aminozuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

aminozuren

Ik pieker al een tijdje over volgende vraagstellingen.

1.Welke lading zal een zuur aminozuur krijgen in een basisch milieu

2.Welke lading zal een zuur aminozuur krijgen in een zuur milieu

3.Welke lading zal een basisch aminozuur krijgen in een basisch mileu

4.Welke lading zal een basisch aminozuur krijgen in een basisch milieu.

1.Nu een zuur aminozuur dat reeds negatief geladen is en dan terecht komt in een basisch milieu zal zijn negatieve lading gewoon behouden aangezien hij geen H+ kan opnemen.

2.Mijn opvatting is de volgende : een zuur aminozuur (dus met meerdere carboxylgroepen) is negatief geladen en zal in een zuur milieu H+ ionen opnemen en zo positief geladen worden uiteindelijk.

3. Een basisch aminozuur , dat dus positief geladen is ,zal in een basisch milieu zijn H+ afstaan en dus negatief geladen worden.

4. een basisch aminozuur ,dat positief geladen is ,zal in een zuur milieu dat ook + geladen is ,niets kunnen doen ,het kan geen H+ afgeven en zal dus gewoon + geladen blijven.

Nu mijn vraag is : kloppen deze redeneringen , van redenering 3 en 2 ben ik redelijk zeker dat dat zal gebeuren , maar de andere 2 ,daar heb ik toch zo mijn twijfels over.

Berichten: 100

Re: aminozuren

Het is helemaal afhankelijk van WELK aminozuur je het over hebt (dus welke restgroepen bevat het). En HOE basisch of zuur het millieu waarin deze zich bevindt is.

Je kan met pKa waarden van de aminozuur restgroepen uitrekenen welke lading deze groep heeft in een bepaald milieu.

Btw. kan je niet zo makkelijk denken van het is 1+ of 1- geladen, dit zijn namelijk altijd evenwichten en een lading van een aminozuur is daarom bijna nooit helemaal 1+, maar kan net zo goed 0,76 + zijn.
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Berichten: 8

Re: aminozuren

sanderol schreef:Het is helemaal afhankelijk van WELK aminozuur je het over hebt (dus welke restgroepen bevat het). En  HOE basisch of zuur het millieu waarin deze zich bevindt is.

Je kan met pKa waarden van de aminozuur restgroepen uitrekenen welke lading deze groep heeft in een bepaald milieu.

Btw. kan je niet zo makkelijk denken van het is 1+ of 1- geladen, dit zijn namelijk altijd evenwichten en een lading van een aminozuur is daarom bijna nooit helemaal 1+, maar kan net zo goed 0,76 + zijn.
Ok ,dat begrijp ik ,maar het gaat niet echt om het feit of het nu +0.5 is of +1 of ...

Het gaat er gewoon om welke lading een zuur aminozuur krijgt in een zuur milieu(zeer lage ph ,dus echt een zeer zuur milieu) , in een basisch milieu(zeer hoge ph ,dus zeer basisch) en welke lading een basisch aminozuur krijgt in een basisch of zuur milieu.

De exacte berekeningen van de waarde maken niet uit.

En wat de restgroepen betreft : je mag er vanuit gaan dat dat zuur aminozuur een carboxyl in zijn restgroep heeft en dat een basisch aminozuur een amino groep heeft in zijn restgroep.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: aminozuren

Een zuur aminozuur (ik neem aan dat je dan ASP of GLU bedoelt) heeft twee zure en een basische functie. De basische functie zorgt ervoor dat het tenminste proton kan opnemen. De zure functies zorgen ervoor dat het twee protonen kan afstaan.

Een basisch aminozuur (ARG of LYS?) heeft twee basische en een zure functie. Ik laat het aan jezelf over.

Berichten: 8

Re: aminozuren

rwwh schreef:Een zuur aminozuur (ik neem aan dat je dan ASP of GLU bedoelt) heeft twee zure en een basische functie. De basische functie zorgt ervoor dat het tenminste proton kan opnemen. De zure functies zorgen ervoor dat het twee protonen kan afstaan.

Een basisch aminozuur (ARG of LYS?) heeft twee basische en een zure functie. Ik laat het aan jezelf over.
Tot nu toe kom ik tot het volgende.

Een zuur aminozuur zal in een zuur milieu qua lading niet geladen zijn voor de zuurfuncties , en + voor de basische functie.Dus inn totaal +

(COOH , COOH en NH3+)

Een zuur aminozuur in een basisch milieu zal qua lading voor de zure functies - geladen zijn en voor de basische functie niet geladen. Dus in totaal -

(COO- ,COO- en NH2)

Een basisch aminozuur zal in een zuur milieu qua lading niet geladen zijn wat de zure functie betreft ,maar wel + voor de 2 basische functies. Dus in totaal +

(NH3+ ,NH3+ en COOH)

Een basisch aminozuur zal in een basisch milieu qua ladingen niet geladen zijn op de zure functie ,maar wel - geladen zijn op de zure functie. Dus in totaal -

(NH2 ,NH2 en COO-)

Klopt dit?

Berichten: 1.379

Re: aminozuren

Het moet eenvoudiger om het duidelijker en begrijpelijker te maken.

Ieder aminozuur ( of polypeptide of eiwit) heeft een ladingsnulpunt. Dat is de pH - waarde waarbij de nettolading van het aminozuur gelijk is aan nul.

Bij een hogere pH wordt de nettolading negatief en bij een lagere pH wordt de nettolading positief. Dat is alles.

Voor de meeste aminozuren ligt dit ladingsnulpunt in het zwak zure gebied, bij pH in de buurt van 5. Dat houdt in dat een aminozuur altijd meer een zuur is dan een base.

In principe geldt dit ook voor een eiwit. Maar daarbij hanteert men liever het isoelectrisch punt. Dat is iets anders dan het ladingsnulpunt maar ligt er wel in de buurt.

Het isoelectrisch punt is de pH waarbij de zeta-potentiaal gelijk is aan nul. Deze zeta-potentiaal wordt weer gedefinieerd als de potentiaal in het hydrodynamisch afschuifvlak. Dit is een colloidchemisch begrip waarbij we ervan uitgaan dat de ladingen gelijkmatig over het molecule verdeeld zijn. Bij losse aminozuur ionen is dat niet het geval en verliest dit begrip zijn betekenis.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer