Zilvernitraat maken?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 245

Zilvernitraat maken?

Hallo,

Omdat ik zilvernitraat nogal duur vond om aan te schaffen, leek het mij een handig idee om het zelf te maken. Zelf had ik namelijk een kapot "zilveren" kettingkje, die ik daartoe in een beetje verwarmd 53% salpeterzuuroplossing heb gegooid. Zoals verwacht kwamen er rode NO2 dampen vanaf, alleen de oplossing kleurde lichtgroen en na Ik kan nergens vinden welke kleur een oplossing van zilvernitraat zou moeten hebben, ook niet in mijn binas, maar ik ga er daarom vanuit dat dit transparant moet zijn. Wat is de reden van deze kleuring, en hoe zou ik erachter kunnen komen of er toch nog zilvernitraat is gevormd?

Ik vrees dat het kettinkje niet van zilver is, zoals verteld, maar van chroom of ijzer? Of heb ik gewoon een verkeerde methode gebruikt om AgNO3 te verkrijgen? :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zilvernitraat maken?

Zilvernitraat is kleurloos.

Dat lichtgroene lijkt mij nikkel toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Zilvernitraat maken?

Nikkel, dat zou heel goed kunnen. Dat verklaart denk ik ook dat mijn vriending een groene nek kreeg van dat ding denk ik.

Maar het vreemde vind ik dat dat spul later van lichtgroen naar blauw kleurde, en dan ook behoorlijk blauw, als kopersulfaat. De oplossing was nog wel behoorlijk zuur (overmaat HNO3), vormt dit dan een één of ander complex misschien?

Wat een oplichter, die zogenaamd zilveren kettingen verkoopt, voor een redelijk hoge prijs. Maarja, je gaat er ook niet van uit dat je klanten het gaan oplossen in salpeterzuur :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zilvernitraat maken?

Ragbips schreef: Nikkel, dat zou heel goed kunnen. Dat verklaart denk ik ook dat mijn vriending een groene nek kreeg van dat ding denk ik.

Maar het vreemde vind ik dat dat spul later van lichtgroen naar blauw kleurde, en dan ook behoorlijk blauw, als kopersulfaat. De oplossing was nog wel behoorlijk zuur (overmaat HNO3), vormt dit dan een één of ander complex misschien?

Wat een oplichter, die zogenaamd zilveren kettingen verkoopt, voor een redelijk hoge prijs. Maarja, je gaat er ook niet van uit dat je klanten het gaan oplossen in salpeterzuur :P
Puur zilver is heel zacht, zelfde geldt voor goud. Daarom wordt dit vaak gelegeerd met een ander metaal.

Berichten: 3.145

Re: Zilvernitraat maken?

Allereerst kan ik je vertellen dat die verkoper van die zilveren ketting hoogstwaarschijnlijk geen oplichter is. Het is zeer gebruikelijk dat zilver voor sierraad gebruik (en ook voor munten, bestek en vele andere gebruiksvoorwerpen) gelegeerd wordt met ... jawel... koper! Dat blauwe dt je hebt is niks anders dan koper(II) ionen in water. Die initiele groene kleur die je had is vanwege opgelost NO2 dat bruin is en met de koper ionen een groene kleur geeft (mengkleur van blauw en geelbruin). De NO2 verdwijnt na verloop van tijd, het ontwijkt deels en het reageert deels met water in de oplossing en wat overblijft is een heldere blauwe kleur, de kleur van koper(II) ionen.

Het maken van zilvernitraat uit gewoon zilver van sierraden of gebruiksvoorwerpen is een heel gedoe, omdat er veel onzuiverheid in zit (koper, maar er kunnen ook nog kleinere hoeveelheden van andere metalen in zitten).

Een heel prettige manier om relatief goedkoop aan zilvernitraat te komen is het volgende:

http://cgi.ebay.nl/1-Troy-oz-999-Pure-Silv...93%3A5|294%3A50

Soms kun je nog wel eens goedkoper aan zo'n blokje zilver komen (EUR 12 of zo). Een troy ounce is iets meer dan 30 gram en als je dit oplost in salpeterzuur en dan indampt houd je ruim 40 gram AgNO3 over. Als je salpeterzuur zuiver is, dan hoef je helemaal geen extra zuiveringsslag meer te gebruiken, gewoon op een droog en stofvrij plekje laten uitdampen en als het (vrijwel) droog is, dan weer oplossen in een weinig gedestilleerd water en dan helemaal kurkdroog laten worden. Die tweede slag is nodig om evt. ingesloten salpeterzuur van de eerste droogactie kwijt te raken. Dat dampt met het vele gedestilleerde water dan zeker weg.

Het is heel belangrijk dat je de zilvernitraat laat drogen op een absoluut stofvrije plaats, anders krijg je zwarte spikkels in je materiaal.

Op deze manier heb ik zelf ook zilvernitraat gemaakt, een mooi wit materiaal van vrijwel zuiver zilver uit een kleiner zilver sample. Je moet als je zilver koopt wel uitgaan van zgn 999 fine silver. Dat is 99.9% zilver.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Zilvernitraat maken?

Hartstikke bedankt voor de reacties! Ik had niet gedacht dat het koper zou zijn, en het opgeloste NO2 vind ik een hele mooie verklaring voor de veranderende kleur. Misschien ga ik wel zilvernitraat maken uit zo'n ounce zilver, maar is hiervoor mijn salpeterzuur van 53%, wat gewoon bij de drogisterij vandaan komt wel goed genoeg? Of moet het geconcentreerder/zuiverder zijn? Ik zou anders ook niet weten waar ik dat vandaan haal.

Berichten: 3.145

Re: Zilvernitraat maken?

Die 53% salpeterzuur die je hebt is uitstekend te gebruiken. Het is een prima kwaliteit, ik ken het materiaal en het is goed te gebruiken, ook voor de wat meer kritische chemische experimenten.

Pas wel op met die reactie. Het verloopt, vooral in het begin, nogal heftig en er komt veel erg giftig gas vrij. Dit oplossen moet je beslist buiten doen. Als de reactie trager wordt, dan moet je verhitten. Op een gegeven moment wil het haast niet meer. Laat dan het materiaal een etmaal staan en schenk de vloeistof dan af (en bewaar deze!) en schenk vers salpterzuur over de rest van het zilver. Uiteindelijk is alles opgelost. Dan laat je in een glazen schaal de vloeistof verdampen op een warme maar donkere en bovenal stofvrije plek.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Zilvernitraat maken?

Moet de boel niet geneutraliseerd worden met bijvoorbeeld natriumbiocarbonaat? Of is het opnieuw oplossen en herkristalliseren genoeg?

En ik heb ook gehoord dat het handig is om een aluminium draadje om het zilver heen te binden zodat je het zilver uit het bekerglas kan takelen als de reactie te snel verloopt. Vervuilt de aluminium de boel niet? Ik dacht altijd dat aluminium behoorlijk onedel was, en zeker wel zou oplossen in salpeterzuur, als zilver dit ook al doet.

Hartstikke bedankt voor de tips :D Ik denk dat ik dit binnenkort maar eens in de praktijk ga brengen.

edit: Dat aluminium niet oplost heeft zeker te maken met een soort beschermend aluminiumoxide laagje dat gevormd wordt? Ik heb geen binas bij de hand, maar volgens mij was dit een behoorlijk sterke reductor :)

Reageer