Springen naar inhoud

Kalium(bi)carbonaat en effect op pH

• Log in om te kunnen reageren

gaburgh

gaburgh

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2009 - 12:01

Toevoegen van kalium(bi)carbonaat aan water verhoogt de KH waarde. Mijn "research" heeft me tot nu toe geleerd dat een toename van 4 KH nog geen effect heeft op de pH (klopt dit?).

Maakt het uit of ik kaliumcarbonaat of kaliumbicarbonaat gebruik om de KH te verhogen zonder dat de pH (noemenswaardig) veranderd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juli 2009 - 13:16

KH is niet echt bekend in de chemische wereld, meer in de aquariumwereld, maar ik lees op diverse sites dat het staat voor tijdelijke hardheid en dat het een bufferende werking heeft. Als dat zo is, dan is het logisch dat je heel veel van een buffercomponent moet toevoegen om de pH aan te passen.

Dat is nl het hele doel van een buffer, dat de pH dus niet verandert ;). Dus ja, het kan heel goed kloppen. Je dient echter wel het bicarbonaat te gebruiken. Kaliumcarbonaat zal wel de pH verhogen.

Veranderd door Fuzzwood, 07 juli 2009 - 13:16

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juli 2009 - 13:21

KH betekent in de aquariumwereld ´Karbonat härte´(carbonaathardheid of tijdelijke hardheid).

Maar 4 KH zegt niets over hoeveel harder het water wordt. Er moet een eenheid achter, in de trant van gram/liter. De KH wordt meestal uitgedrukt in D of in meq/l.

Hoeveel pH-eenheden het water wordt verhoogd bij een KH verhoging, hangt af van het bufferend vermogen van het aquariumwater. Nu is dat voor aquariumwater niet hoog, maar zonder de eenheid achter de ´4´ valt hierover niets te zeggen.

Overigens (zie je vorige topic over dit onderwerp): kaliumcarbonaat verHOOGT de pH meer dan kaliumbicarbonaat. Je kunt beter deze laatste gebruiken.

Edit: Fuzzwood was me net voor ;)

Veranderd door Marjanne, 07 juli 2009 - 13:22

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juli 2009 - 13:52

Mja toevalligerwijs zat ik net nog te denken: laat Marjanne aub op dit topic reageren voordat ik een aquarium vol visjes om zeep help :P

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juli 2009 - 16:50

In mijn studietijd was er een aquarium met tropische vis op de afdeling van de THE. Van het water zou de pH te hoog zijn, dus de heren ´aquariumbeheerders´ (twee promovendi electrochemie) gingen na ampele berekeningen met citroenzuur aan de slag.

Twee uur later waren alle visjes dood. 8-)

De heren promovendi gaven de practikanten de schuld: die hadden de citroenzuur verontreinigd. 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2009 - 21:02

Misschien was het accuzuur van de heren promovendi toch iets te sterk.

Sorry Marjanne, probeer het op mijn manier te snappen hoe je citroenzuur kan verontreinigen?????.

Maar teveel Kalium is zoiezo schadelijk voor vissen dus moet je daar zeer voorzichtig mee zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures