Springen naar inhoud

[scheikunde] dissociatiegraad

• Log in om te kunnen reageren

wouter90

wouter90

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2009 - 11:21

Hallo,

Ik kreeg onderstaande vraag op een examen, maar snap er niet veel van. Kan iemand me hierbij helpen?

Bereken de dissociatiegraad alpha HCOOH voor
1) 0,100M HCOOH
2) 0,100M HCl, 0,05 M HCOOH
3) 0,100 M HCOOH, 0,05 M CH3COOH

De eerste is me duidelijk deze heb ik berekend met vergelijking van Ostwald

ka = (alpha[sub]2[sub] *C HX) / (1- alpha)
alpha = 0,04

Kan iemand me helpen bij de twee anderen?

Alvast bedankt,
Wouter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2009 - 12:00

Beste Wouter

Als je nu eerst alle gegevens opschrijft die je hebt, want je had bijvoorbeeld de Ka van HCOOH bijvoorbeeld niet gegeven!
Zonder dit gegeven had je niet aan de uitkomst van 0,04 kunnen komen (dus iemand anders, die je wil helpen, ook niet!)

Zo heb je ook de Ka van HCl (in opgave 2) nodig en de Ka van CH3COOH (in opgave 3). Verder is het misschien handig om de dissociatiereactie op te schrijven van elk zuur, ook voor je zelf!

Alex

wouter90

wouter90

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2009 - 15:29

Beste,

Gegeven is hetgeen wat ik al gegeven had. Voor de eerste dacht ik dus aan de vergelijking van Ostwald en daarin komt de ka waarde voor, dus ben ik deze gaan opzoeken in een tabel. De pka = 3,8 en dus ka = 10^-3,8 = 1,6 *10^-4

vul deze in de vergelijking van Ostwald en je krijgt een 2de graadsvergelijking en zo vind je de alpha.

Hoe ik nu aan de 2de of de 3de moet beginnen heb ik geen flauw idee, aangezien het hier over meer dan 1 product gaat.

De dissociatiereacties bedoel je dan dit?

HCOOH <-> HCOO- + H+
HCl <-> Cl- + H+
CH3OOH <-> CH3OO- + H+

ka HCl = ? Als je pka -7 neemt en dan ka = 10^-pka heb je ka = 10^7 ??
ka CH3COOH = 1,8*10^-5

Hoe moet ik verder

Wouter

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2009 - 16:22

Beste Wouter

Uit de pKa (of Ka) van de zuren kun je herleiden dat je bij mengsel 2 te maken hebt met een sterk zuur (HCl heeft een Ka van 2x106) en een zwak zuur (HCOOH heeft een Ka van 1,6 x 10-4 zoals jezelf hebt uitgerekend);

Het sterke zuur zal volledig gedissocieerd zijn, terwijl het zwakke zuur dat volledig niet zal zijn!

Kortom de alpha van de één zal vele malen groter zijn dan de ander, waardoor de kleinste verwaarloosbaar is in de vergelijking! Een betere hint kan ik je niet geven!

Veel succes

Alex

wouter90

wouter90

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2009 - 20:22

Beste,

Is het de bedoeling om de pH te berekenen en zo dan de dissociatiegraad of ...?

pH berekenen van sterk zuur en zwak zuur, zwak zuur is verwaarloosbaar dus krijg je dat de pH = -log C (sterkzuur) = -log 0,1 = 1

pH = -log [H3O+] = 1
0,1 = alpha * C HX
alpha = 1

Sorry maar het is me niet echt duidelijk

En hoe kom je aan die Ka waarde van HCl?

Wouter

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juli 2009 - 20:29

Ok laat ik uitbreiden op de tip van ajonker. Een zwak zuur is ook wel een sterke base. Verwacht je dat mierenzuur zal dissociëren naast een sterk zuur?

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2009 - 10:45

Beste Wouter,

je moet toch de dissociatiegraad berekenen van HCOOH in de verschillende oplossingen m.b.v. de vergelijking van Ostwald?

Je hebt de dissociatiegraad van de eerste oplossing goed berekend met die formule! Ik heb het even na gerekend en op de significantie na (je concentratie van het zuur is gegeven in 3 significante cijfers, dus ik neem aan dat dat dan ook moet voor je antwoord!) is deze goed!

Nu moet je voor de tweede en derde som hetzelfde doen met die formule alleen nu gebruik maken van de hint die ik je gaf, dat één van de twee zuren een vele malen grotere alpha heeft dan de ander (waardoor de één verwaarloosbaar klein is t.o.v. de ander) Hierdoor krijg je in plaats van een vergelijking met 2 onbekenden een vergelijking met 1 onbekende!

Probeer het maar en als het niet lukt, schrijf je de berekening zoals je hem tot dan hebt, hier maar op, zodat Fuzzwood of ik je kunnen helpen, om te kijken waar je vastloopt!

Veel succes

Alex

wouter90

wouter90

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2009 - 15:13

Je moet de dissociatiegraad berekenen van HCOOH, maar niet specifiek met de vergelijking van Ostwald. Ik heb deze bij de eerste oef gebruikt omdat ik die hier kon toepassen aangezien het over 1 zuur gaat.

De vergelijking is toch , ka = (alpha[sub]2[sub] *C HX) / (1- alpha) ?
Of is deze onvolledig

Ik weet niet hoe je de vergelijking toepast met meerdere zuren, welke ka waarde gebruik je dan en welke zuurconc

Is er eventueel een goede bron waar ik meer te weten kan komen over dissociatiegraad en of vergelijking van Ostwald want in mijn cursus staat er niet veel over !

Alvast bedankt,

Wouter

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures