd om er veel geloof aan te hechten...

[edit]

PinkPanther was mij net voor...

[/edit]
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 157

Re: Melk is ongezond?

'Melk irriteert het lichaam waardoor het meer slijm gaat vormen'. Ik moet zeggen dat, als ik een flinke verkoudheid heb, ik ook minder zuivel neem omdat ik dan last krijg van mijn slijmvliezen. Maar of dat typisch is voor melk weet ik niet.
Ik moet zeggen dat ik altijd last krijg van slijmvorming in m'n keel als ik melkproducten (melk, chocomel, yoghurt, maar ook boter en kaas) op heb. Hier heb ik dan een uurtje last van en dan is het weer weg.

Het kan dus best wel kloppen dat je lichaam meer slijm gaat aanmaken.

Maar het hele verhaal zal wel weer opgeblazen zijn.

Berichten: 127

Re: Melk is ongezond?

Pink Panther schreef:Als melk ongezond zou zijn, waarom heeft de natuur dan zoogdieren gemaakt? Waarom zou het voor een baby wel gezond zijn, maar voor een volwassene niet meer?
Melk is niet ongezond voor zoogdieren, zolang het gedronken wordt door de zoogdieren waarvoor het bedoeld is. Ik heb nog nooit gehoord van lactose-intolerantie bij kalveren. En er is niets beter voor babys dan borstvoeding. Maar moedermelk is heel anders van samenstelling dan koemelk. Een koe heeft ook een totaal ander spijsverteringssysteem dan ons mensen. Logisch dat er problemen optreden. De OP is een mooie opsomming van die problemen.

Het blijkt wel dat bij kinderen t/m 4 jaar de opname van koemelk beter gaat dan bij oudere mensen. Blijkbaar is de spijsvertering van kleine kinderen toch iets anders. Op latere leeftijd is het beter om zure melkproducten (zoals karnemelk of yoghurt) te nemen. De stelling dat melk maagzuur neutraliseert zal hiermee wel in verband staan.

Ondanks dat ook ik (zure) melkproducten als gezond beschouw, toch even de contradictie:

Als extra kalk zo gezond is, waarom drinken we dan melk? Hoe krijgt een koe die kalk in de melk.... Precies. Door het eten van planten. Groenten zijn een bron van calcium. Voldoende groente eten maakt het drinken van melk voor extra kalk overbodig.

Jdeketel

Berichten: 133

Re: Melk is ongezond?

Ik ben zeker allergisch geweest voor koemelk, maar dat heeft niks te maken met het feit dat het gevaarlijk is aangezien ik het nu wel kan accepteren (dit betekent niet dat ik het drink, maar dat terzijde). Maar dan is het nog steeds raar dat dhr vd brandhof een opsomming van beredeneringen doet zonder deze uitgebreid te verklaren. kan ook zijn dat Z4X een selectie van het orgineel heeft gegeven...

Tot slot: waarom bestaat er al eeuwen lang melk als het giftig voor de mens is??

Berichten: 2.399

Re: Melk is ongezond?


'Melk bevat slecht absorbeerbaar calcium'. Mijns inziens verschilt het calcium in melk niet in dat van andere bronnen. Ik dacht dat het i.h.a. als calciumcarbonaat aanwezig is
Laat ik voorop stellen dat ik het stukje ook niet sterk vind en het in grote lijnen met je eens ben hoor Berry, maar hier zit je er naast.

Proteines kunnen metalen binden (chelatie) en zo voorkomen dat ze opgenomen worden in het lichaam. Je kunt ook slecht oplosbare zouten vormen bijvoorbeeld en noem maar op. Op het moment dat iets niet in oplossing is, kan het lichaam deze niet opnemen en scheidt je het gewoon weer uit. Zelfde reden waarom sommige medicijnen nuchter genomen moeten worden of bijvoorbeeld niet met sap etc.

Ik weet niet of het waar is in dit geval, maar het zou zeker goed kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Melk is ongezond?

Aha, op die manier!

Thanks voor de aanvulling :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Melk is ongezond?

Ik heb het even gescanned, het hele verhaal begint bij "Drankenoverzicht".

Afbeelding

Berichten: 195

Re: Melk is ongezond?

"Bepaalde onderzoeken laten zien dat...."

"Er zijn studies die aantonen dat ... "
Waar is het bewijs in deze tekst? Er worden twee keer onderzoeken/studies "aangehaald", maar zonder referentie naar een betrouwbare bron kan dit net zo goed uit de duim gezogen zijn.

Berichten: 133

Re: Melk is ongezond?

Z4x thnx voor de scan!!!

Ik ben het met molecular eens, alle wetenschappelijke referenties zijn afwezig dit betekent voor mij dat de schrijver niet zeker is van zijn verhaal...

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Melk is ongezond?

Bedankt voor de reacties.

Ik denk er nu zo over:

Koeienmelk is bedoeld voor koeien wat het minder geschikt maakt voor mensen.

Melk kan slijm veroorzaken wat zorgt voor irritatie en het is niet duidelijk of melk echt goed is voor calcium. Calcium via groente werkt waarschijnlijk beter.

Mensen kunnen gewoon melk blijven drinken maar te veel is niet goed.

De bronnen van het verhaal ontbreken wat niet echt de waarheid ten goede komt.

Als melk echt zo slecht is dan zouden we dat wel allemaal weten waarschijnlijk (aan de andere kant, de nederlands economie leunt wel veel op melk producten dus dat zou het tegen kunnen houden).

Kortom, ik denk dat ik misschien iets minder (halfvolle) melk ga drinken, maar stoppen niet en er ook nog gewoon van ga genieten. :)

Nog wel één vraag, weten jullie misschien ook of het aantal mensen in NL met darm/buik ziektes grotere is dan in een ander land waar ze minder melk drinken (bijv. Spanje)? Dat zegt niet alles, maar zou er wel mee te maken kunnen hebben (de giftige stoffen).

Berichten: 133

Re: Melk is ongezond?

Nou ik heb het volgende gevonden voor jou vraag
Nog wel één vraag, weten jullie misschien ook of het aantal mensen in NL met darm/buik ziektes grotere is dan in een ander land waar ze minder melk drinken (bijv. Spanje)? Dat zegt niet alles, maar zou er wel mee te maken kunnen hebben (de giftige stoffen).


namelijk:

`Bij een tiende deel van de Nederlanders en bij zeer veel mensen uit het Verre Oosten en het gebied rondom de Middellandse Zee komt deze intolerantie voor.´

Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekte...toornissen.html

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Melk is ongezond?

Gezien de volgorde van het laatste stukje van de lijst lijkt me het hele boek nogal onzinnig.

Waarom karnemelk volgens deze schrijvers kennelijk wel gezonder is dan rum van 80% is, terwijl het vrijwel alle genoemde "nadelen" heeft die melk ook heeft, is me al helemaal een raadsel.

"Gezond" hangt altijd samen met meerdere factoren. Appels zijn bijvoorbeeld niet gezond als je alleen maar appels eet en verder niet. Appels zijn wel prima in een gezond levenspatroon in te bouwen, maar ze gezond noemen is onzin.

Er zijn aanwijzingen dat het nuttigen van een enkel glas alcoholische drank een positieve invloed heeft op de gezondheid. Een glas water heeft die invloed kennelijk niet, dus sterke drank zou dan "gezonder" zijn dan water.

Nog een paar andere dingen die me opvielen: kruidenthee is volgens de lijst beter dan kraanwater, maar er staat niet gespecificeerd dat deze kruidenthee niet met kraanwater mag worden gezet, noch welke kruiden gebruikt mogen worden. Dat is wel erg grofmazig gedacht ondermeer omdat diverse kruiden volgens sommigen "vochtafdrijvend" zouden werken.

Wat de waterafdrijving van caffeine betreft: bekende onzin. Gelukkig maar, ik ken mensen die leven op koffie, die zouden volgens de theorie aanzienlijk meer vocht kwijtraken dan ze drinken, maar het is simpelweg niet zo: ze leven nog steeds en komen geen vocht tekort.

Evengoed denk ik dat je voor een echt goed commentaar beter terecht kan op een medisch forum, uiteraard nadat je hebt uitgezocht op welke wetenschappelijke bronnen dit gebaseerd is (als deze er zijn wat ik ten zeerste betwijfel). Besef wel dat er maar weinig mensen zijn die voor de zoveelste keer willen uitleggen waarom het onzin is, dus reken niet teveel op reactie en zoek eerst even het betreffende forum af.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 133

Re: Melk is ongezond?

Nu JanMeut mij heeft gewezen over koffie, wil ik nog het volgende aanhalen uit het artikel:
Bij te grote doseringen treden nadelige effecten op, vooral omdat cafeïne in een dosis van 500 milligram of meer de hersenencentra die de ademhaling en de activiteiten van de bloedvaten besturen stimuleert. Het gevolg is o.a. een snellere hartslag en een hogere bloeddruk.
Tabel: Hoeveelheid cafeïne in diverse producten per portiegrootte

Product portie cafeïne (mg)



thee 1 kop 40



groene thee 1 kop 40



filterkoffie 1 kop 60-120



espresso 1 kopje 45-100



oploskoffie 1 kop 70



cafeïne vrije koffie 1 kop 1-5



cola 1 blikje 40



chocolade melk 1 kop 4-20



chocolade 100g 160-240



energy drinks 1 blikje 400

Bron

volgens dit tabel en bovenstaande tekst zouden je een hoge bloeddruk en snelle hartslag krijgen van het drinken van energydrinks. Vele zullen het met mij eens zijn dat in de tijd van tentamens en deadlines er regelmatig naar de energydrink wordt gegrepen, en persoonlijk gezien heb ik van hoge bloeddruk en snellere hartslag geen last van gehad

Reageer