Antikal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Antikal

Na het gebruik van Antikal op de kraan en stalen aanrecht (ribbeltjesaanrecht die veel voorkomen) blijft na goed wegspoelen de geur van Antikal hangen op het aanrecht en kraan (Antikal heeft conform voorschrift max. 5 minuten ingeweekt). Ook na gebruik van afwasmiddel en schuurmiddel blijft de geur nog wat hangen. Pas na gebruik met schoonmaakazijn treedt een geurafname op, echter de geur is nog niet verdwenen. Een ander vreemd aspect is dat bij het schuren met schuurmiddel en schuursponsje (zo'n groen/gele) het aanrechtblad wat aflaat (wit doekje heeft donkergrijzige strepen). Wellicht dat dit aflaten een normaal proces is dat altijd optreedt bij schuren met schuurmiddel maar wellicht hangt het samen met het Antikal.

Vraag: hoe zou dit kunnen, is het slecht voor het aanrechtblad (in de zin van definitieve aantasting) en tot slot: is een restant van de geur ook schadelijk voor de gezondheid als je voeding op dat aanrecht hebt liggen of is de restwaarde dusdanig minimaal dat dat niet kan.

Alvast bedankt voor reacties!

Berichten: 1.816

Re: Antikal

Waarom heb je niet meteen schoonmaakazijn genomen (10%)? Werkt prima als antikalk en ook veel bacterien leggen het loodje.

Er zal wel een gel inzitten met een geurstof. Denk niet dat dat schadelijk is.

Soms werken oude middelen prima, maar de commercie en de reclame proberen dat naar hun hand te zetten. Tenslotte vind niet iedereen de geur van azijn prettig. Kwestie van smaak enz.

Edit: Je hebt waarschijnlijk een rvs blad.
LiA

Berichten: 133

Re: Antikal

Antikal Krachtige Ontkalker 750ml 

Grondige kalkaanslagverwijdering - Wekelijks of occasioneel gebruik 

 

Helpt hardnekkige kalksporen te verwijderen 

 

Zeer doeltreffend bij hard water 

 

Geeft opnieuw een langdurige glans 

Fris en aangenaam parfum 
Bron

Antikal promoot hun geparfumeerde ontkalk middel en Bertnl vindt deze geur minder prettig.

Maar goed, mij eerste vraag waarom zou je een ontkalk middel gebruiken om je aanrecht te zuiveren. Ik gebruik gewoon simpele afwasmiddel daarvoor, op mijn RVS aanrecht.

Berichten: 3

Re: Antikal

Bedankt voor jullie reacties. Had een paar vlekken waarvan ik dacht dat die wel zouden oplossen met Antikal. Maar uiteindelijk had ik inderdaad beter direct schoonmaakazijn kunnen gebruiken. Ben op zich wel een voorstander van natuurlijke producten. Zo gebruik ik nooit chloorhoudende middelen. Maar dit spul gaat nu ook de deur uit. Overigens vind ik geur van azijn helemaal niet vervelend :)

Dat het aanrecht wat zwartig aflaat na het schuren met schuursponsje en schuurmiddel is kennelijk wel weer normaal want de zijkant van het aanrecht (niet met Antikal behandeld) gaf ook wat zwartig af. Kennelijk een miniscuul stukje metaal dat je dan er af schuurt. Dus dat heeft gelukkig niet met de Antikal te maken. Heb ik trouwens ook met mijn RVS koelkast als ik die behandel met een speciaal vetachtig goedje dat door Siemens geleverd wordt bij de koelkast. Die doekjes zijn dan ook wat grijzig.

Resteert alleen de geur die trouwens ook op de kraan zelf blijft hangen. Ok, alleen als je er met de neus bovenop zit maar dat heb ik nu even gedaan om te checken of die geur alleen materiaalafhankelijk blijft hangen of overal op. Kennelijk overal. Ben al blij dat ik er geen tegels mee heb ingespoten. Kan me voorstellen dat de geur in voegen nog veel langer blijft hangen.

Ik ga er dan maar van uit dat het middel zelf nu wel weg is en dat alleen die geurgel dermate sterk is dat die wat blijft hangen. Zal er wel afslijten.

Berichten: 1.816

Re: Antikal

Er is een goede kans dat je die "parfum" met wat spiritus sneller weg krijgt en anders gewoon uitzitten tot het verdampt is. Verder poets je het rvs en zal er dus zeker wat materiaal van af komen, maar daar zou ik me niet bezorgd over maken.

Zo blijkt maar weer dat ook "fris en aangenaam parfum", smaak gebonden is.
LiA

Berichten: 3

Re: Antikal

thionyl schreef: Er is een goede kans dat je die "parfum" met wat spiritus sneller weg krijgt en anders gewoon uitzitten tot het verdampt is. Verder poets je het rvs en zal er dus zeker wat materiaal van af komen, maar daar zou ik me niet bezorgd over maken.

Zo blijkt maar weer dat ook "fris en aangenaam parfum", smaak gebonden is.
Dank je voor de reactie. De geur is nagenoeg weg en als je gewoon voor het aanrecht staat niet meer merkbaar. Voor mij alleen nooit meer Antikal ;)

Reageer