Excicator (droogmiddel & vet)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 338

Excicator (droogmiddel & vet)

Hoi,

Ik heb onlangs een vacuüm excicator gekocht. In eerste instantie wil ik deze gebruiken om vooral mijn MgSO4 droog te bewaren. Nu zou ik graag i.p.v. silicagel CaCl2 gebruiken als droogmiddel. Het probleem hierbij is echter dat CaCl2 geen indicator bevat. Na onderzoek ben ik te weten gekomen dat je er wel cobaltverbindingen als indicator gebruikt kunnen worden, maar dat zie ik niet zitten.

De vraag waar ik nu eigelijk mee zit is de volgende: Welke verbinding in geschikt om als vochtindicator toe te voegen aan mijn CaCl2. Of/En weet iemand waar ik +/- 250 g silicagel (oranje) kan kopen. Ik heb deze reeds bij labstuff gezien, maar deze zijn zakken van 1 kg, wat toch een enorme hoeveelheid is.

groetjes, Nernst

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Excicator (droogmiddel & vet)

Waarom zie je cobaltchloride niet zitten? En waarom wil je op CaCl2 drogen?

Hoe ga je je droogmiddel regenereren?

Berichten: 338

Re: Excicator (droogmiddel & vet)

De reden dat ik cobalt wil ververmijden ligt hem in het feit dat ik vernomen heb dat deze sterk kankerverwekkend is. Ik heb zojuist nog eens op internet gekeken, hierbij is gebleken dat dit al bij al wel meevalt.

Het regenereren van CaCl2 dacht ik te doen door deze simpel weg terug te drogen in een oven...

Verder heb ik nog een vraagje wat ik gister in de vlucht vergeten ben. Kan ik vaseline oid gebruiken om de rand van de excicator in te wrijven? Ik heb namelijk vernomen dat vet dat speciaal bestemd is voor hoog vacuüm te loperig zou zijn en bijgevolg in de excicator gezogen kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Excicator (droogmiddel & vet)

Cobalt lijkt me nu echt een stof die alleen kankerverwekkend is bij inademing. Gewoon omdat het een zwaar metaal is dat je longen niet meer uitgaat en daar het zaakje blijft irriteren.

Berichten: 677

Re: Excicator (droogmiddel & vet)

Calciumchloride hoeft eigenlijk niet geregenreerd te worden. Het is behoorlijk goedkoop, zodat regenereren vermoedelijk duurder is.

Een indicator is eigenlijk ook niet nodig: calciumchloride lost op in zijn kristalwater, dus als het begint te vervloeien, is het tijd om te vervangen.

Overigens heeft calciumchloride een hoge capaciteit, maar laat nog een relatief hoog residueel vochtgehalte. Of dat belangrijk is, hangt natuurlijk af van hoe belangrijk dat is.

Overigens, om magnesiumsulfaat te bewaren, is een goed afgesloten bus voldoende.

Berichten: 311

Re: Excicator (droogmiddel & vet)

Waarom zuig je jouw excicator niet vacuum met een aangepaste fietspomp of zo'n handmatig ding die wijnflessen vacuum zuigt. De twee helften van de excicator blijven prima zitten als je er vacuumvet tussen doet.

Berichten: 1.379

Re: Excicator (droogmiddel & vet)

Nernst en Joepiedepoepie,

Een exsiccator dient om een stof droog (sec) te maken. Je kunt het dus een uitdroger noemen. Vandaar de naam exsiccator. Calciumchloride verkleurt niet bij wateropname. Maar als er teveel water in komt verandert de consistentie ervan. Tenslotte gaat het vervloeien. Je kunt dus toch aan het uiterlijk zien of er veel water is opgenomen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer