[natuurkunde] Soortelijke Warmte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 272

[natuurkunde] Soortelijke Warmte

Spritus bestaat uit 5% water en 95% alcohol.

De soortelijke warmte van water is 4,18×10³ J kg-1K-1

De soortelijke warmte van alcohol is 2,43 J kg-1K-1

Hoe bereken je de soortelijke warmte van spiritus?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: [natuurkunde] Soortelijke Warmte

Eerst kleine correctie: De soortelijke warmte van alcohol is 2,43×10³ J kg-1K-1

als rekenvoorbeeld even voor het gemak wat ronde cijfers:

splatsjh bevat 25 % water, soortelijke warmte 4, en 75 % alcohol, soortelijke warmte 2.

soortelijke warmte splatsjh = 0,25 x 4 + 0,75 x 2 = 2,5.

proost. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [natuurkunde] Soortelijke Warmte

volgens mij moet je dan wel zeker weten dat het massa procent is en niet vulume procent.

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [natuurkunde] Soortelijke Warmte

Ik bereken dus de massa van 0,95 m³ alcohol en van 0,05 m³ en daaruit de massapercentages. Deze vermenigvuldig ik dan met de betreffende soortelijke warmtes en tel ik bijelkaar op?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: [natuurkunde] Soortelijke Warmte

@brihaspati, ik weet niet op welk niveau je bezig bent, maar gezien het niveau van de opgave zal dat nog geen HBO zijn. Dat betekent dat als je deze gegevens zo aangeboden krijgt, dat je er dan ook zo maar mee moet rekenen, dat wil zeggen dat je dan maar moet aannemen dat die 95 % en die 5% bedoeld zijn als massapercentages, zoals Antoon suggereert.

Is het zo dat jullie al eerder over dichtheid hebben gepraat, dan zou het mogelijk nog de bedoeling kunnen zijn dat ze de 95 % en 5 % bedoelen als volumepercentages. En aangezien je soortelijke warmtes zijn gegeven als J kg-1K-1, zou je die volumepercentages dus eerst moeten omrekenen naar massapercentages voordat je J/kg erop los mag laten. Maar dan mag ik aannemen dat ze je de dichtheden (c.q. soortelijke massa's) van alcohol en water er ook wel bij zouden leveren.

En het kan nog een stapje ingewikkelder, en dat is dat wanneer je 1 liter alcohol en 1 liter water bij elkaar gooit, je ineens minder dan 2 L oplossing overhoudt. (1 kg alcohol + 1 kg water levert gelukkig wel 2 kg oplossing). Als dat fenomeen je interesseert, moet je hier maar eens kijken.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=15458

En voordat je in dit laatste geval kunt gaan rekenen, moet je hoe dan ook al een soortelijke massa van je 95/5 oplossing ergens gegeven krijgen.

Dus, hoe je je opgave moet benaderen hangt van jouw omstandigheden af. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [natuurkunde] Soortelijke Warmte

Bedankt voor de uitleg. Ik ben met vwo 6 bezig. De gegevens zoek ik dus in binas op.

De opgave uit het boek is een beetje onduidelijk. Ik kijk even in het uitwerkingenboekje.

Reageer