Springen naar inhoud

Ijzeroxide

• Log in om te kunnen reageren

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2009 - 21:55

hallo allemaal,

het begon ongeveer 3 weken geleden ik zag een filmpje op youtube om ''ironoxide'' te maken.

men pakte een beker 2 roestige spijkers erin gelijkspanning erop ik probeerde het uit het werkte perfect alleen: ik weet dat ijzeroxide licht oranje is mijn neerslag was zwart ik stopte met het experiment en liet het staan.

3 weken later (nu) kom ik erachter dat de zwarte neerslag is veranderd in oranje neerslag (ijzeroxide)

ik heb nu het experiment herhaald op grotere schaal ik heb nu ongeveer 100 ml. zwarte neerslag.

nu komt mijn vraag: hoe maak ik deze neerslag 'snel' oranje

ik dacht aan:

-waterstofperoxide
-dizuurstof
-etc.

Dhoras 8-)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2009 - 22:05

HaHa,,

ik was nog een vraag vergeten sorry [|:-)]

hoe krijg ik de ijzeroxide uit de oplossing ik gebruik namelijk een lage volt en lage ampere dus is de ijzeroxide zo dun als mesh 1200 als je een beetje roert door de oplossing lijkt het alsof het oplost het is echt flinterdun.

is filteren een oplossing
droogkoken in iedergeval niet want dan zit er zout en NaOH doorheen en dat kan ik niet gebruiken

Dhoras [|:-)]

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juli 2009 - 22:18

De kleur van een neerslag kan ook worden veroorzaakt door de verdelingsgraad van de stof. Maar dit experiment is wel erg vreemd. Roest is namelijk al een ijzeroxide. Wat wil je daar nog meer mee?

De makkelijkste manier om ijzeroxide te maken is om die spijkers gewoon niet te behandelen.

De snelste manier om ijzeroxide te maken is staalwol aan te steken met een vlam....

Waar wil je dat ijzeroxide voor gebruiken? Gezien je recente achtergrond op het forum heb ik wel een vermoeden.....

Veranderd door rwwh, 16 juli 2009 - 22:19

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juli 2009 - 00:43

Ik geef je al bij voorbaat mee dat thermiet een zeer gevaarlijk goedje is. Mocht het misgaan, dan krijg je het met GEEN ENKELE mogelijkheid uitgemaakt.

Afdekken? Heeft geen zin, mengsel heeft alle zuurstof al die het nodig heeft.
Blussen? Water komt niet eens met het materiaal in contact, de stralingswarmte zal het verdampen.
Overgieten met cryogene stoffen (droogijs, vloeibare stikstof, dat soort dingen)? De reactie is domweg te heet (enkele duizenden Kelvin) om door een beetje vloeistof afgekoeld te worden.

Waarom interesseer je je alleen maar voor de hoog-energetische chemie? Alleen maar voor het patsboemknal ik wil cool bij mijn vriendjes zijn?

Veranderd door Fuzzwood, 17 juli 2009 - 00:49

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2009 - 06:47

ik wist het dat het verleden mij zou lastig vallen maar wees gerust ik ga er absoluut geen thermiet van maken ik haat thermiet een hoop hitte meer niet

ik wou het gewoon maken zoals ik al zei het was een expirement van 3 weken terug en nu wou ik het dus weer proberen

de spijkers waren roestig niet volledig verroest maar wat plekjes hier en daar

Fuzzwood ik vind dat je veel te snel je oordeel trekt ik bedoel alke post die ik zet hoeft toch niet explosief te zijn ik heb nooit gezegt dat ik dit voor thermiet ga gebruiken en ik zeg nu dat ik het nooit voor thermiet ga gebruiken.

ik kan toch geen aluminiumpoeder aan komen

de thermiet reactie kan veminderd worden door er zand overheen te gooien

Ijzeroxide heeft andere funtie's dan alleen thermiet

Dhoras

ik ga het echt niet voor thermiet gebruiken ik kan geen aluminium aankomen en dat roest (ijzeroxide) maken duurt veel te lang voor een beetje thermiet

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2009 - 22:09

Heeft dus niemand iets anders te zeggen over het maken van ijzeroxide volgens mijn vraag bovenaan?

om komen jullie mij er aleen van verdenken dat ik er thermiet van ga maken (wat ik zeker niet ga doen.)

Dhoras

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2009 - 22:33

Dhoras, je maakt het voor ons gemakkelijker als je zelf aangeeft waarvoor je een ijzeroxyde zou willen gebruiken. Ben je bijvoorbeeld geinteresseerd in de magnetische eigenschappen ervan. Of denk je aan de toepassing als pigment in verf?
Kortom, naarmate jij duidelijker bent zul je ook meer reakties krijgen.
Het is nu eenmaal een moeilijk onderwerp. Met alleen thuischemie komt je niet zover. Je zult er ook een lesje voor moeten leren, liefst met deskundige hulp.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2009 - 10:01

oke nou ik wou eigelijk gewoon een flesje ijzeroxide ergens op een plank hebben staan ik vind dat leuk om allemaal stoffen te hebben (ik heb nu ongeveer 3 pure stoffen die ik nog nooit heb gebruikt) ik verzamel zeg maar potjes met stoffen.

maar ik weet wel iets waarvoor ik de ijzeroxide wil gebruiken. Ik las laatst een experiment met een blokje suiker en sigarette-as men steekt een blokje suiker aan maar het wil niet branden dan smeeren ze sigarette-as over het blokje en dan brandt het blokje wel ik weet niet of iemand hier ooit van gehoord heeft maar ik weet dat ijzeroxide de Katalysator is voor de verbranding van suiker dus wou ik kijken of ik de sigarette-as kan vervangen door ijzeroxide.

maar ik wou graag antwoord op mijn vraag over de oranje ijzeroxide!

Dhoras

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juli 2009 - 10:27

De kleur van een neerslag kan ook worden veroorzaakt door de verdelingsgraad van de stof.

Ik denk dat dat een deel van de oplossing van je probleem is. Maar voor het verklaren van verschijnselen moet je altijd beginnen met goed gecontroleerde experimenten. Pas als je die begrijpt kun je variaties gaan proberen te begrijpen.

Als je zuivere stoffen verzamelt kun je voordat je probeert zuiver ijzeroxide te krijgen (waarvan alleen al minstens 3 varianten bestaan!) eerst een heleboel andere zuivere stoffen uit het huishouden in kleine potjes gaan stoppen. Eerst verzamelen, dan maken.

Suggesties: suiker, zout, soda, zand, ijzer, aluminium, koper, ....

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2009 - 17:18

Dhoras, het oranje ijzeroxyde is gehydrateerd Fe(III)- oxyde. Als ijzeroxyde bij lage temperatuur aan de lucht in een vochtige omgeving gevormd wordt het een oxyde met de algemene formule Fe2O3.x H2O. De kleur hangt af van de grootte van x en kan varieren van oranje, roodbruin tot donkerbruin. De bruine kleur vind je bijvoorbeeld ook in het lint van een audiocassette.
Het woord "roesten" komt uit het frans ( rouiller) en betekent eigenlijk
roodkleuring ( van rouge afgeleid). Vanwege de rode kleur noemen we het rode oxyde ook wel haematiet. Hoe minder water er in zit hoe roder het oxyde is. Als ijzererts werd het vroeger roodijzersteen genoemd.
De andere ijzeroxyden, FeO en Fe3O4 worden bij hogere temperaturen gevormd en hebben de kleuren zwart en zwart-grijs.
Ik denk dat je oranjekleurige oxyde van kleur verandert als je het in een reageerbuis met of zonder water verhit. Als je daarbij iets opmerkelijks waarneemt moet je het hier maar even melden. Als je voorzichtig verhit krijg je alleen maar ontwatering van het oxyde. Als je sterk verhit volgt de omzetting tot het zwarte magnetiet. Dat kan door een sterke magneet worden aangetrokken.
Het FeO kan alleen maar bij hoge temperatuur gevormd worden en kan beneden ongeveer 600o C. al ontleden in magnetiet en ijzer. Als je echter heel snel afkoelt kun je het toch als een instabiel, onderkoeld oxyde bij kamertemperatuur bewaren.

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2009 - 20:33

oke dus dan doe ik de neerslag met wat water in een reageerbuis en dan gewoon verhitten tot ik een andere reactie waarneem dan vedampend water of moet er een speciaale temperatuur bij worden gehouden? Ik neem aan dat ik gewoon een gas-brander (fornuis) met een blauwe vlam kan gebruiken?

als ik hier nog antwoord op krijg zal ik het zeker proberen

nog bedankt he hzeil aan jou antwoord heb ik tenminste iets

Dhoras

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2009 - 14:48

Dhoras, ik kan niet precies voorspellen wat er tijdens je experimenten zal gebeuren. Ik adviseer je wel het rode oxyde eens enige tijd te verhitten in zuiver water in een reageerbuis. Eens kijken of het dan minder rood wordt door wateropname.
Als je het droog verhit in een reageerbuis kun je magnetietvorming krijgen. Ik denk daarbij aan 300 a 400 graden. Het oxyde wordt zo helemaal zwart want het wordt dan een vrij goede electrische geleider.
Een gasfornuis is niet zo handig als een bunsenbrander. Denk aan werkhandschoenen, beschermbril en de opening van de buis van je gezicht af gericht. De inhoud van de buis voortdurend rondschudden tijdens de verhitting.
Via google en Wikipedia vind je ook info over de diverse ijzeroxyden.

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2009 - 15:01

bedankt het regent nu maar morgen horen jullie waarschijnelijk of het is gelukt

Dhoras

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures