Molaire massa - atoommassa

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Molaire massa - atoommassa

Een snelle korte vraag:

Is de getalswaarde van de molaire massa M hetzelfde als die van de atoommassa U?

Of is dat gewoon hetzelfde?

Zoja, wat is dan het verschil tussen beiden...?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molaire massa - atoommassa

Chemlvl 7? Nou ja, het geldt alleen voor de molmassa's van elementen, dat die gelijk zijn aan de atoommassa U. Bij moleculen geldt dat uiteraard niet omdat die uit meerdere elementen bestaan. Je dient dan van elk element te kijken hoeveel er daarvan in het molecuul zitten, en die allemaal optellen.

Zwavelzuur telt bijvoorbeeld 2x H, 1x S, 4x O, dat is dus 2x1 + 1x 32 + 4x 16 = 98 g/mol (ik heb ze hier even afgerond)

Berichten: 22

Re: Molaire massa - atoommassa

Ja okeej bedankt,

jup chemielvl 7, dit wist ik inderdaad al wel , maar de uitleg in de cursus was even verwarrend.

En zo goed ben ik ook weer niet in chemie, vanaf dat ik oefeningen moet maken, zit ik gewoonlijk vast, omdat ik in het secundair onderwijs, maar één uur per week chemie heb gehad, en daar heb ik eigenlijk niets opgestoken.

Nu universiteit, zo graag doe ik het vak 'scheikunde' niet graag, maar ik moet er toch één keer doorgeraken e.

juw

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molaire massa - atoommassa

Wij gaan ervanuit bij deze niveau's dat het voltooide chemische opleidingen betreft. Stel u heeft op het voortgezet onderwijs scheikunde gehad en doet nu universitair iets met economie dan is chemlevel 3 waarschijnlijk de beste keuze.

Dat staat onderaan bij de uitleg over chemlevels. Niet om op jouw af te geven hoor, maar bij chemlvl 7 hoort universitair niveau op het gebied van chemie. Aan het chemlvl wordt namelijk het kaliber van iemand afgelezen en antwoorden afgemeten. Aangezien je het over secundair onderwijs hebt, lijkt me een chemlvl van 3 beter.

Bij een vraag over pH bijvoorbeeld zou dat het verschil kunnen uitmaken qua antwoord tussen wat pH eigenlijk is, en een lap tekst die de significantie van bepaalde concentraties beslaat :P

En om te kijken of je het snapt: Natriumnitraat, wat is daar de molmassa van?

Berichten: 22

Re: Molaire massa - atoommassa

Molaire massa van Natriumnitraat: NaNO3:

22,990 + 14,007 + 3* 16= 84,997 , dus pakt 85 gram.mol-1

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molaire massa - atoommassa

Prachtig. :P

Berichten: 22

Re: Molaire massa - atoommassa

HaHa, het zou maar erg zijn moest ik dat niet kunnen.

Ik was in begin eigenlijk gewoon in verwarring tussen de begrippen atoommassa en molaire massa omdat er ineens de 'U' bij kwam kijken, en ik had precies nog nooit van die Grote U gehoord.

Maar heeft blijkbaar, en logisch ook, de zelfde eenheiden als M , g/mol.

Allemaal zeer simpel.

LoL

toch bedankt

p.s. ik heb ineens mijn chemielvl maar aangepast.

Ik had inderdaad die onderste zin niet gelezen.

Reageer