Yoghurt experiment?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Yoghurt experiment?

Dag allemaal,

Ik keek vandaag naar een Seminar waar de verteller over een experiment vertelde waar men yoghurt scheidde in twee potten. Het bleek dat als de ene bak yoghurt aangepast werd, dat ook gebeurde in de andere bak.

Hij vertelde dit tussen neus en lippen, maar toch zou ik hier graag meer over willen weten.

Weet iemand meer over dit onderzoek of heeft iemand referenties? Dan hou ik mij aanbevolen.

BvD,

/w

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Yoghurt experiment?

Het bleek dat als de ene bak yoghurt aangepast werd, dat ook gebeurde in de andere bak.
Wat voor aanpassing?

<flauwmodus aan>toevoeging bessensap?</flauwmodus uit> :roll:

Maar even serieus, wat voor aanpassing?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Yoghurt experiment?

Weet ik niet.. Dit is eigenlijk alle informatie die ik heb.. Ze deden er iets bij waar vervolgens de andere bak yoghurt ook op reageerde.

/w

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Yoghurt experiment?

Dus, als ik het goed begrijp is een pak yoghurt in twee afzonderlijke gescheiden bakken verdeeld. Vervolgens is er aan één bak iets veranderd. "Iets" zal dan iets fysisch of chemisch moeten zijn neem ik aan. Vervolgens zou de andere bak de nieuwe eigenschappen overnemen? Wie was er aan het woord? Jomanda???

Ik denk dat dit met een bak yoghurt onmogelijk is. In de quantumtheorie is zoiets wel mogelijk geloof ik. Misschien dat de verteller een metafoor gebruikte? Indien dit het geval is, zou dit topic misschien beter verplaatst worden naar Moderne Natuurkunde.

By the way, wat voor een seminar was dat? Misschien schept dat al wat licht in de duisternis?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Yoghurt experiment?

Misschien gooiden ze schimmel in bak 1 en waaiden de sporen vervolgens over zodat je 2 beschimmelde bakken yogurt krijgt? Iets beters kan ik niet bedenken.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Yoghurt experiment?

woutiir schreef:Weet ik niet.. Dit is eigenlijk alle informatie die ik heb.. Ze deden er iets bij waar vervolgens de andere bak yoghurt ook op reageerde.

/w
Hier kan niemand een zinnige conclusie aan verbinden, zoals je het nu schetst is het een metafoor voor de non-localiteit in de kwantummechanica of het is een vorm van gezichtsbedrog/oplichting.

Het is natuurlijk volledige onzin dat yoghurt in de ene afgesloten bak reageert op een behandeling van yoghurt in de andere bak (mits ze op geen enkele manier met elkaar in contact kunnen zijn geweest)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 5

Re: Yoghurt experiment?

Met alle respect voor wat je gepost hebt moet ik toch vertellen, en volgens mij heb je deze kennis al, dat er wel degelijk zulke fenomenen zich voor doen.

Ooit gehoord van de foton-tweeling? Een onderzoek dat wanneer men sturing gaf aan het ene deel de tweeling het andere deel automatisch mee ging, ongeacht de afstand tussen beide. Kortom: sneller dan het licht, sneller dan wat dan ook omdat het op het zelfde moment is.

'

Ik ben in die richting aan het zoeken en ik heb het gevoel dat het yoghurt experiment daar mee te maken heeft. Ze zijn namelijk nu veel bezig met het onderzoeken van dit fenomeen.

Bedankt voor je reactie, hopelijk stuitten we nog op iets.

BvD,

/w

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Yoghurt experiment?

Ik ken wel dergelijke fenomenen in het geval van bomen die als reactie op vraat allerlei chemische signalen gaan uitzenden, waardoor niet veel later onaangevreten bomen in de omgeving massaal beginnen met de productie van afweerchemicaliën. Ik wil het hele verhaal dan ook absoluut niet bij voorbaat naar het sprookjesbos verwijzen. Maar iets meer info zou handig zijn. Als zoiets tijdens een seminar werd getoond: Wat voor een seminar? In welk verband? Onder welke noemer? Waar? Wie? Wat paste zich aan?

Als ik bij zo'n seminar aanwezig zou zijn, en het zou me zo intrigeren als het Woutiir kennelijk doet, dan zou ik er toch wel iets van weten?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Yoghurt experiment?

Jan van de Velde schreef:Ik ken wel dergelijke fenomenen in het geval van bomen die als reactie op vraat allerlei chemische signalen gaan uitzenden, waardoor niet veel later onaangevreten bomen in de omgeving massaal beginnen met de productie van afweerchemicaliën. Ik wil het hele verhaal dan ook absoluut niet bij voorbaat naar het sprookjesbos verwijzen. Maar iets meer info zou handig zijn. Als zoiets tijdens een seminar werd getoond: Wat voor een seminar? In welk verband? Onder welke noemer? Waar? Wie? Wat paste zich aan?

Als ik bij zo'n seminar aanwezig zou zijn, en het zou me zo intrigeren als het Woutiir kennelijk doet, dan zou ik er toch wel iets van weten?? :roll:
Het was een seminar over NLP. De grondlegger daarvan Richard Bandler is een wiskundige en heeft zich veel met de wetenschap bemoeit. Hij vertelde even kort over dit onderwerp. Er is niet meer informatie beschikbaar dan dat ik heb gegeven.

Ik ben dus opzoek naar voorbeelden hiervan, zoals die van jouw redelijk overeen kwam. Het is welliswaar een ander proces, maar toch is het een vorm van communicatie.

Ik vroeg me in eerste instantie gewoon af of iemand wist waar Richard Bandler (die gene die er over vertelde) het over had, vandaar deze post.

/w

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Yoghurt experiment?

De engelstalige Wikipedia over Bandler:
Bandler's fans variously describe his seminars as "wonderful", "thrilling", "compelling", "on fire", "exciting", "challenging", "fun" and they are characterised as making sophisticated use of metaphor, story-telling and such NLP devices as "nested loops", "anchoring" and "unconscious installation" [[17]]. To his detractors his seminars are rambling, self-aggrandising, narcissistic and fantastic (alt.psychology.nlp). Similarly, many NLP proponents regard Bandler a "genius" and great healer. His critics -- many of which are to be found on alt.psychology.nlp -- consider him a charlatan with a cult-like following.
Nou word ik pas echt nieuwsgierig.... en als ik dan verder zoek met zijn naam + yoghurt dan kom ik terecht op louter health-food verkopende sites. Hij schijnt verder goed te verdienen aan zijn theorieën. Daar heb ik op zich geen bezwaar tegen. De meningen in de wereld zijn blijkbaar verdeeld. Ikzelf wil nog niet tot het ene of het andere uiterste gaan, maar ik denk beter nog maar even skeptisch te blijven.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Yoghurt experiment?

woutiir schreef:Met alle respect voor wat je gepost hebt moet ik toch vertellen, en volgens mij heb je deze kennis al, dat er wel degelijk zulke fenomenen zich voor doen.

Ooit gehoord van de foton-tweeling? Een onderzoek dat wanneer men sturing gaf aan het ene deel de tweeling het andere deel automatisch mee ging, ongeacht de afstand tussen beide. Kortom: sneller dan het licht, sneller dan wat dan ook omdat het op het zelfde moment is.

'

Ik ben in die richting aan het zoeken en ik heb het gevoel dat het yoghurt experiment daar mee te maken heeft. Ze zijn namelijk nu veel bezig met het onderzoeken van dit fenomeen.

Bedankt voor je reactie, hopelijk stuitten we nog op iets.

BvD,

/w
Dan zou ik heel graag de link naar dat onderzoek willen zien. De enige manier waarop zo'n effect is aangenoont in in de kwantummechanica en is niet te vertalen naar de huis-tuin-en-keuken omstandigheden. Dat verhaal over yoghurt in combinatie met de volledige onzin techniek NLP is natuurlijk onzin en kan meteen in de prullebak (om even te charcheren :wink: ).

Dat verhaal over bomen is gewoon chemisch te verklaren, net als de Quorum-sensing mechanisme in bacterien is er gewoon een signaalstofje dat van de ene boom naar de andere gaat.

In het yoghurt verhaal is zoiets ook mogelijk maar dan zou ik wel meer moeten weten over de opzet van het testje.

Toch is het jammer dat het testje is uitgevoerd door Bandler wie toch een erg dubieuze naam is in de wetenschappelijke wereld. Zijn uitspraken moet je dan ook zeer kritisch benaderen!
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer