Vraagje over C20 en osmose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Vraagje over C20 en osmose

Hey iedereen,

Wij zijn onlangs getrouwd en hebben van mijn broer, schoonzus en zus raadsels gekregen die we moeten oplossen voor dat we ons cadeau kunnen krijgen.

Hierbij zijn 2 vragen waar ik echt geen antwoord op kan vinden:

Vraag 1:

Hoeveel theoretische mogelijk aantal isomeren heeft C20

Ik denk 1, maar ben het helemaal niet zeker.

Vraag 2:

Jaar waar volgende ontdekking een prestigieuze prijs won: "het ontdekken van de wetten die betrekking hebben op bepaalde evenwichten in de chemie en de waarden van osmose in bepaalde oplossingen"

Moest ik hier al weten over welke wetten het gaat zou ik al heel denkbaar zijn, maar ik heb echt geen idee!

Zou iemand mij kunnen helpen!

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vraagje over C20 en osmose

Nog gefeliciteerd!

Grappig dat je dan eerst deze vragen moet beantwoorden... ik zou zeggen, hé, je mocht al op mijn feest komen, is dat niet genoeg? :P

Eens zien.

Ik neem aan dat met C20 ook echt alleen dat bedoeld wordt, dus niet hoeveel isomeren er zijn van een koolwaterstof met 20 C-atomen... want dat zijn er heel veel en kun je er snel 1 over het hoofd zien. Van C20 is er voor zover ik weet inderdaad slechts 1: het C20-fullereen (klik).

Vraag 2 gaat neem ik aan over de Nobelprijzen. Dan is het zeer waarschijnlijk de Nobelprijs Scheikunde voor Van 't Hoff in 1901, "in recognition of the extraordinary services he has rendered by the discovery of the laws of chemical dynamics and osmotic pressure in solutions" (weer klik).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: Vraagje over C20 en osmose

Wow dat was snel!

Super bedankt al voor dit antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vraagje over C20 en osmose

Tja, als je toevallig online bent en het antwoord weet ;)

Graag gedaan, nou hopen dat ik het goed heb :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 83

Re: Vraagje over C20 en osmose

Dat van die nobelprijs heb je zeker goed. :D

ik kwam idd ook bij Van 't Hoff in 1901

Reageer