[scheikunde] Verzuring van rode wijn in contact met lucht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] Verzuring van rode wijn in contact met lucht

Gegroet,

Hier in mijn cursus Algemene en Technische scheikunde staat een voorbeeldje in over het verzuren van wijn. Dit gebeurt in twee stappen.

1. De ethanol wordt omgezet naar ethanal

C2H5OH -->C2H4O + H2

2. De etanal wordt omgezet naar azijnzuur

C2H4OH + (1/2) O2 --> CH3COOH

Nu het geheel snap ik wel, maar dit staat bij voorbeelden van REDOX- reacties.

Nu zie ik precies toch geen oxidatiestap in stap 1???

Moet niet elke stap bij een REDOX- reactie een oxidatie en reductie stap hebben?

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Verzuring van rode wijn in contact met lucht

Bij een redoxreactie reageert een oxidator altijd met een reductor. In de eerste stap zie ik geen oxidator staan.

Om ethanal (i.e., acetaldehyde) te produceren uit ethanol wordt ethanol geoxideerd, en vaak wordt hiervoor dichromaat (Cr2O72-) als oxidator gebruikt.

Zou je zelf de redoxreactie tussen ethanol en dichromaat kunnen opstellen?

[Edit] Ik zie nu dat het gaat om de verzuring in contact met lucht (te snel gelezen). Anyway, een oxidator ontbreekt in de 1e stap. [/Edit]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Verzuring van rode wijn in contact met lucht

Bereken het gemiddelde oxidatiegetal (valentie) van koolstof eens in ethanol en ethanal (H=+1, O=-2). Dan zie je dat er inderdaad sprake is van oxidatie.

Een opmerking:

Ethanal is C2H4O, niet C2H4OH.

In de reactievergelijking van jou ontstaat waterstofgas. Dat gebeurt in de praktijk niet. Er ontstaat water. De benodigde zuurstof daarvoor komt uit de lucht.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Verzuring van rode wijn in contact met lucht

De redoxreactie tussen ethanol en dichromaat is volgens mij:

Toevallig weet ik ook dat deze reactie vroeger werd toegepast als een ouderwetse alcohol-blaastest. Het dichromaat kleurt namelijk groen wanneer de ethanol zich eraan bindt.

Oxidatie: (CH3CH2OH + H2O ←→ CH3COOH + 12 H+ + 4 e-)*3

Reductie: (Cr2O72- + 14 H+ + 6 e- ←→ Cr + 7 H2O)*2

Als we deze twee dan samen nemen krijgen we:

3C2H5OH +3 H2O + 2CrO72- + 28 H+←→ 3 CH3COOH + 12 H+ + 4 Cr + 14H2O

vereenvoudiging

3C2H5OH + 2CrO72- + 16 H+←→ 3 CH3COOH + 4 Cr + 11 H2O

reactie in zuur midden

3C2H5OH + 2CrO72- + 16 H3O+←→ 3 CH3COOH + 4 Cr + 27 H2O

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het oxidatiegetal van ethanol:

C= -2

Het oxidatiegetal van ethanal:

C= -1

--> Nu weet ik niet wat dit fysisch wil zeggen?

Marjanne, je zegt dat in de realiteit bij de reactie van ethanol naar ethanal, H2O vrijkomt.

Is dit dan correcter? :

C2H5OH + (1/2)O2 uit atmosfeer --> C2H4O + H2O

Nu zie ik volgens mij wel een redoxreactie tot stand komen :)

Al weet ik nog niet wat de verschillende oxidatietrappen van C fysisch inhoudt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verzuring van rode wijn in contact met lucht

Laten we het even op 4 H+ houden ipv 12 bij ethanol --> ethaanzuur, ok? Daarbij zal chroom als 3-waardig ion achterblijven en niet als element.

Wat die oxidatietrappen bij koolstof inhouden is hetzelfde als wat het afstaan danwel opnemen van elektronen bij bijvoorbeeld mangaan en ijzer betekent.

Dat zie je heel duidelijk gebeuren bij de oxidatie van ethanol naar azijnzuur, waar dus netjes 4 elektronen vrijkomen

OG ethanol C --> C-C binding = 0, 2x C-H binding = -2, 1x C-O binding = +1 ==> OG ethanol C = -1

OG ethanal C --> C-C binding = 0, 1x C-H binding = -1, 2x C-O binding = +2 ==> OG ethanol C = +1

OG azijnzuur C --> C-C binding = 0, 3x C-O binding = +3 ==> OG ethanol C = +3

Verschil = 4 elektronen tussen ethanol en azijnzuur.

Zuurstof uit de lucht zal gereduceerd worden volgens O2 + 4 H+ + 4e- -- > 2 H2O

En nu zal er vast iets op zijn plaats klikken Afbeelding

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Verzuring van rode wijn in contact met lucht

Toch even mijn bedenkingen. ofwel zit jij er helemaal naast, ofwel zie ik het licht even niet meer na mijn 3de dag scheikunde leren.
OG ethanol C --> C-C binding = 0, 2x C-H binding = -2, 1x C-O binding = +1 ==> OG ethanol C = -1

OG ethanal C --> C-C binding = 0, 1x C-H binding = -1, 2x C-O binding = +2 ==> OG ethanol C = +1

OG azijnzuur C --> C-C binding = 0, 3x C-O binding = +3 ==> OG ethanol C = +3
Ik zie net dat marjanne me vroeg om het gemiddelde oxidatiegetal te bereken, is dat iets anders als het gewone oxidatiegetal???

Mijn manier voor het berekenen van het gewone OG:

OG van C in ethanol (= C2H5OH): (OH)*1= -1, H*5= +5 --> Dat geeft +4 in totaal, en er zijn nog 2*C over, dus deze moeten beide oxidatiegetal -2 krijgen om het gehele op 0 te krijgen

OG van C in ethanal (= C2H4O): O*1= -2; H*4= +4 --> Dat geeft +2 in totaal, en er zijn nog 2*C over, dus deze moeten beide oxidatiegetal -1 krijgen om het gehele op 0 te krijgen

OG van C in ethaanzuur (= CH3COOH): H*4= +4, O*2= -4 --> Dat geeft 0 in totaal, en er zijn nog 2*C over, dus deze moeten beide oxidatiegetal 0 krijgen, om het gehele op 0 te laten, kan dit???

Ik ben even helemaal van de kaart nu.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verzuring van rode wijn in contact met lucht

Verandert er ooit iets aan die methylkoolstof? Nee. Dus het OG daarvan boeit helemaal niet en hoef je tijdens de redox ook geen rekening mee te houden.

Wat marjanne bedoelde is dat je het gemiddelde OG ziet toenemen en dat je daaraan kunt zien dat er sprake is van oxidatie. Ik laat zien hoe dat de desbetreffende koolstof beïnvloedt.

Uiteindelijk zal dit de oxidatievergelijking worden:

CH3-CH2-OH + 1/2 O2 --> CH3-COOH + 4 H+ + 4e-

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Verzuring van rode wijn in contact met lucht

Ok merci,

ik heb het eindelijk door denk ik.

Nu zie ik ook duidelijk het verschil van 4 e-.

Merci en misschien komen er vandaag nog wel dingen uit mijn boek die ik niet snap.

groet

Reageer