zuur water over actief kool

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

zuur water over actief kool

Kunnen er gevaarlijke neven effecten onstaan, wanneer ik zuur water (ph tss de 5.8 en 6.0) over actief kool laat vloeien.

Dit zuur water werd verkregen door Co2 toevoeging en dient om calciumcarbonaat te doen oplossen.

Er zitten in deze calciumcarbonaat mogelijks nog andere metaalverbindingen die ook mogelijks ook in oplossing gaan door het zure water.

Die metaalverbindingen wil ik voor de zekerheid wegfilteren door aktief kool.

[Dit zuur water (met calcium aangerijkt) wordt in het aquarium gedruppeld om koralen te kunnen laten groeien.]

Vandaar de vraag naar mogelijke neveneffecten van dit zure water bij een actief kool na-filtratie tov van levende dieren.

mvg

Newbee

Berichten: 58

Re: zuur water over actief kool

de metaalverbindingen zullen, denk ik, niet blijven hangen op je actieve kool. Die zal je eerst moeten complexeren vooraleer je de Calcium toevoegt.
chromblog.wordpress.com

Berichten: 5

Re: zuur water over actief kool

Ok bedankt voor de metaalverbdingen kaadeekaa.

Wat gebeurt er met het aktieve kool als daar zuur water overheen stroomt?

"smelt" dat weg, komen er gevaarlijke stoffen vrij uit het kool??

Berichten: 3.145

Re: zuur water over actief kool

Daar hoef je niet bang voor te zijn, zeker niet als je praat over een pH van pakweg 6. Dat kan ik nauwelijks nog zuur noemen, een glas sinaasappelsap en zelfs een lekker witbiertje is al duidelijk zuurder dan wat jij zuur noemt :P , dus voor gevaarlijke reacties tussen jouw "zuur" en de actieve kool hoef je niet bang te zijn. Het kool "smelt" ook niet weg met jouw "zuur".

Er is wel reactie mogelijk tussen koolstof en sterke zuren, maar dan praat je over verhitten met bijvoorbeeld rokend zwavelzuur of rokend salpeterzuur. Dan wordt het kool wel aangevreten, maar met dergelijke zuren wordt dan ook bijna alles aangevreten.

Reageer