Vraagje over TISAB-buffer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Vraagje over TISAB-buffer

Hallo,

Ik heb een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie mij mee kunnen helpen:

Ik had een vraagje over de TISAB buffer. Deze wordt gebruikt bij een fluor analyse. Om waterstoffluoride om te zetten in fluoride ionen ook gaat dit de terug vorming van waterstoffluoride tegen en zorgt ervoor dat er geen HF2- gevormd kan worden. mijn vraag is hoe gaat dit precies.

TISAB buffer bestaat uit: Natrium acetaat, azijnzuur en CDTA.

Allereerst van HF naar F-, klopt het dat dit gevormd wordt doordat het waterstof atoom "opgevangen" wordt door het acetaat, waardoor F-ionen gevormd worden?

Ik heb ook nog een vraag over hoe gaat de TISAB buffer de terug vorming van HF en HF2- tegen? kan dit zo zijn dat dit wordt tegen gegaan doordat het CDTA dat zuur is en daardoor de terugvorming tegengaat?

tenslotte nog een klein vraagje over de referentie elektrode. Ik lees hier http://www.consultrsr.com/resources/ref/agcl.htm bij: Enemies of the Ag/AgCl electrode. Dat OH- ervoor zorgt dat Ag wordt omgezet in Ag2O of AgOH waardoor dit een storing veroorzaakt ik neem aan dat dit klopt :P ?

Ik had al wat gezocht over de TISAB buffer maar kon geen goede informatie vinden die mijn vraag beantwoord. alvast bedankt voor jullie reacties (hopelijk) :D
Hennie



Firefox fan. Waarom werkt deze geweldige site daar zo slecht mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vraagje over TISAB-buffer

Allereerst van HF naar F-, klopt het dat dit gevormd wordt doordat het waterstof atoom "opgevangen" wordt door het acetaat, waardoor F-ionen gevormd worden?
Je hebt verschillende TISAB's. Die die jij gebruikt is een mogelijke TISAB.

Wat je hier stelt klopt wel. De buffer zorgt ervoor dat het vrije fluoride-ion aanwezig is.
Ik heb ook nog een vraag over hoe gaat de TISAB buffer de terug vorming van HF en HF2- tegen? kan dit zo zijn dat dit wordt tegen gegaan doordat het CDTA dat zuur is en daardoor de terugvorming tegengaat?
De pH-buffer in TISAB zorgt ervoor dat er vrij fluoride is en geen waterstoffluoride. Dit wordt puur door de pH geregeld.

Ik heb verder nog nooit van HF2- gehoord. Waar haal je dit molecuul vandaan?

Een tweede belangrijke taak van TISAB is dat het de complexvorming van metaalionen met fluoride tegengaat. Hiervoor zorgt het CDTA (in sommige TISAB's is dat citraat, maar CDTA is sterker). Vooral Al- en Si-ionen vormen fluoridecomplexen. Die gecomplexeerde fluoride meet je vervolgens vals-negatief niet mee. Om dit te voorkomen wordt CDTA gebruikt dat zich sterker bindt aan metaalionen dan fluoride.

Een laatste taak van TISAB is te zorgen voor een bepaalde ionensterkte. Dit gebeurt ook m.n. door de buffer acetaat/azijnzuur. Als de ionensterkte te zwak is, dan wordt je meetsignaal (de potentiaal) daardoor beïnvloed, en meet je dus ook niet het juiste fluoridegehalte..

Berichten: 13

Re: Vraagje over TISAB-buffer

Als eerste bedankt voor je reactie :)

Ik zag HF2- in de voorschrift staan. Ben opzoek gegaan naar een andere bron en heb deze gevonden:

http://www.yanco.com.tr/Literat/ABULTNS/082_e.pdf (begin pagina 3)

daar wordt HF2- ook genoemd kennelijk wordt het gevormd als de pH onder de 5 zakt. Waardoor deze dus weer niet gevormd kan worden doordat de TISAB buffer de pH-buffert tussen 5-5,5. (Ik had hiervoor ook nog nooit gehoord van HF2- )
Hennie



Firefox fan. Waarom werkt deze geweldige site daar zo slecht mee?

Reageer