Cr2O7 dmv CrO3 en HClO4

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Cr2O7 dmv CrO3 en HClO4

Ik heb een probleem met een reactie mechanisme.

Chroomtrioxide wordt d.m.v. perchloorzuur omgezet tot bichromaat.

Kan iemand mij in de goede richting helpen?

Discussier er op los zal ik zeggen, ik zal alleen pas eind augustus reageren ivm vakantie.

Alvast bedankt, aloha [!]

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vraag verplaatst naar een geschikter forum.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Cr2O7 dmv CrO3 en HClO4

Jij gaat lekker vakantie vieren en wij moeten jouw probleem oplossen? 8-)

Schrijf eerst beide halfreacties eens op (van chroomtrioxide naar bichromaat en van perchloorzuur naar ...).

Wat is dit voor reactie, denk je?

Berichten: 22

Re: Cr2O7 dmv CrO3 en HClO4

Nou, ik ben er nog steeds mee bezig eigenlijk. En er komt zo, na de lunch een hele waslijst aan info die ik nodig denk te hebben.

Ik zag inderdaad dat het nogal lomp stond op deze manier, dus ik was het al aan het aanpassen en tegelijkertijd info aan het opzoeken dus het duurt eventjes

Berichten: 22

Re: Cr2O7 dmv CrO3 en HClO4

CrO3 wordt d.m.v. HClO4 omgezet tot Cr2O72-. Het geheel bevindt zich in een oplossing van geconcentreerd salpeterzuur en geconcentreerd perchloorzuur.

Ik weet al dat het om een REDOX reactie gaat en dat CrO3 de reductor is en HClO4 de oxidator.

De oxidatie reactie is dan als volgt denk ik: HClO4+e- --> HClO4-

Het grote probleem is de reductie reactie, in voorbeelden die ik vind begint deze reactie met een ion. Maar de ion vorm van CrO3 is dan weer nergens te vinden...

Poging 2

Ik heb op de engelse wikipedia een stuk gevonden over de correctie die je kan doen in een zure oplossing, extra H+ en H2O neerzetten om zo aan je benodigde hoeveelheid zuurstof atomen te komen. (zonder hou je altijd 3 zuurstofatomen over als je de vergelijking kloppend maakt voor chroom, dit is zonder half reacties in acht te nemen) Wiki, redox

Poging nummer 3 :oops:

Ergens een site gevonden die een chromaat geeft (toch een ion vorm), CrO42-. Op wikipedia ook gevonden hoe uit een chromaat dichromaat gemaakt wordt. Wiki, chromaat en dichromaat

2 CrO42- + 2H+ --> Cr2O72- + H2O

Nu moet er van CrO3 CrO42- gemaakt worden.

En nu loop ik een beetje vast...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Cr2O7 dmv CrO3 en HClO4

MoquaN schreef: CrO3 wordt d.m.v. HClO4 omgezet tot Cr2O72-. Het geheel bevindt zich in een oplossing van geconcentreerd salpeterzuur en geconcentreerd perchloorzuur.

Ik weet al dat het om een REDOX reactie gaat en dat CrO3 de reductor is en HClO4 de oxidator.

De oxidatie reactie is dan als volgt denk ik: HClO4+e- --> HClO4-

Het grote probleem is de reductie reactie, in voorbeelden die ik vind begint deze reactie met een ion. Maar de ion vorm van CrO3 is dan weer nergens te vinden...

Poging 2

Ik heb op de engelse wikipedia een stuk gevonden over de correctie die je kan doen in een zure oplossing, extra H+ en H2O neerzetten om zo aan je benodigde hoeveelheid zuurstof atomen te komen. (zonder hou je altijd 3 zuurstofatomen over als je de vergelijking kloppend maakt voor chroom, dit is zonder half reacties in acht te nemen) Wiki, redox

Poging nummer 3 :oops:

Ergens een site gevonden die een chromaat geeft (toch een ion vorm), CrO42-. Op wikipedia ook gevonden hoe uit een chromaat dichromaat gemaakt wordt. Wiki, chromaat en dichromaat

2 CrO42- + 2H+ --> Cr2O72- + H2O

Nu moet er van CrO3 CrO42- gemaakt worden.

En nu loop ik een beetje vast...
Ik denk eerder dat door de reductie het chloraat (want dat krijg je als je perchloorzuur in water gooit HClO4 + aq --> H+ + ClO4-) zuurstofjes verliest. En dichromaat is inderdaad een ion. Anders kon je nooit zouten op de rek vinden die kaliumdichromaat heten. ;)

Van chroomtrioxide kun je overigens direct naar dichromaat als je links water neerzet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Cr2O7 dmv CrO3 en HClO4

Is dit een REDOX-reactie?

De valenties van Cr in chroomtrioxide en in bichromaat zijn beide +6.

Berichten: 22

Re: Cr2O7 dmv CrO3 en HClO4

bedankt voor de reacties!

@marjanne

Ik dacht dat het om een reactiemechanisme ging, dus om organische chemie.

Had geen idee dat het anorganische chemie, mijn verontschuldigingen voor het plaatsen onder het verkeerde forum.

Het protocol had het over een oxidatie dus mijn gedachten gingen meteen naar een REDOX reactie.

@fuzzwood

H2O + 2CrO3 --> Cr2O72- + 2H+ Bedankt [!]

Maar het protocool heeft het over de oxidatie van chroomtrioxide tot bichromaat dmv perchloorzuur, dus die ga ik verder uitwerken als het lukt.

@marjanne

Ik weet niet meer zeker of dit nou wel of geen REDOX is, de omzetting waar fuzzwood me heen stuurde is dat in ieder geval niet.

Wat voor effect hebben de valenties van chroom in beide gevallen op de reactie? (totaal geen ervaring met anorganische chemie)

Hier de uitwerkingen zoals ik ze nu heb:

H2O + 2CrO3 --> Cr2O72-(aq) + 2H+(aq)

2CrO3 + HClO4 --> 2Cr6+(aq) + 6O2-(aq) + H+(aq) + ClO4-(aq) --> Cr2O72-(aq) + HClO3-(aq)

Ik neem aan dat niet beide opties zouden kunnen, dus ik gok op de tweede. Aangezien het protocool het had over een reactie met het perchloorzuur.

Zou iemand hier nog een bevestiging over kunnen geven of mij anders in de juiste richting kunnen duwen?

Aloha [!]

Berichten: 3.145

Re: Cr2O7 dmv CrO3 en HClO4

Misschien ben ik een beetje bot, maar ik heb in dit thread wel erg veel onzin gezien. Hier is NIET sprake van een redox reactie, sterker nog, er reageert eigenlijk helemaal niks op wat zuurvorming na. CrO3 reageert niet met perchloorzuur, zelfs niet als je de pure stoffen met elkaar zou mengen en zeker niet in waterige oplossing.

Het is inderdaad wel zo dat CrO3 toegevoegd aan water leidt tot vorming van dichromaat.

H2O + 2CrO3 --> Cr2O72-(aq) + 2H+(aq)

De oplossing wordt zuur.

Voeg je aan deze oplossing perchloorzuur toe, dan wordt de oplossing nog wat zuurder, verder niks :P

En Fuzzwood, je krijgt geen chloraat als je perchloorzuur in water doet! De oplossing wordt zuur en er komen perchloraat ionen in oplossing, geen chloraat ionen.

Ik heb het idee dat de OP een beetje wordt genaaid door de vraagsteller om te testen of hij/zij de materie wel echt begrijpt.

Berichten: 22

Re: Cr2O7 dmv CrO3 en HClO4

Haha, dan staat het in dat protocool gewoon scheef, daar wordt perchloorzuur toegevoegd om het monster te destrueren. Dan volgt het 'de chroomtrioxide wordt door perchloorzuur geoxideerd tot dichromaat'.

Dat zet mij dus een beetje op het verkeerde been...

Reageer