Springen naar inhoud

Anodiseren schroef

• Log in om te kunnen reageren

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 16:03

Ik zou graag twee thumb screws van me PC zwart willen maken. Ik weet dat je ze voor een paar euro kan kopen, maar het lijkt me een leuk leer proces en voor twee thumb screws heb je niet zoveel rare middelen nodig (d8 ik).

hzeil zegt dat je het ook met azijnzuur kan doen, dat klinkt handig (en veiliger), maar wat is waterstofperoxyde? Wikipedia zegt dat het met elektrolyse gemaakt kan worden...

zouden jullie een paar stappen willen geven voor het anodiseren en de benodigde stoffen te maken (hoeveelheden)?

hoe kan ik trouwens zien of de thumb screws al een bescherm laagje hebben? misschien is het mogelijk om die laag een beetje op te lossen en dan een kleur (liefst zwart, maar oranje lijkt me ook wel leuk) toe te voegen?

alvast bedankt

edit:
deze is het: Geplaatste afbeelding

Veranderd door Z4x, 30 juli 2009 - 09:39

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Nikos

Nikos

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 17:39

wat heeft dit met zwavelzuur te maken?

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 19:17

ik heb de titel niet bedacht, het gaat in dit topic vooral over hoe je anodiseert, dus d8 ik post ik het hier.

Nikos

Nikos

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2009 - 19:34

maak even een nieuw topic aan want dit topic is over een week een jaar oud.
# Moderatoropmerking
rwwh: Prima idee voor de vraagsteller in de toekomst. Dit nieuwe topic heb ik nu even afgesplitst

Veranderd door rwwh, 30 juli 2009 - 05:53

Fleppie_CF

Fleppie_CF

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2009 - 07:44

enkele aardige bronnen:

Bron 1

Bron 2

Bron 3

Bron 4

Na het lezen van bovenstaande artikelen heb je al een beter idee wat andoniseren inhoudt, zover ik begrepen heb is het makkelijkste om de thumb screws zwart te maken. Maar ik zou eerst nagaan wat anodiseren is en van welk metaal je thumb is gemaakt.
Het verhaal rondom azijnzuur durf ik niet te bevestigen, in de industriele wereld wordt zwavelzuur gebruikt.

Succes

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2009 - 10:55

Ik vind bron 2 het beste en het meest informatief. Heel geschikt als studiemateriaal voor anodiseren.
Voorts: Anodiseren doet men praktisch altijd in zwavelzuur, bijv. 15%. Niet in azijnzuur. Oxaalzuur is een weinig gebruikt alternatief. Daarna kun je inkleuren, bijvoorbeeld met inkt uit een inktpot. Tenslotte dompelen in kokend water. Dan is de kleurstof gefixeerd in het gekristalliseerde aluminiumoxyde.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2009 - 12:00

Ik heb een snelle test gedaan met aluminiumfolie met azijnzuur en er komt een wit laagje op de anode kant (de plus).

Zou dit een aluminiumoxide laagje zijn of is het iets anders?

Het is lang geleden dat ik die reacties gedaan heb, maar wat voor gassen ontstaan er bij de stukjes folie? Bij de min kant komen heel veel belletjes en heeft geen effect op het folie.

CH3COOH + H2O -> ?

edit: azijnzuur wil niet denk ik, want me stukje aluminium folie is 'doorgebrand', afgebroken, 'opgelost', niks meer waard... :D

Veranderd door Z4x, 30 juli 2009 - 12:19

Fleppie_CF

Fleppie_CF

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2009 - 14:51

ff snel in `the Merck Index┬┤ en `chemiekaarten┬┤ gekeken en mijn idee is bevestigt. azijnzuur tast het aluminium aan oftewel het laat het oplossen en hierbij komt er waterstof vrij (volgens de theorie).

Dus als ik jou was zou ik eens naar zwavelzuur kijken reageert ietsjes minder heftig.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2009 - 17:16

bedankt voor de bevestiging.

enige tips om aan dat spul te komen? is zelf maken een optie? ik las in het andere topic dat het kan, maar niet goed wil thuis ofzo.

misschien kan ik wat van een accu lenen of is het dan na gebruik vervuild? dat zou eigenlijk wel mooi zijn, dan leen ik het ff en geef het weer terug. :)

Veranderd door Z4x, 30 juli 2009 - 17:16

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2009 - 17:27

Zwavelzuur is bij de gewone DHZ-boer te koop onder de titel "Superontstopper". Dit is redelijke kwaliteit en een erg hoge concentratie. Voorzichtig met dit goedje, het oxideert alle soorten verbindingen, waaronder ook de verbindingen in je huid (en vlees). Altijd zwavelzuur bij water gieten, niet andersom (de waterdruppels zullen spontaan gaan koken en druppels zwavelzuur rondslingeren).

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2009 - 22:29

Misschien dat ik dat dan maar ff koop, ik wil wel proberen wat aluminium een kleurtje te geven.

Maar toch nog ff de vraag, kan ik ook accuzuur gebruiken en dan weer terug doen? Er komen toch geen andere stoffen in? Ik heb maar paar ml nodig, ik wil alleen een schroef anodiseren...

Veranderd door Z4x, 01 augustus 2009 - 22:30

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2009 - 23:19

Gebruikt accuzuur bevat waarschijnlijk ook loodzouten (of zouten van andere metalen) die je niet in je reactie wil hebben.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2009 - 17:17

Zwavelzuur is moeilijk te krijgen.

Hornbach en Karwei hebben ze niet.

Superontstopper tot nu alleen met NaOH (33% ofzo) gezien. Was van het merk P... nog wat, lol, ben vergeten... :eusa_whistle:

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 10:09

Accuzuur is zuiver zwavelzuur dat geen loodzouten of andere zouten bevat. Het kan ook gebruikt worden bij het anodiseren van aluminium. U weet immers dat een accu met heel zuiver water moet worden bijgevuld en dat volgens de geleerde oplosbaarheidsregels loodsulfaat onoplosbaar is.
Ik zou zelf het accuzuur eerst 1 op 1 verdunnen met gedestilleerd water. Anodiseren tot een celspanning van 20 Volt geeft een voldoende dikke oxydelaag om te kunnen inkleuren. Hierna spoelen en inkleuren. Daarna even in kokend water ( evt. met wat Na-acetaat) houden om de kleurstof in het oxyde goed in te bouwen via een kristallisatieproces
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 10:45

Accuzuur is zuiver zwavelzuur dat geen loodzouten of andere zouten bevat. Het kan ook gebruikt worden bij het anodiseren van aluminium. U weet immers dat een accu met heel zuiver water moet worden bijgevuld en dat volgens de geleerde oplosbaarheidsregels loodsulfaat onoplosbaar is.
Ik zou zelf het accuzuur eerst 1 op 1 verdunnen met gedestilleerd water. Anodiseren tot een celspanning van 20 Volt geeft een voldoende dikke oxydelaag om te kunnen inkleuren. Hierna spoelen en inkleuren. Daarna even in kokend water ( evt. met wat Na-acetaat) houden om de kleurstof in het oxyde goed in te bouwen via een kristallisatieproces

Lost loodsulfaat niet voor een deel op in oplossingen van zwavelzuur onder vorming van loodbisulfaat?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures