Springen naar inhoud

galvaniseren van planten


  • Log in om te kunnen reageren

#1

wimwwimw

    wimwwimw


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2009 - 20:30

Is het mogelijk plantendelen dmv. galvaniseren van een gelijkmatige, dunne metallaag te voorzien? Of is de geleidbaarheid van biologisch materiaal te slecht om als electrode te dienen?

De vraag komt voort uit de zoektocht naar een alternatief voor sputter coating om vrijwel transparant siliciumoxide in de epidermis van planten van een dunne, ondoorzichtige laag te voorzien teneinde de vorm van dit oppervlak zichtbaar te maken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juli 2009 - 20:12

Er zijn meer eisen aan materialen die moeten worden gegalvaniseerd dan geleidbaarheid. Ik vermoed dat je serieuze problemen zou krijgen met de hechting, en als het al zou lukken is het de vraag hoe homogeen een laag wordt op zo'n onregelmatig gevormd subject (je krijgt zeker geen homogeen elektrisch veld).

#3

joepiedepoepie

    joepiedepoepie


  • >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 16:15

In plaats van sputteren zou je kunnen denken aan Chemical Vapour Deposition (CVD) of Physical Vapour Deposition (PVD) technieken. Nadeel is dat je vacuum nodig hebt, maar dat heb je bij sputteren ook.

Ook heel leuk, maar commercieel niet realistich, is Pulsed Laser Deposition (PLD).

#4

wimwwimw

    wimwwimw


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 16:39

Het gaat erom om een lo-tech alternatief te vinden voor REM-imaging. Vapour Deposition ken ik niet; ik zal het eens nakijken. Maar als er vacuum bij te pas komt zit je al gauw aan dezelfde bulky hardware vast als bij sputteren en dan kan het alleen maar in het lab gebeuren.

Commercialiteit en duurzaamheid zijn geen issues, binnen redlijke grenzen natuurlijk (als het een uurtje blijft zitten bij voorzichtig hanteren zou het voldoende zijn).

#5

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2009 - 11:36

Bij babyschoentjes enzo beginnen ze, dacht ik, met een grafietlaagje en vandaar verder. Maar dat is natuurlijk droog materiaal. Daarom dacht ik dat je misschien secondenlijm er eerst op zou kunnen laten neerslaan. De zelfde techniek die ze ook tegenwoordig soms bij vingerafdrukken gebruiken. Werkt met voorwerpen?? die juist wat vochtig zijn en is low-tech.
En vandaar verder.

#6

wimwwimw

    wimwwimw


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2009 - 10:50

Koolstof lijkt veel belovend. Mbv een roetende vlam is het ook eenvoudig op te brengen. Daar ga ik verder mee experimenteren.

Isocyanaatlijm is zelf ook helder transparant. 't Is een kleine moeite om even te proberen, maar ik verwacht er niet zoveel van. Misschien icm vet of vocht.
Oude truken zijn nagellak en aceton met plastic dekglaasjes, maar van beide is het resultaat niet indrukwekkend.

Het materiaal waar ik meer werk is stevig en droog.

#7

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2009 - 11:59

Ik ben zeker benieuwd naar je resultaten. Op n van de sides over vingerafdrukken, als je wilt kan ik die nog eens opzoeken en doorgeven, hadden ze het ook over het later inkleuren van het gepolymeeriseerde isocyanaat. Bovendien waren de details van de afdrukken zo mooi en daar ging het je toch om?

Maar ik had niet begrepen dat het droge bladeren waren, die zou je dan moeten voorbehandelen. Misschien even boven een dampende olie houden ofzo. Dat verdampen v/d secondelijm is dan wel low-tech, maar moet ook in een kast met afzuiging natuurlijk.

Beroeten met een vlam?? Of dat een voldoende dun en egaal laagje geeft?

Maar als nagellak/aceton niet goed werkt, kun je ook een verdunde sec.lijm/aceton eens uitproberen. Eventueel andere verdunde polymeren. En die zijn ook makkelijker al vooraf te voorzien van een kleurtje

#8

wimwwimw

    wimwwimw


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 21:20

Ja ik ben wel benieuwd naar die vingerafdrukkentechniek. Tot nu toe zijn de resultaten weinig belovend. De lijm gedraagt zich als alle vloeistoffen die ik tot nu toe heb geprobeerd, wat betekent dat de dalen extra dik onder komen en de toppen erbovenuit steken. Zie hier een foto van het oppervlak (dit is zonder oppervlaktebehandeling - als je er weinig in kunt herkennen kan ik je niets kwalijk nemen :oops:, maar het gaat om de rijen knobbeltjes).
Daarenboven trekt de lijm bij het opdrogen onregelmatig samen, waardoor een net van rimpels ontstaat.

Verdunnen zal ik nog eens proberen.

Beroeten wordt qua relif wel mooi regelmatig, maar de afzetting is wat korrelig. Fijner zou mooier zijn.

#9

Gruson

    Gruson


  • >25 berichten
  • 86 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 21:31

Heb je de lijm er over uitgesmeerd? Wat thionyl (denk ik) bedoelt is dat je je plantenmateriaal in een kast doet met afzuiging en dan de lijm verdampt. De damp gaat vervolgens op het plantenmateriaal zitten, erg fijn verdeeld.

#10

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2009 - 12:35

Hierbij een link met de sec.lijm uitleg.
http://home.tiscali....htbaarmaken.htm - 10k -

Ik heb eens wat gegoogeld op REM imaging, maar hoeveel is jouw vergrotingsfactor? Want uit je (mooie) foto haal ik dat niet.

Verder gebruik je gedroogde bladeren, is daar een reden voor? Waarom gebruik je geen verse bladeren?

Zou me kunnen voorstellen dat een verdunde sec.lijm/aceton, zeg 1 op 50, een mooi laagje zou moeten geven op verse bladeren. Vooral ook omdat vocht nodig is voor de polymerisatie. Misschien is het dan ook nog mogelijk om er een heel fijn stoflaagje op te laten plakken/verstuiven. Talkpoeder of zoiets.

Had nog wel meer (wilde) gedachten, maar die kunnen altijd nog later gespuid worden. Zoals foto-actieve lak (chip-industrie), in samenwerking met centrifugeren enz.

En Gruson, zo was ongeveer het idee, idd.

#11

wimwwimw

    wimwwimw


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2009 - 21:48

OK, een aantal punten:

- Ik gebruik (meestal) vers materiaal, maar het is wel droog aan de oppervlakte. Het is stevig stengelmateriaal en ik denk dat het alleen voor zeer sterk hygrofiele reacties verschil maakt of het vers is of uit het herbarium komt.

- de knobbels die ik in beeld wil brengen zijn in de orde van 100 μm. De vergroting op negatief is 10-15:1, op afdruk nog eens 5 10x zo groot. De voorbeeldfoto is in werkelijkheid ca. 3mm lang. Sterkere vergroting is optisch niet aantrekkelijk omdat dan de scherptediepte nog veel geringer wordt. Dat is echt REM-terrein. Voor het huidige onderzoek is 10-15x voldoende.

- talkpoeder (iig. de consumentenvariant - bestaan er andere?) is te grof. de korrelgrootte ligt in de orde van 10μm. Dat is dus als afzonderlijke korrels zichtbaar op de foto. Naar aanleiding van de vingerafdrukkenlink heb ik nog wat verder gegoogeld. Andere poeders die voor vingerafdrukken worden gebruikt zijn aluminiumpoeder en Lycopodiumpoeder. De eerste ken ik niet, de tweede is veel te grof (ca. 25μm). Aangzien een geschikt poeder veel kleiner is dan 10 μm denk ik niet dat het een gangbare stof is, want schadelijk bij inademing. Toner van laserprinters schijnt een gemmiddelde korrelgrootte van 0.1 0.2 μm te hebben..

- de link met de cyanoacrylaatmethode was wat summier, maar ik heb met verder zoeken wel een gedetaileerde beschrijving gevonden. Dat zal ik komende week eens beproeven.

- m'n aceton was onverwacht op, die test hangt dus nog )-:

#12

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2009 - 10:49

Zo worden de dingen steeds duidelijker, bedankt voor de toelichting.
Qua korrelafmeting zou toner dus geschikt zijn, maar hoe krijg je dat er gelijkmatig op? Behalve dat het gemeen spul is, ivm vlekken, wordt het, dacht ik door de laser vastgesmolten op het papier. Het zal dus wel iets zijn van plastic/koolstof spul.
Dat spul mengen met aceton zal waarschijnlijk het plastic oplossen en krijg je niet een goed hechtbare laag, als je al een laag krijgt. Maar misschien dat dan een paar druppels sec.lijm weer helpen.
Maar misschien geeft het wel een colloidale oplossing in water. Alcohol en PE zijn dan misschien ook nog te proberen. En daarna vastsmelten mbv een verhit Aluplaatje, ofzo.
Maar als het monster vlak genoeg is, is centrifugeren cq ronddraaien, wel een manier om allerlei vloeistoffen gelijkmatig en dun te verdelen. Dat is tenminste waar ik op duidde bij de wafer/chip productie. Die verdikkingen ben je dan misschien kwijt. En veel toeren heb je niet nodig, dus het blijft redelijk low tech.

#13

DracoCuprum

    DracoCuprum


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2009 - 20:12

http://galvaniseren.startpagina.nl/

Veranderd door DracoCuprum, 06 oktober 2009 - 20:31






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures