ijzernitraat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

ijzernitraat

goedendag

is er iemand die weet hoe ik het gemakkelijkst ijzernitraat kan maken?

is deze stof stabiel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ijzernitraat

Er zijn twee ijzernitraten: ijzer(II) nitraat (Fe(NO3)2) en ijzer(III)nitraat (Fe(NO3)3).

Welke beoog je?

Berichten: 7

Re: ijzernitraat

ik zoek een ijzernitraat die stabiel blijft in water

en die niet te snel oxideert

Berichten: 2.337

Re: ijzernitraat

Ijzer(III)nitraat is al geoxideerd en kan bijgevolg niet verder geoxideert worden. Wat wil je er mee doen want ik denk dat je echt wel één van de 2 zoekt aangezien hun eigenschappen sterk verschillen. (Het zijn 2 totaal verschillende stoffen.)

Berichten: 3.145

Re: ijzernitraat

Ijzer(II)nitraat is maar matig stabiel. Er is niet veel voor nodig om interne redox reactie te krijgen waarbij het nitraat het ijzer(II) oxideert. Ik vraag me af of het commercieel te verkrijgen is. Ijzer(III)nitraat 9-hydraat is een vrij gangbare stof. Het is zeer hygroscopisch (vervloeit aan lucht) en lost op in water met een fraaie oranjebruine kleur. Bij aanzuren met verdund salpeterzuur wordt de oplossing vrijwel kleurloos. De vaste stof is kristallijn, glazige kristallen en heel licht bruin/paars. Als het water heeft aangetrokken dan wordt het klonterig en oranje/bruin en bij nog meer aangetrokken water krijg je oranje/bruine druppels.

Ijzer(III)nitraat is niet watervrij te verkrijgen, alleen als 9-hydraat. Dat maakt deze stof ongeschikt voor redoxreacties in droge vorm (bijv. in pyrotechniek) en ook in oplossing is deze stof nauwelijks interessant als oxidator. Ijzer(III) nitraat is interessant omdat deze stof je de mogelijkheid geeft om te werken met echt alleen maar aan water gecoordineerd ijzer(III) bij voldoende lage pH. Ijzer(III)chloride geefteen ijzer-chloride complex als het wordt opgelost en ook ijzer(III)sulfaat of ijzer(III)ammoniumsulfaat geeft nog enige aanleiding tot complexvorming met het sulfaat ion. Vandaar dat er ook ijzer(III)nitraat te koop is.

Om zelf een zure oplossing van ijzer(III)nitraat te maken is niet supermoeilijk. Los (zeer zuiver) ijzer op in half om half verdund salpeterzuur (geconcentreerd salpeterzuur passiveert het ijzer en dan lost het erg moeilijk op). Dat geeft ook ijzer(II) ionen. Voeg hierbij een weinig waterstofperoxide en kook dan even om de waterstofperoxide te vernietigen. Om het als vaste stof (als 9-hydraat) te krijgen is een heel stuk lastiger. Je moet dan de vrijwel kleurloze salpeterzure oplossing langzaam indampen en vervolgens deze ingedampte oplossing in een vacuum desiccator boven geconcentreerd H2SO4 en NaOH (APART opgesteld naast de ingedampte vloeistof in eigen bakjes) in vacuum drogen. Het H2SO4 neemt water op, het NaOH bindt salpeterzuur. Dit is een langzaam proces en zal denk ik vele dagen vergen.

Berichten: 7

Re: ijzernitraat

bedankt voor jullie reacties

het is mij nu wel duidelijk dat ik ijzer(III)nitraat moet hebben

het is mij alleen nog niet duidelijk wat de waterstofperoxide in het antwoord van woelen voor reactie moet geven

ik had wat roestige bouten in salpeter zuur 37% gedaan

er kwamen rood bruine dampen vanaf (nitreuze dampen?)

na een tijdje hield ik een bruine oplossing over

hier heb ik waterstof peroxide 3% bij gedaan ,het bruiste een beetje,maar verder geen reactie de oplossing werd niet kleurloos zoals ik gehoopt had

zou de salpeter zuur ook het ijzeroxide reduceren?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ijzernitraat

johan9876 schreef: bedankt voor jullie reacties

het is mij nu wel duidelijk dat ik ijzer(III)nitraat moet hebben

het is mij alleen nog niet duidelijk wat de waterstofperoxide in het antwoord van woelen voor reactie moet geven

ik had wat roestige bouten  in salpeter zuur 37% gedaan

er kwamen rood bruine dampen vanaf (nitreuze dampen?)

na een tijdje hield ik een bruine oplossing over

hier heb ik waterstof peroxide 3% bij gedaan ,het bruiste een beetje,maar verder geen reactie de oplossing werd niet kleurloos zoals ik gehoopt had

zou de salpeter zuur ook het ijzeroxide reduceren?
Die zal uiteraard het ijzer(II) oxideren waar hij het over heeft. En ik vind dat wel een mooie conclusie: een sterke oxidator die iets reduceert. :P

Berichten: 3.145

Re: ijzernitraat

De waterstofperoxide oxideert inderdaad resten van ijzer(II) tot ijzer(III). Als je oplossing niet (vrijwel) kleurloos wordt, dan heb je niet genoeg salpeterzuur gebruikt. Bovendien zijn oude roestige bouten wat anders dan zeer zuiver ijzer, zoals ik in mijn vorige post noemde. Die oude roestige bouten bevatten ook veel roest (dat niet bepaald snel zal oplossen in salpterzuur), allerlei andere metalen en wie weet ook nog wel zand en andere rommel. Je zou eens heel fijn kunnen filteren en de vloeistof die je dan krijgt nog eens aanzuren met wat meer salpeterzuur. Dan zou je een vrijwel kleurloze vloeistof moeten krijgen.

Reageer