Elektrisch geleidende verf

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Elektrisch geleidende verf

Kan je die (veilig) zelf maken?

Kan je überhaupt een metaal in grondverf stoppen en dan gaan verven en dat het geleid?

Berichten: 1.379

Re: Elektrisch geleidende verf

Z4x,

Er zijn verven met een geleidend pigment zoals zink-compound verven en aluminiumverven. Het voordeel van de electrisch geleidende pigmenten zit in het heel goede dekkende vermogen van de verf.

Maar dat betekent niet dat de de verflaag als geheel goed geleidt. Daarvoor is de kontaktweerstand tussen de metaaldeeltjes onderling veel te groot. Er is dus geen sprake van kathodische bescherming van het onderliggende metaal zoals je dat wel hebt bij (dompel)verzinkt staal.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Elektrisch geleidende verf

Oke, best jammer dat het niet goed geleid.

Ik dacht dat het misschien mogelijk was om met een geleidende verf een elektrisch schema te maken. In het geval dat de laag niet zoveel stroom kan hebben kon ik dan misschien nog met elektrolyse er een laagje tin/koper opzetten. Of er een spiegel-achtig oppervlakte mee maken...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Elektrisch geleidende verf

Voor het maken van elektrische schema's kun je isolerende platen kopen met een laagje koper daarop. Je kunt dan met een etsvloeistof het koper weghalen waar je het niet wilt hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Elektrisch geleidende verf

Voor het maken van elektrische schema's kun je isolerende platen kopen met een laagje koper daarop. Je kunt dan met een etsvloeistof het koper weghalen waar je het niet wilt hebben.
Oja, natuurlijk. Dan hoef geen UV bak te nemen maar doe ik het met de hand/kwast. Of is dat niet veilig?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Elektrisch geleidende verf

De plaatjes waar rwwh op doelt deed ik vroeger met paraffine of was bestrijken. Daarna met een scherp mesje de was weghalen waar het koper weggeëtst moest worden. Wel secuur werk...

Vervolgens hing ik de plaat in salpeterzuur. Daar waar was zit, wordt het koper niet weggeëtst. Na het etsen de was weghalen (afwas of terpentine) en waar nodig gaatjes boren door het plaatje om er de componenten doorheen te kunnen steken.

Zo kreeg ik mijn ´printplaat´.

Let er wel op dat de rugzijde van zo´n plaat vaak van ook van koper is voorzien!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Elektrisch geleidende verf

Die platen zijn er een- en tweezijdig. En ze zijn er met en zonder UV-gevoelig materiaal.

Verder is het makkelijkst denk ik om de niet-UV gevoelige platen te nemen en met een speciale markeerstift de sporen te tekenen die je wilt hebben. Daarna kun je etsen met speciale etsvloeistof: veiliger en eenvoudiger dan salpeterzuur.

Berichten: 45

Re: Elektrisch geleidende verf

Ik heb een tijdje gelden iets gelezen in de scientific american over carbon nanotubes, hier was men mee bezig om met behulp van een inktjet printplaten te spuiten.

Ik ga eens even rondneuzen of ik het artikel nog kan vinden.

Btw de carbon nanotubes zijn een tikkeltje prijzig.

Berichten: 107

Re: Elektrisch geleidende verf

rwwh schreef: Die platen zijn er een- en tweezijdig. En ze zijn er met en zonder UV-gevoelig materiaal.

Verder is het makkelijkst denk ik om de niet-UV gevoelige platen te nemen en met een speciale markeerstift de sporen te tekenen die je wilt hebben. Daarna kun je etsen met speciale etsvloeistof: veiliger en eenvoudiger dan salpeterzuur.
Er bestaan -naast de printstift- ook wrijfletters en symbolen; zeker voor IC's is dat handig, bovendien wordt daar ook al het koper op de latere plaats van de gaatjes weggenomen waardoor het inzetten van de boor stukken makkelijker is.

Beter voor de geleidebanen dan de stift werkt ook een zeer dunne soort plakband, deze biedt meer weerstand aan het etsmiddel en dat is handig als je eens de tijd uit het oog verliest. De band bestaat in verschillende breedtes in functie van de stroom die erdoor moet.

Ipv salpeterzuur is veel eerder FeCl3-aangewezen.

P.

Reageer