Oliezuur probleem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Oliezuur probleem

Hoi,

Ik moet een opdracht doen voor school. Dit is met oliezuur. We krijgen oliezuur als monolaag op het water. We moeten hier verklaren waarom de koolwaterstoffen naar boven staan.

Opdracht (samengevat):

Wanneer oliezuur (cis-9-octadeceenzuur, vloeibaar bij kamertemperatuur) in contact wordt gebracht met water, is een goede menging van deze stoffen niet mogelijk. Er ontstaat een zogenaamde monolaag (mono = één) van oliezuurmoleculen aan het wateroppervlak (= het grensvlak tussen water en de lucht). Dit is te verklaren vanuit de molecuuleigenschappen van watermoleculen en van een oliezuurmolecuul. Eén druppel oliezuur is al genoeg om een zeer groot wateroppervlak met een monolaag te bedekken.

Om de berekening te kunnen uitvoeren, moeten wel enkele aannames worden gedaan: de laag is een monolaag, het molecuul is qua structuur langwerpig, de koolwaterstofstaarten staan omhoog (verklaar deze aanname) en de moleculen zitten allemaal dicht tegen elkaar aan (idem).


Weten jullie dit te verklaren, dat de koolwaterstofstaarten omhoog staan?

Waarschijnlijk heeft dit iets te maken met hydrofiel/hydrofoob of waterstofbindingen..

Liefs

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oliezuur probleem

Je bent heel warm.

Je hebt eigenlijk een molecuul met 2 delen; het ene is hydrofiel en het ander is hydrofoob.

Teken het eens uit. Welk deel zal zich naar het water keren? En welk ervan af?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Oliezuur probleem

Afbeelding

Hierboven staat oliezuur. Ik dacht zelf dat de linkerkant hydrofiel was en de rechterkant hydrofoob. Maar als die zo is dan zouden de koolwaterstofstaarten toch juist omlaag staan? Want hydrofiel trekt naar hydrofiel toch?

Berichten: 133

Re: Oliezuur probleem

@ Beryllium: heeft de dichtheid van de stof ook invloed op de monolaag vorming

(sorry vindt het een interessant onderwerp) :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oliezuur probleem

Tessebal, waarom staan de staarten dan omlaag? Oliezuur ligt op het water, dus (inderdaad, wat jij zegt), het hydrofiele deel is naar het water gericht. Het hydrofobe deel, de 'staart' steekt omhoog.

@Fleppie: ik kan me voorstellen dat een stof met een veel hogere dichtheid inderdaad geen monolaag vormt maar een suspensie in water, of zelfs een bezinksel. 'Drijven' op water houdt op een gegeven moment gewoon op denk ik zo.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oliezuur probleem

Ik denk dat de dichtheid geen invloed heeft op monolagen. De zwaartekracht is daarvoor gewoon te klein.

Reageer