Springen naar inhoud

chemische desinfectie cloor/waterstofperoxide

• Log in om te kunnen reageren

Haddewade

Haddewade

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2009 - 16:17

Hallo,

Ik ben totaal nieuw hier, en ben met een onderzoek bezig naar de toepasbaarheid van chloor of waterstofperoxide voor chemisch desinfecteren of wel het weghalen van de biofilm in drink waterleidingen. (legionella)

Daarbij gaat het om;

* Welke stof is het meest effectief ?

* Welke stof is na desinfectie het snelst te verwijderen ?

* Er mogen geen reststoffen achterblijven;

* Zijn hieraan veiligheidsrisico's verbonden ?

* Hoe is de houdbaarheid ?

Wie kan mij ťťn of meerdere vragen beantwoorden ?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2009 - 16:47

Dat zijn redelijk "open" vragen waar een grote uitleg op gegeven kan worden.

Ben jij toevallig bezig aan een stage, eindwerk ?

Heb je al enige literatuur nageslagen?

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3335 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juli 2009 - 20:18

Lucilius heeft daar een goed punt. we kunnen zo wel de antwoorden opschrijven maar het waarom en hoe is belangrijker.

Kijk even naar de stoffen (waterstofperoxide en natriumhypochloriet) en hoe ze ontleden. Verder zijn het 2 zeer bekende en toegepaste desinfectiemiddelen in de voedingsmiddelen wereld. Kijk eens op websites van bijvoorbeeld eco2clean en aquamar.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Haddewade

Haddewade

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2009 - 08:25

Dat zijn redelijk "open" vragen waar een grote uitleg op gegeven kan worden.

Ben jij toevallig bezig aan een stage, eindwerk ?

Heb je al enige literatuur nageslagen?

Als ik vraag welke van de twee stoffen het meest effectief is, en ik in mijn opening aangeef dat het tussen chloor of waterstofperoxide gaat....... dat is volgens mijn bescheiden mening toch specifiek......

Het gaat hier niet om stage of een eindwerk of dergelijke, ik ben betrokken bij ontwikkeling (waarbij KAM mijn professie is) maar mij gevraagd is o.a. dit deel te onderzoeken.

Ik was er successievelijk vanuit gegaan dat dit voor een chemicus redelijk eenvoudig te beantwoorden is.

@Archerbarry, dank voor je tip!

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3335 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juli 2009 - 08:48

Het is niet echt makkelijk om te zeggen deze is het meest effectief. hypochloriet is erg effectief maar als een flora regelmatig kleine hoeveelheid te verwerken krijgt kan deze enige resistentie opbouwen. Peroxide ken dit probleem niet. Verder werkt de concentratie natuurlijk mee. of je nu 3% chloor of 40% gestabiliseerd peroxide door de leidingen pompt geeft flinke verschillen.

Bij chloor is naspoelen verplicht en peroxide niet. Verder geeft chloor gevaarlijke situaties wanneer het in contact komt met zuur (dan wordt de desinfectie te grondig), maar het dood wel weer bacteriesporen beter dan peroxide.

Eventjes een kortte inleiding over de stoffen t.o.v. desinfectie.

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2009 - 15:41

Haddewade ik kan jou eventueel 2 titels geven van zeer goede boeken over de materie waar jij vragen over hebt.
Ze zijn echter wel in het engels.

Ik weet niet hoe diep jij erop in wil gaan? Indien je maar basiskennis wil dan hebben die boeken weinig tot geen nut denk ik.
Wil je een gedegen uitleg dan kunnen die boeken zeker van belang zijn.

laat maar iets weten of je die titels wil.

En als antwoord op je vraag of het niet moeilijk is om te zeggen wat het meest effectief is: dit is wel zeer moeilijk! Er spelen zoveel factoren mee dat je niet zomaar kan zeggen: dit of dat is het beste.

Je zegt dat het voor drinkwater is, maar aan wat voor debieten had je dan gedacht? En is het puur voor legionella?
En je zegt ook het weghalen van een biofilm: vergeet dat maar, dat doe niet zomaar.
Biofilms moet je op voorhand voorkomen.
Eens ze er zijn is dit zeer moeilijk te bestrijden tenzij je met hoge doses eerst de leiding gaat spoelen en dan continue lagere dosisen gaat blijven sturen.

met chloor heb je dan weer het probleem dat er mogelijks kankerverwekkende stoffen gevormd worden.
Jouw vraag is echt niet simpel te beantwoorden.

Veranderd door lucilius, 14 juli 2009 - 15:42

Haddewade

Haddewade

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2009 - 16:00

Het belangrijkste van het onderzoek is om beeld te krijgen van de voors en tegens van chemische desinfectie. Beheer nadien is niet minder van belang echter wij spitsen ns in het onderzoek op desinfectie, dus het opheffen van de bron, en het liefst ook nog de voedingsbodem dus de biofilm.

We hebben met name te maken met bestaande installaties van verzorgingstehuizen e.d. 120 kamers en meer, daar is desinfectie niet eenvoudig. We kunnen wel spoelen met heet water (85 graden), maar daarmee krijgen we de biofilm niet weg. Met als gevolg dat als een paar dagen later er weer een kamer voor een week leeg staat is het legionella probleem bijna zeker weer terug is.

We zoeken dus vooral naar oplossingen hiervoor.

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2009 - 16:29

Ok,

Ik vrees dat jouw vraag of jouw probleemstelling niet zomaar "simpel" op te lossen is.

De vorming, bestrijding en het voorkomen van biofilms is een probleem dat al jaren veel aandacht krijgt en men doet daar nog altijd immens veel onderzoek naar.

Biofilms krijg je zomaar niet weg, zelfs niet met chloor.
Het probleem is dat ES-matrix gewoon niet zomaar weg te spoelen is.

Ik denk dat het beste geval is om de leidingen te spoelen met een sterk geconcentreerde chlooroplossing of eventueel met peroxide.
Je moet namelijk echt eerst alles dood maken om dan te kunnen starten met een plan om op lange termijn besmetting te vermijden, voorkomen.

En dan continu een hoeveelheid chloor mee sturen in het water, alleen begrijp ik niet goed waarom dit nu al niet het geval is. Jij doelt toch op de leidingen met drinkwater van de drinkwatermaatschappij?
Of gaat het om (aparte) leidingen die gebruikt worden om te douchen?
(intern systeem ofzo?)

Ik ben spreek nu wel voor belgie, maar in belgie zit in dat water een beetje chloor , juist met als reden om geen infecties te krijgen..

PS. er bestaan geen andere technieken dan chemische om doeltreffende desinfectie te verkrijgen.
En het wegkrijgen van die biofilm is maar een eerste stap, voorkomen is dan even belangrijk nadien.
Ga je dat niet doen, ga je sowieso terug last krijgen.

Veranderd door lucilius, 14 juli 2009 - 16:34

Haddewade

Haddewade

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2009 - 09:31

De vorming, bestrijding en het voorkomen van biofilms is een probleem dat al jaren veel aandacht krijgt en men doet daar nog altijd immens veel onderzoek naar.

Daar werken we hard aan mee ;)

En dan continu een hoeveelheid chloor mee sturen in het water, alleen begrijp ik niet goed waarom dit nu al niet het geval is. Jij doelt toch op de leidingen met drinkwater van de drinkwatermaatschappij?

Dat klopt, het probleem doet zich dan ook met name voor in oudere gebouwen waarbij in het verleden niet is nagedacht over het leidingverloop, waardoor dus de koudwaterleidingen opgewarmd worden en de bacterie dus onder goede omstandigheden kan uitgroeien.

En het wegkrijgen van die biofilm is maar een eerste stap,

Vandaar mijn onderzoek naar de juiste methode.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3335 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juli 2009 - 10:47

Op urk zit een bedrijf dat een gestabiliseerde peroxide oplossing maakt voor dit soort problemen. Misschien moet je even bellen.

pm me voor het nummer.

Een beetje peroxide in het water kan helpen problemen na het verwijderen van de biofilm het te voorkomen zonder gevaren voor de gezondheid van de ouderen.

zal anders perazijnzuur werken? of ben je dan meteen je leidinggestelsel kwijt?

Haddewade

Haddewade

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2009 - 12:15

zal anders perazijnzuur werken? of ben je dan meteen je leidinggestelsel kwijt?

Het perazijnzuur ga ik verder onderzoeken, bied zo op het eerste gezicht zeker perpectieven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures