Springen naar inhoud

Wat moet ik doen om aluminiumoxide te voorkomen ?

• Log in om te kunnen reageren

Henk-Jan_CF

Henk-Jan_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2009 - 09:47

Wat moet ik doen om aluminiumoxide te voorkomen ? Of is er een mogelijkheid om dat laagje te verwijderen ?
Ik heb eens gelezen de aluminium in een soort olie te leggen ? De aluminium is ook niet te solderen wegens
dat laagje. Maar op een beurs heb ik gezien dat iemand een pasta o.i.d. verkocht die met soldeer prima een
draad of ander plaatje op aluminium kon maken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2009 - 10:55

Dat oxide-huidje is niet te voorkomen in lucht. Alu is nu eenmaal een zeer onedel metaal en dankt ook zijn bestendigheid aan dat huidje. Natuurlijk kun je het verwijderen, maar het zit er weer sneller op dan dat je kunt solderen.

Maar een paar jaar geleden heb ik ook Alu soldeer gekocht op een beurs en dat werkt prima, zelfs voor de meeste legeringen. Je moet wel wat krassen in de vloeibare soldeerlaag, maar dan vloeit het prima. Echter een ander probleem is de temperatuur als je soldeert, voor je het weet zit je te hoog en vallen de gaten in het Alu. Het vereist enige oefening.

Als je verdere info wilt over de AL 75 (zo heet dat soldeer) dan moet je maar effe een mail sturen, het is zeker niet goedkoop! ( ca E 50/meter)

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2009 - 11:31

Het moeilijke bij een onderwerp als dit is dat er niets bij naam genoemd wordt. We moeten het doen met "een soort olie" of "een pasta". Dat krijg je als er alleen maar met merknamen kan worden gecommuniceerd.
Ik weet wel dat als de oliesoort een oplossing is van Na-zinkaat in NaOH of K-zinkaat in KOH oplossing de oxydelaag op Al oplost onder gelijktijdige vorming van een hechtende zinklaag. Met zinksoldeer moet je daarna weer verder zien te komen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Henk-Jan_CF

Henk-Jan_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2009 - 15:34

Voor de duidelijkheid, ik wil aan de buitenkant van een staaf alu een ander metaal gaan opbrengen. Maar dit
dient op het zuivere alu te geschieden. Op welke manier kan dat het beste geschieden ? De staaf in olie houden
en dan afschrapen ? Hoe gaat de volgende stap in zijn werk ?

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2009 - 18:50

De vraag die opkomt is dan meteen, waarom op zuiver Alu?
Maar het lassen van Alu gaat onder beschermgas en dat zelfde kun je ook toepassen. Schoonmaken met de nodige chemie of schuren, onder een beschermgas.

En welke metalen wil je verbinden en waartoe?
Je kunt ook klemverbindingen maken, die gaan ook tot op het zuivere Alu. Zelftappers werken ook op zuiver Alu.

Maar olie ed werkt niet echt lekker, zou ik maar vergeten.

Henk-Jan_CF

Henk-Jan_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 17:10

Bedankt voor je info. Ik dacht al aan een zo'n kast met vaste handschoenen en een atmosfeer van
een of ander gas. De toepassing zal je niet geloven maar er is een legering die als katalysator werkt
die een ongelofelijk effect heeft. Dit was al omschreven in een zeldzaam boek als een amalgaam maar
zonder de details. Heb jij de faciliteiten beschikbaar ? Eventuele kosten zijn natuurlijk voor mijn rekening.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 17:51

Henk-Jan, je zult toch stoffen en produkten bij naam moeten noemen om een zinvol antwoord te krijgen. Legeringen en mengsels van oxyden worden al heel lang als katalysator gebruikt in de petrochemische industrie. Bijvoorbeeld bij gekatalyseerde kraakprocessen.
Aluminiumoxyde wordt gebruikt als draagmateriaalvoor fijn verdeelde metaaldeeltjes die dienst doen als katalysator. In een wetenschappelijk-technische bibliotheek vind je daar info over.
Geanodiseerd aluminium, dat wil zeggen aluminium, bedekt met een oxydelaag, kan gebruikt worden als drager voor bijvoorbeeld zeer fijn verdeelde katalytisch actieve
edelmetalen. Is dat de richting waarin U denkt?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

DracoCuprum

DracoCuprum

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2009 - 16:47

kom ik nog ff er achteraan... zelf weet ik uit ervaring met het lassen van edele metalen dat er argon wordt gebruikt als bescherm gas. (ruikt ook lekker)
hier gaat het dan wel over punt lassen met een naald, dus heel plaatselijk zoals bij een pootje van een zetkast.

als het ter voorkoming van een oxide laag is dan zou je eventueel kunnen proberen om het te lakken. speciale metaal lak die voor zilver wordt gebruikt heet Zapon lak, deze is er speciaal voor het voorkomen van oppervlakte oxidatie bij gebruiks- en siervoorwepen. of het op alu werk kan ik je niet vertellen.

groet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures