Springen naar inhoud

Ontroesten met elektrolyse experiment

• Log in om te kunnen reageren

Greppeldwerg

Greppeldwerg

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2009 - 16:47

Beste,

Vandaag heb ik wat aan een fiets zitten klussen en toen ik de achterlamp loshaalde ontdekte ik daar 4 hele oude batterijen die daar al jaren in een vochtige omgeving bewaard waren en een blauw uitgeslagen contactplaatje.

De batterijen heb ik inmiddels bij de Blokker in de bak gedumpt, maar de rest van de lamp wil ik nog proberen te redden.
Nou was mijn eerste vraag: klopt het dat die blauwe aanslag op het contactje inderdaad roest is of is het misschien iets wat de batterijen gezweet hebben en zou ik het dus beter bij het chemisch afval kunnen dumpen?

Mochten jullie ervan overtuigd zijn dat het roest is wil ik vervolgens met een bakje sodawater en alluminiumfolie als anode (+) en het roestigcontactje als kathode (-) te gebruiken en deze op een batterij aan te sluiten van 9V.
Diverse bronnen op internet en een eerder experiment wijzen uit dat je zo roest kan verwijderen van vrijwel elk component.

Water ontleedt zich in Waterstof en Zuurstof en daarbij lossen de roestdelen op in het water.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties/input!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2009 - 18:27

Greeppeldwerg,

Je verhaal is niet goed. De zuurstof die je in de laatste regel noemt wordt niet gevormd.
De waterstof wel.
Je kunt ontroesten zonder een batterij van 9 Volt te gebruiken. Je moet het aangetaste kontakt goed omwikkelen met Al-folie en dompelen in heet sodawater. Daarbij moet je controleren of het geheel binnen en buiten goed bevochtigd wordt door het sodawater.
Zo wordt de potentiaal van de lamp sterk verlaagd en kan de oxydelaag op de lamp verdwijnen.
Als je de lamp goed aansluitend ontwikkeld met het folie en een warme, geconcentreerde oplossing neemt is de electrolietweerstand laag en krijg je een behoorlijke kortsluitstroom.
Je kunt eventueel de batterij van 9 Volt met dit systeem in serie schakelen. Maar het is niet nodig. De blauwe kleur op het plaatje is waarschijnlijk koperoxyde. Roest is (rood)bruin ijzer(III)oxyde.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2009 - 19:41

Tenzij het een zeer antieke fiets, met enige waarde, betreft, gewoon een nieuw achterlicht kopen. Is goedkoper en simpeler dan gepruts met chemicalien. De huidige (sinds ca 5 jaar) gebruiken maar 2 of zelfs maar één batterij(en) en zijn nog zuiniger en milieuvriendelijker ook. Inclusief reflectorplaat!

Greppeldwerg

Greppeldwerg

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2009 - 00:44

Het gaat hier totaal niet om het behouden van enige antieke waarde maar juist meer om het recyclen van materialen die nog prima te gebruiken zijn. Er zijn hier geen gevaarlijke chemicaliën mee gemoeid dus wat is het bezwaar tegen het besteden van wat energie aan duurzaamheid? Sowieso was ik van plan deze lamp eens te proberen als hij gewoon op de dynamo aangesloten is door wat dingen kort te sluiten. Het is een simpel LED-plaatje met aan/uit knop. Ik vind het ook nog eens leuk om te proberen.
Als het werkt zou weggooien toch zonde geweest zijn?

bedankt hzeil voor het inhoudelijk ingaan op mijn vragen :-) Ik hoop inderdaad dat het echt een koperverbinding is dat blauwe. Het enige blauwe met koper wat ik kon vinden op internet was Alcian Blue, een chemische kleurstof die in biologie wordt gebruikt. Cu(I)O en Cu(II)O waren respectievelijk rood en zwart. niet zo fel blauw als mijn stofje.

Veranderd door Greppeldwerg, 24 juli 2009 - 00:48

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2009 - 12:30

Ik heb geen bezwaar, maar vind het een zinloze actie. Bovendien is dit geen goed voorbeeld van recyclen, maar van herstellen. Meestal is de contacten effe schoonborstelen meer dan genoeg, ipv gepruts met stoffen, die waarschijnlijk de rest ook nog zullen aantasten en dan gooi je hem alsnog weg.
Bovendien : Effe wat kortsluiten en op de dynamo lijkt me ook niet zo maar werkzaam.
Behalve dat een dynamo hogere spanningen dan 6V kan afgeven, is het ook nog wisselspanning. Dus moet er een diode bij en een stroombron om dat te realiseren, anders zijn je LED's zo om zeep gebracht. Bij batterijen wordt de stroom beperkt door de inwendige weerstand ervan.

Maar als je toch iets leuks ervan maken wilt, dan is de volgende tip misschien bruikbaar: Bouw een Joule thief (zie internet). Die werkt op een bijna lege batterij (vanaf ca 0,5V) en kan met gemak 3 rode LED's, in serie, nog heel lang laten branden. En past met gemak op de plaats van een andere batterij.
Feitelijk gratis licht en milieuvriendelijk, want anders had je die batterij al lang naar de batterijenbak afgevoerd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures