[scheikunde] larmorprecessie hoe komt dat?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

[scheikunde] larmorprecessie hoe komt dat?

heej,

Ik ben bezig met een vak over de werking van het NMR apparaat. Ik begrijp de theorie niet goed. (Het dictaat bevat geen vragen, dus onderstaande vragen komen van mijzelf). Ik heb aan het eind van de zomer een herkansing over dit onderwerp.

In mijn dictaat wordt uitgelegd dat deeltjes in een magnetisch veld een aantal verschillende oriëntaties aan kunnen nemen. Het aantal oriëntaties is afhankelijk van het magnetisch kernspinquantumgetal I.

Bij I = 1/2 zijn 2 oriëntaties mogelijk alfa (m= +1/2) en beta (m = -1/2).

In een magnetisch veld B0 is er een kleine meerderheid van kernen in de alfa oriëntatie, dus er is een resulterende magnetisatievector, evenwijdig aan de richting van het veld.

Tot zover begrijp ik t, dacht ik.

Dan staat er: 'Veronderstel nu dat we op een of andere manier de magnetisatie vector een andere richting kunnen doen aannemen dan het magnetische veld. Als deze twee vectoren niet parallel lopen gaat de magnetisatie rondom de richting van het magnetisch veld roteren.'

Vraag 1. Waardoor wordt de richting van de magnetisatie vector veranderd?

Is dat door een extern oscillerend magnetisch veld B1 met een frequentie gelijk aan de absorptiefrequentie/larmorfrequentie van je sample?

Vraag 2. Als de richting van de magnetisatievector niet meer gelijk is aan de richting van het veld, waardoor gaat die vector dan om het veld heen draaien, dus waardoor ontstaat de larmorprecessie? Ik dacht zelf aan de Lorentzkracht van het magnetisch veld B0, maar dat staat nergens, dus ben er niet zeker van.

Vraag 3. Als resultaat van B1 en B0 staat in het dictaat een plaatje met een soort neerwaartse spiraal. (hoe krijg ik dat plaatje hier er op? ik kon t niet op internet vinden om naartoe te linken.) Als B1 de veroorzaker is van de afwijking van M, dan is dat toch steeds een constante afwijking? Het is een constant oscillerend veld dus zou ik steeds dezelfde afwijking vanaf B0 verwachten. Waardoor ontstaat dan deze neerwaartse spiraal? (in het boek wordt dat beschreven met een 90 graden puls of een 180 graden puls.)

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt,

Suusje

Reageer