Vetzuren analyse (Retentie tijden)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

Vetzuren analyse (Retentie tijden)

Ik heb vraag wat betreft vetzuur analyse (voornamelijk omega-3 en omega-6) .

Ik vroeg mijn af als iemand heeft misschien idee waar kan ik qua literatuur vinden RT (retentie tijden) van omega-3(alfa linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosohexaeenzuur (DHA)). Ik heb overal gezocht maar heb helaas niks bruikbaar :cry: gewonden. Heb iemand idee waar kan ik het vinden of andere handige info waar mee kan ik onderscheid maken.

Ik ga namelijk proberen vetzuren uit algen te isoleren en met HPLC (of GL) detecteren boven genoemde vetzuren. Als iemand kan mee link, artikel of wat dan ook kan gewen met retentie tijden van deze stoffen, ben ik erg blij.

En mijn 2de vraag is welke methode zal beste zijn voor detectie van. Uit literatuur kan ik zegen dat beide technieken voldoen voor analyse van vetzuren, en iemand van jullie heb ervaring mee en kan mee zegen wat beste is.

Al vast bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vetzuren analyse (Retentie tijden)

Ik heb het gevoel dat je de zaak een beetje simpeler voorstelt dan die is.

Retentietijden zijn afhankelijk van heel veel parameters. Het enige zuivere dat je kunt doen is zelf je complete setup calibreren door de zuivere vetzuren te meten. Bij elk monster kun je hetb beste een interne standaard meesturen die je in het chromatogram kunt herkennen om de tijden te ijken.

Berichten: 38

Re: Vetzuren analyse (Retentie tijden)

Ja, wat je zegt klopt maar toch kan ik mee niet voorstelen dat er zijn geen referenties. Hoe doen ze het dan in bv: voedsel analyse , ik geloof niet dat ze elke keer en zuivere monster detecteren als ze dat al vaker hebben uitgevoerd. Dat hebben ze ergens genoteerd en vanaf dat momenten weten dat piek is van dat component. Het moet toch bekend zijn of niet.

Berichten: 55

Re: Vetzuren analyse (Retentie tijden)

De retentietijden zijn afhankelijk van je toestel/kolom/druk/debiet...

RT is echt van verschillende factoren afhankelijk, daarom wordt eerst aan de hand van zuivere producten gekeken naar de retentietijd.

Daarna kan je wel onzuivere producten door je kolom sturen om te scheiden.

Als je dit als eerste doet krijg je een diagram met veel pieken maar waar je geen enkele kan identificeren.

RT is dus steeds afhankelijk van het toestel en de procedure die gevolgd is.

ciao

Berichten: 157

Re: Vetzuren analyse (Retentie tijden)

Dat hebben ze ergens genoteerd en vanaf dat momenten weten dat piek is van dat component. Het moet toch bekend zijn of niet.
Dat hebben ze ook ergens genoteerd. Maar daar is wel een hoop onderzoek aan vooraf gegaan. Ik ben nu bezig met een methode ontwikkeling en daar moeten ook een aantal stoffen aan worden toegevoegd. Dat gaat toch echt het makkelijkste door elke (zuivere) standaard apart te analyseren. Hierna weet je ook in welke volgorde de componenten komen. Dit blijft wel hetzelfde. Dus mochten de retentietijden verschuiven door wat voor rede dan ook, dan kan je nog steeds zien welke piek nou bij welke stof hoort.

En zoals rwwh al zei, is de retentietijd afhankelijk van een heleboel factoren (bv. gasdruk, temperatuur, kolomlengte, enz enz)

Berichten: 38

Re: Vetzuren analyse (Retentie tijden)

Dank wel voor uitleg. :) Dan heb nog laatste vraag en dat is wat zou best kunnen gebruiken voor analyse van vetzuren HPLC of GC technieken? 8-[

Berichten: 58

Re: Vetzuren analyse (Retentie tijden)

GC met FID is een standaardanalyse voor vetzuren.

Ik weet dat PerkinElmer een volledig kant en klare methode + toestel kan afleveren, mocht je dat interesseren.
chromblog.wordpress.com

Berichten: 157

Re: Vetzuren analyse (Retentie tijden)

idd. "Wij" gebruiken hier een GC-FID met speciale vet kolommen en liners. Deze zijn van metaal en kunnen hogere temperaturen aan (tot 350 graden).

Berichten: 11

Re: Vetzuren analyse (Retentie tijden)

Helemaal mee eens,

Voor vetzuurbepaling zou ik ook in eerste instantie een GC gebruiken. ALs dat niet voorhanden zou zijn dan zou ik overstappen naar een LC. Er zijn inderdaad kant en klare methoden voor vetzuurbepaling. Vele fabrikanten hebben zelfs speciale kolommen voor de FFA (free fatty acid) bepaling. Hier zie je eentje.

Reageer