[scheikunde] bindingsorde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 32

[scheikunde] bindingsorde

Hoe bereken ik de bindinsorde bij een doodgewone lewisstructuur?

Alvast bedankt,

Wouter

Berichten: 677

Re: [scheikunde] bindingsorde

De bindingsorde is het aantal bindende elektronen tussen twee atomen, gedeeld door twee. Wel rekening houden met resonantie. Voor benzeen bijvoorbeeld is de bindingsorde van een C-C bindinge 1,5 (in feite iets minder) en voor een C-H binding 1.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] bindingsorde

Als je echt naat de moleculaire orbitalen gaat kijken wordt het een stukje ingewikkelder. Dan gaan ook antibindende elektronen bijdragen aan de bindingsorde.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 32

Re: [scheikunde] bindingsorde

De bindingsorde is het aantal bindende elektronen tussen twee atomen, gedeeld door twee. Wel rekening houden met resonantie. Voor benzeen bijvoorbeeld is de bindingsorde van een C-C bindinge 1,5 (in feite iets minder) en voor een C-H binding 1.
Als men nu bv vraagt om de S-O bindingsorde te berekenen in bv HSO4-,

Hier heb je dus 4 keer een S-O bindings?

Hoe doe je dit dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] bindingsorde

Nee daar heb je 6x een S-O binding. Vergeet niet dat zuurstof nagenoeg altijd -2 is.

Berichten: 32

Re: [scheikunde] bindingsorde

Fuzzwood schreef: Nee daar heb je 6x een S-O binding. Vergeet niet dat zuurstof nagenoeg altijd -2 is.
Is de bindingsorde hier 4/3 = 1,333

Je hebt 1 binding aan de S die jet niet meetelt de OH binding

dan heb je 2 enkele en 1 dubbele binding aan de S dus vandaar de 4 bindingen / de 3 atomen

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] bindingsorde

wouter90 schreef:
Fuzzwood schreef: Nee daar heb je 6x een S-O binding. Vergeet niet dat zuurstof nagenoeg altijd -2 is.
Is de bindingsorde hier 4/3 = 1,333

Je hebt 1 binding aan de S die jet niet meetelt de OH binding

dan heb je 2 enkele en 1 dubbele binding aan de S dus vandaar de 4 bindingen / de 3 atomen

Klopt dit?
Dan zitten ze nog altijd met 6 bindingen aan de S. Van 2 O's blijft een pootje vrij om aan een H te koppelen. Wat jij nu voorstelt is de structuur van sulfiet.

Berichten: 32

Re: [scheikunde] bindingsorde

Fuzzwood schreef:
wouter90 schreef:
Fuzzwood schreef: Nee daar heb je 6x een S-O binding. Vergeet niet dat zuurstof nagenoeg altijd -2 is.
Is de bindingsorde hier 4/3 = 1,333

Je hebt 1 binding aan de S die jet niet meetelt de OH binding

dan heb je 2 enkele en 1 dubbele binding aan de S dus vandaar de 4 bindingen / de 3 atomen

Klopt dit?
Dan zitten ze nog altijd met 6 bindingen aan de S. Van 2 O's blijft een pootje vrij om aan een H te koppelen. Wat jij nu voorstelt is de structuur van sulfiet.
Sorry voor het miss nog onduidelijk zijn maar ik bedoelde de gemiddelde bindingsorde van S-O, en ik heb het wel degelijk over HS04-

Kan je me vertellen wat jij denkt dat hiervan de gem bindingsorde is van S-O, en hoe je hieraan komt?

Ik deed zo ik tekende eerst de structuur zonder een dubbele binding dan met 1 dubbele binding, dan met 2 dubbele bindingen 3 keer een dubbele binding en tenslotte 4 keer een dubbele binding.

De structuur met 0 dubbele bindingen bestaat niet ( heeft een formele lading 2 op S)

De structuur met 4 keer een dubbele binding bestaat ook niet ( FL = -2 op S)

De neg lading behoort op het meest elektronegatief atoom, je hebt S en O dus het meest elektronegatief atoom is O = 3,50 ( S =2,60)

Als je 3 keer een dubbele binding hebt dan is de neg lading op S dus deze structuur valt ook af.

Dan heb je nog de structuur met 1 en met 2 dubbele bindingen, deze met 1 dubbele binding binding heeft FL op S = 1

en die met 2 dubbele bindingen heeft FL op S = 0.

Om de gem bindingsorde te bepalen zal deze dus liggen tussen de bindingsorde van de molecule met 1 dubbele binding tss S=O en de molecule met 2 dubbele bindingen tussen S=O.

Als we dan de bindingsorde bereken van de molecule met 1 dubbele binding kom ik op 4/3 = 1,333

De bindingsorde van de molecule met 2 dubbele bindingen is 5/3 = 1,666

De gem BO ligt dus tss 1,333 en 1,666

Als ik iets verkeerd doe, gelieve het me dan te vertellen

Alvast bedankt,

Wouter

Reageer