Continu sulfietbepaling in water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Continu sulfietbepaling in water

Vanwege het automatiseren van enkele processen zit ik met het volgende probleem:

We hebben diverse voorraadtanks met water waar natriumbisulfiet aan toe word gevoegd. Op dit moment word deze concentratie door joodtitratie handmatig bepaald. De waarden liggen tussen de 0 en 1000 PPM. De wens is om dit op de een of andere manier automatisch te laten verlopen. De vraag is nu, is er een manier om een automatische meting te verrichten? Bijvoorbeeld een geleiding of PH-meting na toevoeging van een andere stof? Een continumeting zou ideaal zijn. Iedere andere manier is ook van harte welkom!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Continu sulfietbepaling in water

Als het alleen een natriumbisulfiet oplossing in water betreft, kan het wel met een pH meting. Zodra er ook andere stoffen inzitten die de pH beïnvloeden, wordt het al een stuk lastiger. Voor geleiding geldt hetzelfde verhaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Continu sulfietbepaling in water

Bel eens naar Hach-Lange in Tiel.

Zij hebben in ieder geval een heel simpele spectrometrische sulfietmeting.

Berichten: 3

Re: Continu sulfietbepaling in water

Als het alleen een natriumbisulfiet oplossing in water betreft, kan het wel met een pH meting. Zodra er ook andere stoffen inzitten die de pH beïnvloeden, wordt het al een stuk lastiger. Voor geleiding geldt hetzelfde verhaal.


Het is gezuiverd en onthard bronwater. Voldoet aan de eisen van kraanwater.

Begrijp ik je goed? Dat zou betekenen dat we met een PH- of geleide-meting van het bronwater + een meting van het bronwater + natriumbisulfiet dit af moeten kunnen lezen?

Berichten: 3

Re: Continu sulfietbepaling in water

Marjanne schreef: Bel eens naar Hach-Lange in Tiel.

Zij hebben in ieder geval een heel simpele spectrometrische sulfietmeting.
Ik zal eens bellen, dank voor de hint.

Berichten: 252

Re: Continu sulfietbepaling in water

Met een pH meting kan je nooit een concentratiebepaling doen van het bisulfiet. Ook met een geleidbaarheidsmeting wordt dit lastig gezien de achtergrondconcentratie van het bronwater wel kan schommelen, maar het is het proberen waard.

Neem hiervoor een monster bronwater van verschillende origine (verschillende tanks, tijdstippen, ...) en meet de geleidbaarheid. Voeg hier de gewenste hoeveelheid bisulfiet aan toe en meet opnieuw. Het verschil in meetresultaten zal je al heel wat vertellen. Bepaal ook even de temperatuurscoëfficiënt, TC, van je mengsel.

Anderzijds vermoed ik dat je het bisulfiet toevoegd om oxidatie door zuurstof te voorkomen. De hoeveelheid of concentratie bisulfiet is dus eigenlijk niet belangrijk. Je wil eigenlijk gewoon zeker zijn dat er geen zuurstof in je water opgelost zit. Je kan dit het eenvoudigst bewaken met een zuurstofsensor. Er bestaan verschillende types en meettechnieken. Ik zou in dit geval kiezen voor een online amperometrische zuurstofsensor die in het gewenste meetbereik (ppm of ppb) werkt. Je kan dit ook met een online redoxmeting maar dat is veel abstracter (de mV zijn niet T-gecomenseerd en je zoekt eigenlijk naar een sprong).

Reageer