Springen naar inhoud

[scheikunde] Ion selectieve electrode

• Log in om te kunnen reageren

Ember

Ember

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2009 - 21:28

Ik heb binnenkort een herkansing van een toets over het boek Quantative Chemical Analysis (door: Daniel C. Harris) en ik ben nu een oude toets aan het doornemen, maar ik kom niet uit de volgende vragen..

De respons van een ion-selectieve electrode wordt weergegeven door de formule:
E = constante ± β (0.05916/n) log [ AA + Σ kA,X AX ]

Nu heb ik al lopen zoeken op internet, en ik ben er al achter dat β voor de meeste electrodes 1 is, maar ik ben er nog steeds niet achter waarvoor deze corrigeert. Ik zat te denken aan de gevoeligheid, maar de electrode zal daar zelf ook wel voor corrigeren toch :S?

Vervolgens is het de bedoeling dat ik een selectiviteitscoëfficient uitreken (dat is kA,X in de formule). Dat moet met behulp van Powerfit. Bekend is de concentratie van ion X en ion Y in de oplossing, waarbij de concentratie van ion X constant is, en de bijbehorende respons van de electrode.

Maar wat moet ik tegenelkaar uitzetten? Ik dacht aan de concentratie van ion Y tegenover de respons, omdat dit de variable waarden zijn, maar hoe reken ik dan m.b.v bovenstaande formule de selectiviteitscoeffient uit?

Ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen! Bij voorbaat dank iig!

Ps: dit (*klik*) is overigens de toets waar ik het over heb, moet ik het verkeerd/onduidelijk uitgelegd hebben

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2009 - 11:08

Ik denk dat je er uit kunt komen door steeds een van de variabele concentraties als logarithme uit te zetten tegen de gemeten potentialen. Je meet echter steeds mengpotentialen. D.w.z. dat er meerdere ionen tegelijk potentiaalbepalend zijn. De electrode is ionselectief als een van de aanwezige ionen daarbij domineert. De andere ionen moet je dan als storende ionen beschouwen. De "k" in je formule bepaalt de mate waarin ze storend zijn.
De functie van TISAB is niet altijd via complexvorming. Ook het regelen van de ionsterkte speelt een rol. Ionsterkte heeft betrekking op de totale ionconcentraties in de electroliet, ongeacht de aard van de ionen. Ionsterkte beinvloedt de ionuitwisselingen aan de electrode en die uitwisselingen bepalen weer de gemeten potentiaal.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures