Onkruidverdelger

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 541

Onkruidverdelger

Heeren en Dames,

Ik heb een klein vraagje, ik heb achterin mijn tuin (studentenhuis) last van wat hardnekkig gras. Ik heb al verschillende verdelgers geprobeerd maar al het andere onkruid gaat dood maar dit gras blijft staan. Heeft iemand enig idee voor een bestrijdingsmiddel/chemicaliën dat wel werkt. Natuurlijk wel milieu vriendelijk

En jah ik kan het ook 1 keer in de 2 weken maaien maar ben een beetje lui aangelegd. Als er niets te vinden is zit er niets anders op.

Berichten: 3.145

Re: Onkruidverdelger

Uittrekken is het beste met gras. Omspitten (minstens 1 spade diep) werkt ook, maar is natuurlijk wel even wat werk ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Onkruidverdelger

Gras is eenzaadlobbig. Het meeste onkruid is tweezaadlobbig. Er zijn wel bestrijdingsmiddelen die selectief op tweezaadlobbige planten inwerken, maar gras en andere eenzaadlobbigen met rust laten.

Selectief gras bestrijden tussen andere planten (met een bestrijdingsmiddel) is altijd erg moeilijk.

Als er geen gewenste planten staan en alles dus dood mag, dan moet je een systemisch bestrijdingsmiddel gebruiken. Glyfosaat (Round-up) is hiervoor (nog) wel te verkrijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Onkruidverdelger

de boel even diep bevriezen met een CO2 blusser en een paar dagen later verwijderen werkt perfect.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 281

Re: Onkruidverdelger

Azijnzuur werkt ook altijd wel aardig.

Berichten: 1.816

Re: Onkruidverdelger

Afdekken. Binnen 3 á 4 dagen is het gras zo dood als een pier. (Kampeerervaringen)
LiA

Berichten: 3.145

Re: Onkruidverdelger

Thionyl, dat laatste ben ik niet met je eens. Oppervlakkig gezien lijkt het inderdaad dood, maar na een tijdje komt er weer nieuw fris groen op. Gras is ongelooflijk hardnekkig.

Round-up gebaseerd op glyfosaat werkt inderdaad wel en het is te koop bij bijv. een Welkoop. Ik zelf vind dit echter een minder prettige oplossing. Afdekken helpt misschien wel, maar dan niet voor een paar dagen. Misschien als je het een maand lang afdekt met zwart plastic?

Nog een methode, die ik zelf gebruikt heb om bamboe te vernietigen is het schenken van kokend water over de grasplekken. Je moet dan wel alles goed raken, dus je zult er wel meerdere keteltjes over moeten schenken. Het is wel een volstrekt milieu verantwoorde methode en en passant wordt ook allerlei ongedierte op niet-chemische manier gedood.

Berichten: 1.816

Re: Onkruidverdelger

Eigenlijk wel goed van dat gras, sterke wil tot leven. Maar de combinatie afdekken en kokend water spreekt me wel aan. Punt is natuurlijk dat je de wortels ook moet doden. En dat je later weer wat anders kunt laten groeien. Een stoomapparaat geeft misschien ook nog wat soelaas.

En anders wordt het toch wieden en zeven van de aarde, tenminste als je het milieuvriendelijk wilt doen, zonder echte chemie.

Maar ik vermoed dat ook gras het kwetsbaarste is als het weer wil gaan groeien na afdekking, allemaal nieuw weefsel.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Onkruidverdelger

als je het mij vraagt: Glyfosaat. Werkt heel goed op gras en is heel gemakkelijk te verspuiten met een rugsproeier. Het werkt zoals reeds gezegd :systemisch

Ik heb liever 5 minuten uit te trekken om een stuk grond te bespuiten, dan de grsasprieten en het andere onkruid manueel te moeten verwijderen .

Milieuvriendelijk? ik vermoed: als men dit vrij kan kopen, dat er wel voldoende gedacht werd aan het milieu en vooral aan de mogelijke gevaren die kunnen optreden wanneer een "leek in het vak" de bespuiting uitvoert, met inachtneming van de bijsluiter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Onkruidverdelger

hoe iemand het gebruik van chemische onkruidverdelgers milieuvriendelijk kan noemen is mij een raadsel.

bang voor een beetje zweet patrick?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 252

Re: Onkruidverdelger

Dat glyfosaat of Round-Up milieubelastend zijn wil ik graag geloven. Kan iemand mij vertellen wat exact de gevaren zijn voor mens en milieu. Op korte en lange termijn. Kan me voorstellen dat het ook ongewenste organismen doodt :lol: en ook de grond vergiftigd zodat er ook niks anders meer kan groeien (wat misschien wel gewenst is). Voor de invloed op de mens vermoed ik dat het een invloed heeft op de vruchtbaarheid en wellicht ook carcinogeen. :eusa_sick:

Ben ik juist? Zijn er nog andere leuke gevolgen?

:P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Onkruidverdelger

Zie hier voor een in mijn ogen redelijk neutrale beschouwing over de voors en tegens van glyfosaat.

Ik ben het natuurlijk eens met ArcherBarry:
bang voor een beetje zweet patrick?
maar aan de andere kant: ik houd mijn tuinpaadjes ook graag onkruidvrij. Als ik dit op de klassieke manier moet doen dan ben ik elke week een of twee uur inspannend bezig. Die tijd heb ik niet. Dus bespuit ik toch maar 2x per jaar (voor- en najaar) op een droge niet te winderige bewolkte dag mijn paadjes met glyfosaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Onkruidverdelger

Ik snap dat met de hand verwijderen veel tijd kost en dat spuiten makkelijker is. Mijn opmerking doelde op het feit dat iemand die zegt als het toegestaan is om te gebruiken door particulieren het millieuvriendelijk is.

Met die opmerking ben ik het niet eens. en tja, ik werk me zelf liever in het zweet dan zal moeten spuiten (deze lente ben ik een flink aantal dagen bezig geweest met plaggen steken en brandnetels verwijderen).

verder vraag ik mij af, zal je een deel kunnen wegbranden met H2O2, of gaat dat niet diep genoeg?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Onkruidverdelger

Waterstofperoxide wordt gebruikt als reagens in het lab om organische stof in grond te verwijderen bij de bepaling van de deeltjesgrootte van minerale delen (de silicamatrix). Die reactie gaat heel heftig.

Het waterstofperoxide reageert dus direct met de grond waarmee het in aanraking komt. Het zal de wortels niet bereiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Onkruidverdelger

In de tuinbouw wordt gebruik gemaakt van stoom om de grond te steriliseren. Niet echt praktisch voor de amateur-tuinier. Ook ik heb mijn reserves tegen het gebruik van (selectief) giftige stoffen, maar gebruik ze ook om de hoeveelheid tuinwerk te beperken. We moeten de risico's van de moderne middelen natuurlijk niet gelijk stellen met de rotzooi die 50 jaar geleden toegestaan was.

Reageer