Springen naar inhoud

[scheikunde] Mestonderzoek

• Log in om te kunnen reageren

lucky4u

lucky4u

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2009 - 10:46

Ik moet een mestonderzoek doen bij paarden, alleen kom ik er zelf niet goed uit.

Ten eerste is in de mest stikstof aanwezig, een bouwsteen voor eiwitten. Het gehalte van deze stof kun je berekenen door een titratie met bijvoorbeeld bleekwater, wat wordt verkregen door chloorgas in natronloog te leiden. In bleekwater heeft zich dan het volgende evenwicht ingesteld:
Cl2 + 2 OH- ← → OCl- + Cl- + H2O
Er word dan een oplossing van de mest getitreerd met verdund bleekwater. Waarbij je vervolgens het stikstof gehalte uit kan berekenen. Je kunt dan dus afwijkende gehaltes van een bouwsteen voor eiwitten bepalen.

Echter is er ook nog fosforzuur en kali aanwezig, waar ik niet veel over kan vinden. Mijn vraag is; zijn dit ook bouwstenen (eiwit/koolhydraat? of iets anders) en hoe kun je de gehalte's bepalen?

Alvast bedankt! :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2009 - 11:32

Bij kunstmestonderzoek wat ik voorheen heb uitgevoerd bij Agrifirm,
maakten we gebruik van de Kjelldahl-methode om stikstof kwantitatief te bepalen!

Het zuurgehalte (o.a. het fosforzuur, want er zitten bij mijn weten meerdere zuren in mest) werd bepaald door middel van een zuur-base titratie!

Maar wat bedoel je precies met kali? Het kaliumgehalte? Kan je hier zo 1-2-3 niet mee helpen, want weet niet welke stof(fen) je hiermee bedoelt!

lucky4u

lucky4u

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2009 - 11:57

Kali is gewoon kalium (K). Je kunt het ook vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Stalmest
En je kunt dus het zuurgehalte gewoon dmv een titratie met een base bepalen?

En moet ik er ook conclusies aan verbinden, zoals het fosforzuur, waar is dat een onderdeel van? Van welke Bouwstenen?

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2009 - 12:40

Okť, dan had ik het in eerste instantie toch goed met Kalium! Dit wordt bepaald met AAS of AES! Het zuurgehalte is inderdaad een eenvoudige titratiemethode met behulp van een vooraf gestelde natronloogoplossing (meestal 0,1M NaOH)
Het fosforzuur is een produkt wat ontstaat uit de organische stof in mest in combinatie met water (een voorbeeld hiervan is bv. zure regen)

Veel succes

Alex

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures