kalium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 96

kalium

Hallo

Ik ben bezig kalium verkrijgen uit potas.

Ik heb al een kleine hoeveelheid potas maar hoe kun je uit potas kaliumhydroxide krijgen?

Ik weet dat je kaliumhydroxide verhitten moet todat het smelt en elektrolyse moet toe passen om kalium te krijgen. Maar dan moet ik wel weten hoe je uit potas(kaliumcarbonaat) kaliumhydroxide kunt krijgen.

Kan iemand me daar informatie oververschaffen?

alvast bedankt

groeten

Berichten: 654

Re: kalium

Ik denk niet dat je kalium moet gaan maken als je niet weet hoe je een carbonaat tot een (hydr)oxide omzet. Je gaat met zo'n smeltelektrolyse wel werken met zeer hoge temperaturen, waarbij de toch al reactive KOH nog tig keer zo reactief wordt. En dan sprek ik nog niet over de gevaren van metallisch kalium.

Zoek zelf wat informatie over alkalicarbonaten en hun reacties zou ik zeggen. Google is vrij voor iedereen en geeft ook antwoord aan iedereen.

Berichten: 96

Re: kalium

ja dat weet ik maar ik heb heel internet afgezocht en geen antwoord gevonden

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: kalium

De vraag is: Waarvoor heb je kalium nodig? Scholen komen er al bijna niet meer aan, en dat is niet voor niets.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3.145

Re: kalium

Zelf doe ik ook aan thuischemie en ik heb ondertussen aardig wat ervaring, ook met het werken met erg corrosieve en gevaarlijke stoffen. Ik heb me echter nog nooit gewaagd aan electrolyse van gesmolten hydroxides, simpelweg omdat naar mijn mening zoiets niet op verantwoorde manier kan worden uitgevoerd door een hobbyist.

De problemen die je hebt zijn:

1) Hoge temperatuur (300 graden of nog meer)

2) Extreem corrosief

3) Isolatie van de kalium

4) Uitsluiten van lucht

Zelfs als je punten (1) en (2) goed weet op te vangen, dan heb je nog steeds een groot probleem met (3) en (4). Als er kalium ontstaat, wat denk je dan wat er gebeurt als het in contact komt met lucht, terwijl het gesmolten is en zo'n 300 graden is? Je moet werken onder een beschermende atmosfeer (langzame stroom van stikstof of argon gas) en dat zie ik je al helemaal niet doen.

Je moet dus echt een behoorlijk geavanceerd apparaat maken om electrolyse uit te voeren van kaliumhydroxide (of natriumhydroxide). Het apparaat moet helemaal van nikkel zijn, andere materialen lossen op in de gesmolten KOH.

----------------------------------------------------------------------------------

Op zich is het vraagstuk om KOH te maken uit K2CO3 best wel een interessante. Helaas is dit niet echt eenvoudig en er is ook op Internet niet zomaar een kant en klaar antwoord te geven. K2CO3 is behoorlijk stabiel en je moet het wel heel erg sterk verhitten im CO2 af te drijven. Ik geloof zelfs dat het dan eerder als K2CO3 sublimeert dan dat er K2O achterblijft.

Industrieel worden hydroxiden gemaakt d.m.v. electrolyse van het chloride (wat je kunt maken uit carbonaat en zoutzuur). Een oplossing van NaCl (of KCl) kun je electrolyseren en dan ontstaat aan de anode Cl2-gas en aan de kathode waterstof en hydroxide ion. Op grote schaal wordt dit toegepast om Cl2-gas, H2-gas en NaOH uit NaCl en water te maken. Dit proces is echter op kleine schaal niet echt eenvoudig na te bootsen. Je moet de anode en kathode ruimte scheiden en er moet een selectief membraan tussen beide ruimtes worden geplaatst. Lees het volgende maar eens:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chloralkali_process

Zoals je ziet, alles bij elkaar is jouw project een redelijk hopeloos voor een hobbyproject.

Berichten: 132

Re: kalium

Kalium maken ligt wat mij betreft ook ver buiten dat wat je als hobbychemicus langs deze weg kunt doen.

Wat ik wel interessant vind, is om kaliloog oplossing te maken (uit KCl oplossing). De grote vraag hierbij is: wat gebruik je als membraan?

Weet iemand een webpagina met informatie daarover?

Berichten: 96

Re: kalium

Bedankt iedereen voor zijn raad en informatie

Berichten: 96

Re: kalium

het leek me leuk zoiets te maken omdat het heel natuurlijke grondstoffen gebruikt werden zoals potas van as maken.

maar ik had gedacht dat het makkelijker te maken was.

nu ga ik wat proberen wat makkelijker licht.

Berichten: 281

Re: kalium

Ik ben het eens met Woelen. Ik heb zelf met natriumhydroxide wel eens geprobeerd. Als het goedje knalt om wat voor reden dan ook, heb je rondvliegend, zeer corrosief (en hete) stof. Daar moet je dus al heel goed mee uitkijken. En thuis kan je het niet of nauwelijks afschermen in zo'n geval.

Industrieel heb je het Down's proces. Maar een stroom van 25 tot 40 kA wordt lastig thuis op te wekken...

Berichten: 2

Re: kalium

Ik ben nu zelf bezig met natriumhydroxide. Het probleem bij mij is de electrodes? Wat voor electrodes moet ik gebruiken? Ik heb mooie stale electrodes en het is me gelukt om natrium te verkrijgen maar nu werkt het niet meer, ik heb al 1 van mijn mooie adapters kapot gemaakt doordat de spanning te hoog werd. Heef iemand tips?

Reageer