Springen naar inhoud

Molariteit van zoutzuur bepalen

• Log in om te kunnen reageren

Prins

Prins

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2009 - 18:54

Mensen,

Gisteren een experiment uitgevoerd. Nu moeten we de molariteit van het gebruikte zoutzuur bepalen, titerstelling. Ik heb hiervoor een titratie gedaan met borax (Na2B4O7.10H2O) met 381,37 g/mol. Bij de titratie heb ik in totaal 446 mg borax gebruikt en methylrood als indicator. De titratie sloeg om bij een toevoeging van 23,90 ml HCL.

Hoe bereken ik nu de exacte molariteit van zoutzuur? Graag in duidelijke stappen aangezien ik hiet nul ervaring mee heb.

Bedankt voor de reactie,

Rodin.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juli 2009 - 19:16

Je dient sowieso te weten hoe borax en HCl reageren. Je bent namelijk afhankelijk van die verhouding.

Je dient ook uit te rekenen hoeveel mol borax je had uit de inweeg (0,446g) en de molmassa (381,37g/mol)

Daarna heb je dus de reactievgl en de daaruit voortkomende verhouding nodig om te kijken met hoeveel mol HCl het berekende aantal mol borax reageerde.

Dit aantal mol HCl dan samen met je verbruik omrekenen naar mol/l en je bent er.

Veranderd door Fuzzwood, 01 juli 2009 - 19:17

Prins

Prins

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2009 - 19:36

Fuzzwood,

Bedankt voor de reactie.

Het aantal mol borax is 1,17 . 10^-3 , dit lukt wel. De rest is ook goed te doen, alleen kom ik niet uit de reactievergelijking.

Na2B4O7.10H2O + HCL -------> ?????

Hoe kan ik achter de eindreactie en dus de verhouding komen?

Rodin.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juli 2009 - 20:34

Het lijkt mij dat borax als base zal reageren, maar er zat een instinker in dat systeem die ik even niet meer weet. Borax ontleedt dacht ik ergens in maar weet dat niet meer zeker.

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2009 - 06:24

is die instinker: "boric acid is precipitated"?

(aldus Vogels textbook of...... op pagina 344.)

dit neerslag ontstaat blijkbaar bij gebruik van geconcentreerde oplossingen, maar ik vermoed dat dit hier niet het geval is.

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2009 - 06:26

die 10 H2O ofte kristalwater heeft m.i. geen effect op de reactievergelijking. Ik denk dat je dit mag weglaten.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2009 - 12:14

Ik zal maar even een handje helpen!

De borax zal na afsplitsing van de natrium ionen in water alsvolgt reageren:

B4O72- + 7H2O ------> 4H3BO3 + 2 OH-

Vervolgens titreer je met HCl de gevormde OH- weg met gebruik van een indicator om het omslagpunt te zien (bv. methylrood of fenolftaleÔne). Je moet echter wel rekening houden dat je een blanco bepaling uitvoert aangezien de indicator die je gebruikt ook titrant verbruikt!

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2009 - 13:41

ajonker geeft met zijn reaktievergelijking bijna de oplossing.

Borax kun je opvatten als half-getitreerd boorzuur. Je kunt borax zowel met zuur als met base titreren. Het aantrekkelijke van borax is zijn hoge equivalentgewicht. Dat is prettig bij het inwegen. Mits de kristallen niet verweerd zijn natuurlijk. Want dan zit je met een foutief equivalentgewicht.
De oplosbaarheid van boorzuur is vaak een probleem. Ik heb vaak met boorzuur oplossingen gewerkt. Naast de beperkte oplosbaarheid stuitte ik vaak op de geringe oplossnelheid.
Dat laatste heb ik nooit kunnen begrijpen. De verklaring dat het een heel zwak zuur is vind ik niet toereikend. Ik heb ook gedacht aan trage vorming van waterstofbruggen tussen het boraation en het water. Maar daar kom ik ook niet uit.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures