Springen naar inhoud

invloed lage ph/hoge kh nitraat/fosfaat test

• Log in om te kunnen reageren

newbee

newbee

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2009 - 01:02

Welke invloeden, kunnen respectievelijk (afzonderlijk en gezamelijk) de lage ph (5.5) en de hoge Kh (> 60) van het testwater, hebben op het meetresultaat van een nitraat test en een fosfaattest van aquariumkwaliteit.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2009 - 07:46

Misschien best eens kijken welke het reactieprincipe is van die tests. sommige reacties zijn pH-afhankelijk, andere worden gestoord door de aan/afwezigheid van bepaalde ionen, nog andere geven valse resultaten bij bepaalde omstandigheden.

(bij ons ,op het werk bijvoorbeeld hebben we een sulfiettest voor de controle van het water dat gebruikt wordt voor luchtbevochtiging via stoom, , maar voor deze test moeten we de pH goed in het oog houden, en zo nodig corrigeren, vooraleer we de test doen.
staat er op de bijsluiter van de testkit iets vermeld over "omstandigheden"? )

newbee

newbee

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2009 - 20:36

Bij de fosfaat test, staat bv dat een kh hoger dan 20 het meet resultaat beÔnvloedt.
Jammer genoeg staat er niets meer.

Het gaat hier om Salifert test sets

Veranderd door newbee, 12 juli 2009 - 21:13

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2009 - 10:03

Beste,
wat is de juiste betekenins van kh , welke eenheid is dit?

op welk principe is de test gebaseerd?

al eens "ge-googled" op Salifert ?

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2009 - 11:36

Beste patrickvda,

heb je het googlen zelf al gedaan?

Zo ja, dan weet je dat kh staat voor carbonaat hardheid en wordt uitgedrukt in mmol/l !

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2009 - 12:20

Beste,

Ik heb inderdaad gegoogled , vooraleer ik mijn vraag stelde.Uit ervaring weet ik dat het op dit forum beter is om niet zomaar de antwoorden te geven op de gestelde vragen, maar de vraagsteller zelf op zoek te laten gaan naar het antwoord.
Ik vroeg mij alleen maar af of de vraagsteller via Google reeds geprobeerd had of er geen extra informatie te vinden was over het gestelde probleem.

Over eenheden gesproken, ik herrinner mij in vorige chemieforum-issues dat het gebruik van eenheden soms te dikwijls wordt achterwege gelaten , en mijn vraag in deze was enkel bedoeld of de starter van dit issue , de betekenis van de gegeven parameters begreep.

Tot hier enige verduidelijking .

Laat ons nu verder zoeken naar mogelijke hints aangaande gesteld probleem.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2009 - 10:52

Beste newbee,

na even googlen, kwam ik naast de onderstaande halfreacties

NO3 - + 2 H3O + --> NO2- + 3 H2O
NO2 - + 8 H3O + --> NH4+ + 10 H2O

ook deze tekst tegen:

"The conversion reaction from nitrate to nitrite and then to ammonia is pH dependent, with no nitrate reduction occurring below pH 4 or above pH 9!"

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Alex

newbee

newbee

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2009 - 23:50

Ik heb me reeds suf gezocht op het net, voor ik me inschreef op dit forum.

Daar ik ook niets ken van chemische reacties, kan ik het uberhaupt ook zelf niet achterhalen welke invloeden beide parameters (hoge kh en lage Ph) hebben op het testwater, als ik het nitraat en fosfaat gehalte van het testwater wil meten.

@ajonker.
Kan je deze halfreacties eens vertalen naar leken taal.

alvast bedankt voor je reeds gedane opzoekwerk.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2009 - 12:52

Beste newbee,

in lekentaal is dit alsvolgt:

nitraat wordt omgezet naar nitriet, die op zijn beurt weer wordt omgezet naar ammonium! Beide reacties zijn pH afhankelijk aangezien de omzetting alleen plaatsvindt in aanwezigheid van zuur (H3O +)!

Kortom: de pH van het water heeft een grote invloed op je nitraat test!

Of de carbonaat hardheid van het water (Kh) invloed heeft op de fosfaattest heb ik niet kunnen achterhalen, deze heeft echter volgens mij geen invloed op de nitraattest!

Groetjes

Alex

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2009 - 11:02

Ik weet niet op welk principe de verschillende tests zijn gebaseerd. Vermoedelijk wordt er wel ergens gebruik gemaakt van reagentia die waarschijnlijk gebufferd zijn en minder , tot misschien geen invloed gaan hebben van pH-schommelingen.

Extreme waarden qua pH zullen dus verkeerde resultaten opleveren.Anderzijds vraag ik mij af of vissen het nog wel gaan overleven bij ph<4 of pH>9. , want oorspronkelijk was de vraag gesteld over aquarium en vissen.
Ik vermoed dus dat, wanneer de pH binnen aanvaardbare waarden ligt waarbij de vissen het overleven, de invloed van de pH op het testresultaat waarschijnlijk verwaarloosbaar zal zijn. Vandaar dan ook ,denk ik het principe van die tests.

Ik meen mij te herrinneren uit mij studiejaren dat zelfs bij gebruik van teststrookjes , we te maken hebben met bufferwerking, alsook het belang van de reactietijd bij gebruik van die strips. (10 secondenonderdompelen is 10 sec en niet meer of minder.)

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2009 - 16:55

http://members.lycos...a/hardheid.html

een website waar nogal wat te lezen staat over water, aquariumwater , hardheid....

de moeite waard.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures