Reactie NaOH met CO2

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Reactie NaOH met CO2

Ik heb een vergelijking waarbij NaOH reageert met CO2

Het loog bevind zich niet in een oplossing. De CO2 wordt over/door het loog geleid.

Ik kom uit op:

2 Na+ + O2- --> 2NaO

2 OH- + C + O2- --> H2CO3

Mijn vraag is of ik die ladingen uberhaupt mag weergeven aangezien het niet in een oplossing zit.

Ten tweede, als de ladingen wel gegeven moeten worden, wat moet ik dan bij het C atoom neerzetten, aangezien deze niet neutraal is. Ik neig naar C4+ maar volgens mij kan dat eigenlijk niet....

Help.... [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie NaOH met CO2

Misschien helpt het als er natriumcarbonaat ontstaat en dat niet ineens alle moleculen uiteenvallen. Gunst, misschien zal er water ontstaan ;) Is eigenlijk een soort chemische absorptie; CO2 leiden over CaO heeft hetzelfde effect, er ontstaat calciumcarbonaat.

Berichten: 22

Re: Reactie NaOH met CO2

Haha, dat is eigenlijk best logisch, aangezien de volgende stap het water eruit halen met magnesium perchloraat is. Dat vond ik al een rare aangezien het vocht er al een keer was uitgehaald :P

Dan wordt dit hem:

2 NaOH + CO2 --> 2 Na2CO3 + H2O

Dank voor de hint :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie NaOH met CO2

MoquaN schreef: Haha, dat is eigenlijk best logisch, aangezien de volgende stap het water eruit halen met magnesium perchloraat is. Dat vond ik al een rare aangezien het vocht er al een keer was uitgehaald :P

Dan wordt dit hem:

2 NaOH + CO2 --> 2 Na2CO3 + H2O

Dank voor de hint :D
/me gumt stiekem het 2-tje voor het natriumcarbonaat uit zodat de vergelijking wel klopt ;)

Berichten: 22

Re: Reactie NaOH met CO2

Haha, die had ik dus wel in m'n verslag er al uit gehaalt :P

Toch bedankt!

Reageer