Springen naar inhoud

HPLC: via structuurformules pieken benoemen

• Log in om te kunnen reageren

sunshine_CF

sunshine_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2009 - 19:11

Hoi iedereen,

Ik kwam bij een vraag uit proeftentamen niet zo goed uit, dus ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen...

De vraag luidt als volgt:
In figuur 1a (benzoezuur, diazepam, paracetamol en salicylzuur) zijn de structuurformules van de 4 componenten van een mengsel in willekeurige volgorde weergegeven. De pKa waarden liggen voor de zuren tussen de 4 en 5.
Figuur 1b (4 pieken te zien..) is het bijbehorende HPLC-chromatogram dat verkregen is met een reversed phase systeem (C18) met UV-detectie, waarbij de mobiele fase bestaat uit een mengsel van 50% acetonitril in buffer (0,1 mol/L pH=2).

A. Benoem de pieken
B Schets hoe het chromatogram uit zal zien, als de pH van de buffer verhoogd wordt.

Alvast bedankt voor alle reacties!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2009 - 03:57

Wat denk je zelf? Wat is de polariteit van elke stof t.o.v elkaar bij een hoge en lage pH?

sunshine_CF

sunshine_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2009 - 17:24

Uhmm,

Ik snap wel dat de polairste stoffen als eerste uit de kolom komen en de apolairste stoffen als laatste. Dus de componenten moeten we dan rangschikken van meest polair naar minst polair, alleen daar kwam ik dus niet zo goed uit...

Ik heb geprobeerd om log P-waardes van de stoffen te vinden, maar dat was niet zo'n groot succes, maar goed, wat ik dus gevonden heb, is:
diazepam: 2.80-3.18?
salicylzuur: 2,2?
paracetamol: 0,46-1?
benzoezuur: 1,87?

Verder heb ik ook geprobeerd om de pKa's van de stoffen te vinden, maar of het klopt?:
diazepam: 3,3
salicylzuur: 2,97
paracetamol: 9,5
benzoezuur: 4,21

Maar eigenlijk moet ik denk ik al zonder log p of pka kunnen verzinnen welk stof meest apolair is en welke niet...

Dan moet ik dus naar de functionele groepen kijken, maar daar begint dus het probleem...

Frenckle

Frenckle

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2009 - 15:00

Hallo,

Zelf vind ik het altijd fijn om naar de structuurformules te kijken inplaats getallen om de volgorde van polariteit te bepalen. Natuurlijk is dit niet nauwkeurig maar in mijn ogen wel effectief. Zo zal je hier zien dat b.v. salycylzuur 1 OH groep aan dezelfde kant meer heeft dan een benzoezuur (dus polairder is).

Misschien klinkt het gek maar ik verbeeld me het altijd als een touwtrekwedstrijd tussen de verschillende groepen van een molecuul. Hoe groter het verschil is tussen de teams hoe polairder de stof.

hoop dat je er iets aan hebt.

mvg,
Vincent

(mijn excuses ik zie nu pas hoe oud het topic is)

Veranderd door Frenckle, 18 september 2009 - 15:06

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures