RVS slaat zwart uit in een zwalzuuroplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

RVS slaat zwart uit in een zwalzuuroplossing

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en heb een probleem bij een klant.

Wij hebben voor hun koelspiralen geleverd gefabriceerd van RVS 316 zoals we die bij meerdere klanten toepassen.

nu hangen deze spiralen in een bad met een 280gr per liter zwavelzuuroplossing , maar het RVS slaat zwart uit.

na enige navraag zijn we er achter dat deze oplossing vrij kritisch is voor RVS , met een lagere oplossing bijvoorbeel 240gr per liter zou dit probleem verholpen moeten zijn.

Nu is mijn vraag :

is deze informatie ergens zwart op wit te verkrijgen of op te zoeken, of moeten we dit door proeven te nemen vast stellen ?

mvg,

Mark

Berichten: 1.379

Re: RVS slaat zwart uit in een zwalzuuroplossing

Munchie,

Ik vind de concentratie van 280 gram per liter ook vrij hoog. Probeer zelf eens uit in een glazen bak wat RVS doet met deze oplossing.

Maar, gebruikelijk is om RVS in een zwavelzuur oplossing anodisch te beschermen. Om zo de passieve laag op het staal te stabiliseren. Vluchtig onderzoek leerde mij dat je er via Google en trefwoord " anodic protection " veel over kunt vinden. Eventueel ook via de nederlandse en engelse Wikipedia.

Een belangrijke vraag is: Hoe zuiver is het zwavelzuur van Uw afnemer? Clorideionen en sulfides vormen een gevaar voor het RVS. Chlorides veroorzaken pitting corrosie en sulfides kunnen zwartkleuring veroorzaken.

Ik weet niet welke zwavelzuur concentratie nog toegelaten kan worden bij anodic protection. Maar ik denk dat U er wel wat over zult vinden op internet. Je hebt er echter een electrisch circuit voor nodig en dat heeft gevolgen voor de constructie. Cathodic Protection is eenvoudiger maar is helaas uitgesloten voor RVS.

Koeling van zwavelzuur wordt ook toegepast door bedrijven die aluminium anodiseren. Maar die kiezen daarbij wel lagere zuurconcentraties. Met groeten, Hzeil.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.816

Re: RVS slaat zwart uit in een zwalzuuroplossing

Er bestaat een helpdesk voor oa roestvast-staal. www.corrosiehelpdesk.nl
LiA

Berichten: 2

Re: RVS slaat zwart uit in een zwalzuuroplossing

heren hartelijk dank voor uw reactie , via wat zoekwerk zijn wij erachter gekomen dat RVS 316L te gebruiken is tot een concentratie van 22%

de concentratie bij de klant is 24% wat dus al ver tegen de kritische grens zit , ons vermoeden bestaat nu ook dat het zwavelzuur zijn zuurstofmoleculen uit de tekstopdruk heeft gehaald die op het RVS zit en zo een reactie is begonnen.

Berichten: 1.816

Re: RVS slaat zwart uit in een zwalzuuroplossing

Zou leuk zijn als je vermeldt waar je de info vandaan hebt.

Overigens ontstaat er ook vaak waterstofgas bij die aantasting en het is dus zinvol daar rekening mee te houden.
LiA

Berichten: 1.379

Re: RVS slaat zwart uit in een zwalzuuroplossing

Ja, inderdaad. Want hoe kan het zwavelzuur zijn zuurstofmoleculen uit de tekstopdruk op het RVS halen? Bestaat deze opdruk uit een bepaalde stof die kan gaan reageren?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer