synthese oseltamivir (tamiflu)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

synthese oseltamivir (tamiflu)

Ik heb zelf een synthese voor oseltamivir proberen uitwerken. (zonder rekening te houden me stereochemie) Nu ben ik vrij zeker dat er heel wat fouten in zitten en nu probeer ik hiervoor oplossingen te zoeken. Ik denk dat dit één van de beste manier gaat zijn om de reacties onder de knie te krijgen en wat synthese inzicht op te doen.

Afbeelding

De problemen die ik zelf zie zijn:

- Bij de oxidatie van het alcohol wordt het epoxide dan ook niet kapot geoxideert naar een diol?

- Waarschijnlijk lukt het niet om op die manier een nitrogroep of nitrosogroep op het molecuul te plaatsen. Hoe kan ik dit wel doen?

- Bij die laatste 4 reacties heb ik zo mijn twijfels over nevenreacties. Welke zouden er kunnen optreden?

Ik weet dat er miljarden keren betere syntheses bestaan dan deze maar ik heb het gewoon over deze manier. Voor de andere kijk ik wel even op wikipedia. ;)

Alvast bedankt.

Berichten: 306

Re: synthese oseltamivir (tamiflu)

Ik ken verschillende chemische reacties, zoals nitrering, acetylering, additie en oxidatie/reductie en dergelijke maar van "wittig" heb ik nog nooit gehoord!

Kun je mij dat type reactie eens uitleggen?

Berichten: 2.337

Re: synthese oseltamivir (tamiflu)

De wittig reactie wordt veel gebruikt om een dubbele binding te maken uit een carbonylgroep. Je doet dit doormiddel van trifenylfosforylide met een base (butyllithium).

http://en.wikipedia.org/wiki/Wittig_reaction

Heel handig om dubbele bindingen te maken want je kan niet altijd elimineren en je koppelt er al meteen 2 delen mee. In mijn reactie is de 2de keer een intra- moleculaire wittig reactie waardoor ik die cyclohexeenring krijg.

Berichten: 306

Re: synthese oseltamivir (tamiflu)

Bedankt chemaniac :D ,

dat deel van organische chemie was bij mij ver weggezakt! Vond het na lang zoeken ook nog in mijn oude aantekeningen van ruim 10 jaar geleden :oops: !

Alex

Berichten: 2.337

Re: synthese oseltamivir (tamiflu)

En bij mij zit het er pas in. :P

Niemand die mij kan helpen met de synthese?

Ik mis DrQuico hier. :cry:

Berichten: 195

Re: synthese oseltamivir (tamiflu)

Ik zie nogal wat haken en ogen aan de voorgestelde synthese. Je hebt er goed over nagedacht maar ik denk dat heel wat tussenverbindingen niet reeel zijn.

- (alfa-)aminoaldehydes dimeriseren (of polymeriseren) spontaan en zijn dus erg instabiel, om maar niet te spreken van een epoxy amino aldehyde. Hoe zou je het uitgangs aminoaldehyde trouwens willen maken?

- Broomacetaldehyde (broomethanal) is erg instabiel, ik denk niet dat je hier een cyanohydrin van kunt maken. Je zou dan trouwens een broomhydrin krijgen, die erg makkelijk sluit naar het epoxide

- Je hebt meestal een sterke base nodig om een ylide te genereren voor een Wittig reactie (ook in dit geval). De reactie is daarom in het algemeen niet compatibel met vrije -OH en -NH2 groepen.

- De verbinding links boven is een acylcyanide. De reactiviteit hiervan is te vergelijken met die van een anhydride. Je zult dus in aanwezigheid van een vrije alcohol of amine de ester of het amide krijgen, in dit geval een polymeer. Bij waterige opwerking van zo'n verbinding hydrolyseert hij waarschijnlijk onder afsplitsing van HCN naar het carbonzuur.

- In de laatste reactiesequentie is je amine veel nucleofieler dan je alcohol en krijg je waarschijnlijk amine alkylering.

[edit]: spelfoutjes verbeterd

Berichten: 2.337

Re: synthese oseltamivir (tamiflu)

Bedankt molecular. Hier heb ik heel veel aan.

Ga dat allemaal eens op mijn gemak overlopen. Stabiliteit was inderdaad de factor die ik over het hoofd heb gezien.

Nog één vraagje, die additie van die nitrogroep kan dat?

Berichten: 195

Re: synthese oseltamivir (tamiflu)

Nog één vraagje, die additie van die nitrogroep kan dat?
Die was me nog niet eens opgevallen. Dit is in ieder geval geen reactie waar ik mee bekend ben, en volgens mij zal het ook niet gaan. Je wil hier eigenlijk een 1,4-additie van een NH2 anion equivalent doen (NH2- zelf lukt niet, reageert eerder als base dan als nucleofiel). Je kunt b.v. ftaalimide adderen en dan de ftaalzuur groep met b.v. hydrazine verwijderen (Gabriel synthese) of azide (N3-) adderen en dan reduceren m.b.v. Staudinger reactie (fosfine + H2O), katalytische hydrogenering of (di)thiol reductie, etc.

Wederom: met een acylcyanide zal dit niet gaan; je zult een stabiel carbonzuurderivaat moeten hebben (b.v. ester, amide). Dan is het nog de truc om die 1,4-additie te laten verlopen, maar daar zal ook wel een manier voor zijn (met Cu+ o.i.d.)

Reageer