TOP 10 cellen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

TOP 10 cellen

Hallo,

wat betekent TOP10 cellen?

Het zijn bepaalde cellen (naargelang welke cellen je wil), maar wat betekent die TOP 10 ?

Berichten: 1.816

Re: TOP 10 cellen

Je bedoelt toch niet in welke cel je geplaatst wilt worden na een overtreding?

Hopelijk maak ik daarmee voldoende duidelijk dat een onduidelijke vraag ook op die manier beantwoord kan worden.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: TOP 10 cellen

Het zou ook nog kunnen betekenen: de cellen waar de TOP-10-criminelen zijn ondergebracht.

Thionyl heeft gelijk: je vraag is te vaag.

In welke context vraag je dit?

Berichten: 33

Re: TOP 10 cellen

Algemeen: TOP10 cells, wordt veel gebruikt in literatuur en soms staat er: TOP 10 chemically competent cells

of bijvoorbeeld in volgende zinnen:

"This protocol is a variant of the Hanahan protocol [1] using CCMB80 buffer for DH10B, TOP10 and MachI strains. It builds on Example 2 of the Bloom05 patent as well. This protocol has been tested on TOP10, MachI and BL21(DE3) cells"

of volgende zin uit een artikel:

"Till now i stored the invitrogen top10 cells at -20 instead of -80"

Of op deze website:

top10cellen

Of deze website:

top10cellen

Ik ging er vanuit dat het iets algemeens gekend was daar het toch vaak gebruikt wordt in bv literatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: TOP 10 cellen

Van de website van Invitrogen krijg ik de indruk dat het een bepaalde cellijn is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 33

Re: TOP 10 cellen

Tja, ik weet het niet. IK dacht ook aan zoiets?

Maar ik vind het zo raar dat het blijkbaar geen algemeen bekende term is daar het in veel artikels en webpaginas voorkomt zonder enige uitleg.

Er wordt vaak gesproken over TOP 10 cells zonder enige uitleg.

Ik dacht dus dat het een vast gekend begrip was.

Berichten: 1

Re: TOP 10 cellen

TOP10 cellen zijn eigenlijk geen "cellen".

Het is een bepaalde Escherichia coli stam die goed te gebruiken is om plasmides (stukjes circulair DNA) te vermenigvuldigen (clonen).

Chemisch competent betekent in dit geval dat deze bacterien zijn behandeld zodanig dat hun celwand "slap", permeabel, is geworden om de plasmides de bacterie in te kunnen krijgen opdat deze kunnen worden gecloneerd.

De naam TOP10 zelf is volgens openwetware.org waarschijnlijk een merknaam van Invitrogen. Waarschijnlijk is de TOP10 ontstaan uit of is de DH10B E. coli stam.

Berichten: 33

Re: TOP 10 cellen

HermanP schreef: TOP10 cellen zijn eigenlijk geen "cellen".

Het is een bepaalde Escherichia coli stam die goed te gebruiken is om plasmides (stukjes circulair DNA) te vermenigvuldigen (clonen).

Chemisch competent betekent in dit geval dat deze bacterien zijn behandeld zodanig dat hun celwand "slap", permeabel, is geworden om de plasmides de bacterie in te kunnen krijgen opdat deze kunnen worden gecloneerd.

De naam TOP10 zelf is volgens openwetware.org waarschijnlijk een merknaam van Invitrogen. Waarschijnlijk is de TOP10 ontstaan uit of is de DH10B E. coli stam.
ahzo,

interessant!

Dank u wel voor uw antwoord.

Reageer