Een additie reactie aan een alkyn

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Een additie reactie aan een alkyn

Ik begrijp iets niet in deze reactie.

Ik studeer nog organische chemie dus wees mild aub.

Het zit namelijk zo. In deze synthese link wordt een stereospecifieke additie gedaan. De beginstof is ethyl-2-propynoaat. Dit laten ze reageren met azijnzuur en lithium bromide in acetonnitril.

Het product is (z)-3-broom-2-propeenoaat.

Ik probeer het reactie mechanisme te ontknopen maar ik snap niet hoe nucleofiele broom op een primair vinyl cation terecht komt.

Kan iemand mij een hint geven.

Berichten: 2.337

Re: Een additie reactie aan een alkyn

Bij alkynen is het zo dat die waterstof op de driedubbele binding eraf kan. (zuur reageren) Misschien is dat de missing link in je probleem?

Berichten: 36

Re: Een additie reactie aan een alkyn

Ik weet niet wat de pKa waarde is van de beginstof maar er zit een heleboel azijnzuur in de buurt.

Acetonnitril heeft ongeveer dezelfde pKa waarde als de gemiddelde alkyn wat rond de 25 lag dacht ik. Azijnzuur verliest zijn h tje eerder aan het alkyn. Maar wel zo dat het stabielste vinyl cation wordt gevormd. En dat is in dit geval een secundair vinyl cation Hier gaat het nucleofiel zitten wat meestal het broom is. Maar op die plek zit nu waterstofje en op het andere koolstof zit een broom.

Of het secundaire vinyl cation Is niet zo stabiel want er zit een zuigende CO2Et groep op waardoor dit cation toch onstabieler is dan een primair vinyl cation het broom toch aan die kant van het alkyn komt te zitten. Maarja een primair vinylcation is ongeveer net zo onstabiel als een methyl cation.

Ik mis iets denk ik

Berichten: 195

Re: Een additie reactie aan een alkyn