vloeistoffen voor hoge temperatuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

vloeistoffen voor hoge temperatuur

experts! het volgende. Ik ben op zoek naar een vloeistof die bestand is tegen hoge temperaturen en nog steeds vloeibaar is bij kamertemperatuur. Onder hoge temperatuur versta ik 450 graden C. De vloeistof wordt gebruikt als druk transport vloeistof door dunne leidingen. Het wordt dus in een gesloten omgeving gedaan. Tot nu toe gebruik ik olie om dit te doen in allerlei Cst maar dit houdt op bij 350 graden en atmosperische druk. Als ik een vloeistof kan vinden die tot 450C thermisch stabiel is onder atmosperische druk, met een lage dampspanning zou ik enorm geholpen zijn. Ik heb wat op internet zitten zoeken, maar daar kom ik uit op ionische vloeistoffen. dit is voor mij nieuw, maar misschien een "out of the box" richting voor transportvloeistof voor druk.

wie o wie heeft er enig idee.....

Berichten: 677

Re: vloeistoffen voor hoge temperatuur

Ik vrees dat je inderdaad in de richting van ionische vloeistoffen moet gaan kijken. Anorganische stoffen zullen immers vast zijn bij kamertemperatuuur, en organische stoffen hebben een te hoge dampspanning, of zullen te viskeus zijn bij kamertemperatuur. Een temperatuur van 450 °C is wel erg hoog natuurlijk.

Het enige nadeel van ionische vloeistoffen is dat ze erg duur zijn, maar het hangt er natuurlijk van af hoe veel je nodig hebt.

Berichten: 180

Re: vloeistoffen voor hoge temperatuur

ik weet dat "dowtherm A" tot 400 kan. het is niet een antwoord op je vraag. maar wellicht wel een goedkope test/oplossing?

een tweede vraag is waarom je een lage dampspanning nodig hebt terwijl je een gesloten systeem gebruikt?? of is het niet helemaal gesloten en alleen bij de druk transport gesloten?

en nog een derde vraag moet de "vloeistof" ook koelen of verwarmen?

Berichten: 2

Re: vloeistoffen voor hoge temperatuur

het is een gesloten systeem en de zwakste schakel is een scheidingsmembraan van 0,075 micron. Bij hoge dampspanningen zul je een hoge voordruk toe moeten passen. Zo niet dan krijg je een drukverhoging in je systeem wat de drukmeting (waar het voor bedoeld is) een nauwkeurigheidsafwijking. Al met al veel randvoorwaarde.

ik zal een zoeken naar downterm A. Zelf had ik een heat transfer fluid gevonden die redelijk hoge temperaturen kan verdragen. Therminol, lijkt goed, maar net niet hoog genoeg. we gaan komende week wat experimeteren, dus als ik iets gevonden heb laat ik het weten!

koelen/verwarmen is niet nodig. Het is puur en alleen bedoeld als transportvloeistof voor druk over +/- 10 meter door een leiding met een binnendia van 1 of 2mm.

Reageer