Glucose oplossing koken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Glucose oplossing koken

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagstuk over een voorbereidingsstap voor een Luff-Schoorl titratie.

Er is een monster voorbewerkt en daar is uiteindelijk een 40% ethanol oplossing met wat glucose erin overgebleven. Hier wordt vervolgens methyloranje aan toegevoegd en daarna 3M zoutzuur toegevoegd tot de kleur omslag (pH 4,4). Daarna moet er 15 mL 0,1 M zoutzuur toegevoegd worden, de kolf 30 minuten lang in een kokend waterbad gezet worden en als laatste wordt er 15 mL 0,1 M natronloog toegevoegd om de pH weer terug naar 4,4 te brengen.

Wat ik nou niet snap is, wat gebeurt er tijdens dat 'koken' en waarom moet die pH dan nog net iets boven die 4,4 zitten?

Dit alles is voor een kwantitatieve glucose bepaling.

Als iemand hier een antwoord of iets dergelijks op weet, ben ik zeer dankbaar.

Aloha [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Glucose oplossing koken

Hoe ben je tot dit mengsel gekomen? Wat was het ruwe monster? Is de 60% verder water? Hoeveel monster heb je? Voeg je 15ml toe aan 100ml, of aan 100liter?

Volgens de Duitse wikipedia moet de bepaling uiteindelijk bij pH=9,3 worden uitgevoerd, dus blijkbaar ben je er nog niet. http://de.wikipedia.org/wiki/Methode_nach_Luff-Schoorl

Overigens lijkt het erop dat je pH onder 4,4 moet komen, niet boven.

In verdund zuur kunnen oligosachariden worden gehydrolyseerd (ik weet niet of dat onder deze omstandigheden zou lukken). Weet je zeker dat je al glucose hebt?

Berichten: 22

Re: Glucose oplossing koken

Dat klopt, ik ben er inderdaad nog niet, maar dit is de stap waar ik het nut niet helemaal van inzag.

* De oplossing wordt trouwens met 3M zoutzuur terug gebracht tot pH 3,1. Foutje van mijn kant *

De ethanol oplossing is 40% ethanol en 60% demi-water.

Het ruwe monster is een gist, maar dezelfde methode wordt ook gebruikt voor vee en mest monsters. De inweeg is 2,5000 gram.

Ik heb 100 mL aan opgelost monster, hiervan wordt 50 mL gebruikt.

Degene die het protocol geschreven heeft vondt het blijkbaar handig om vanaf pH 3,1 te werken.

Glucose komt ook als disacharide voor, dan wordt die hydrolyse inderdaad gebruikt om de glycoside binding open te breken waardoor 2 D-glucose moleculen ontstaan. Die ring structuur zou dan vervolgens weer open gebroken worden door een reactie met de alcohol (twijfel...), maar dat is wel een evenwicht wat ontstaat tussen die 2 vormen, dus de ring structuur wordt ook weer terug gevormt.

Is dit een beetje in de goede richting? En daar is dus een zuur milieu voor nodig...

Reageer