plastic folie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

plastic folie

Ls.

Ik beschik over een stuk plastic folie (20*30 cm, dikte van ongeveer 0,4 mm) wat in WW2 gebruikt is als halfdoorzichtig projectie scherm. Dit scherm is voorzien van gekleurde horizontale en verticale (geografische) lijnen. Door veroudering en verhitting (brand) is dit stuk folie hard geworden en opgekruld. Bij terugbuigen breekt deze folie. Ik zou graag deze folie weer vlak maken en, indien mogelijk, een beetje soepel. Dit stukje folie is belangrijk vanwege de oorsprong en zeldzaamheid (is afkomstig uit een duitse bunker). Zou ik deze folie kunnen platmaken door te verwarmen in b.v. heet water of te laten "weken of stomen" in een weekmaker. Ik heb gelezen dat om veroudering tegen te gaan bij waterbedden er ook van weekmakers gebruik wordt gemaakt.

Ik ben benieuwd naar een mogelijke oplossing.

m.v.g. Ruud Jansen

Berichten: 677

Re: plastic folie

Dat is in elk geval geen eenvoudig op te lossen probleem! Heb je enig idee welk soort kunststof dit is?

Berichten: 7

Re: plastic folie

Bedankt voor de reaktie. Ik had een stukje materiaal aan een kennis gegeven die zou uitzoeken wat voor materiaal het was. het enige antwoord wat ik na enkele dagen kreeg was dat het bestond uit "Polymeren". Schoot ik dus niet veel mee op. Het materiaal is mat met daarop/daarin gekleurde lijnen. Zwart en roze. De fabricage datum is waarschijnlijk eind 1944 en land van afkomst Duitsland.

Juist omdat nooit precies duidelijk was wat de duitsers gebruikten als projectiescherm (in sommige boeken wordt gesproken over plexiglas, in andere over doorzichtig glas). Volgens een onduidelijke foto welke stond in een duits oorlogs propagandablad (Signal) bestond het totale scherm uit stroken mat materiaal van ongeveer 2 meter breed en 9 meter hoog.

Voor de rest zijn er in de mij bekende literatuur en Internet geen verdere gegevens aanwezig.

helaas.

ruud jansen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: plastic folie

Weekmakers zijn stoffen die in een plastic worden gestopt bij de fabrikage om het materiaal zacht te houden. Ik denk niet dat je die later zomaar weer kunt toevoegen als ze zijn verdwenen.

Re: plastic folie

Zou het misschien een perspexplaat kunnen zijn? Misschien dat ze in de perspexindustrie uitsluitsel kunnen geven en misschien ook een remedie hebben.

Berichten: 7

Re: plastic folie

Bedankt voor de suggestie, maar het is geen perspex, lexaan, plexiglas of iets dergelijks.

Het lijkt het meest op een heel groot kleurenfoto-negatief of kleurendia. Waarschijnlijk zijn de strepen en stukken arcering er ook fotografisch opgebracht.

Ik ga dan maar voorzichtig (aan een puntstukje) met warmte aan de gang.

Ik heb nog verder op Internet gezocht onder "weekmakers". Waterbedden blijken ook door veroudering/verdroging (verdamping van de weekmaker?) hard te worden waarbij er kans op scheuren/barsten is. Daarvoor kan men flesjes met een vloeistof kopen die dan aan het water in het bed toegevoegd moet worden om deze veroudering tegen te gaan.

Ik blijf verder zoeken maar mocht iemand nog een oplossing hebben voor dit probleem, graag.

N.B. Zo maar een raar idee. Deze folie in een afgesloten ruimte (metalen trommel) tezamen met b.v. chloroform opsluiten?

ruud jansen

www.jendela.nl

Re: plastic folie

Is het mogelijk dat het celluloid is? Was ook een bekende soort polymeer in ww2.

Als je teststukjes hebt zou ik beginnen met water en ethanol mengsels. Beginnen met puur water 24 uur laten weken en beoordelen. Geen verandering dan ethanol toevoegen 20-40% en zo verder.

Ik zou niet beginnen met agressieve oplosmiddelen zoals chloroform/ether/wasbenzine ed. De kans lijkt mij te groot dat ze extra schade aanrichten.

Berichten: 7

Re: plastic folie

Ik denk niet dat het celluloid is. Er is brand met hoge temperaturen in de directe omgeving van dit "plastic" geweest. Maar kan dit wel testen. Ik weet van vroeger (zo omstreeks 1948) dat wij als kind van fietssturen dit celluoid afpulkten, in een glazen buisje (asperine) deden, dopje er losjes op en dan met een "brandglas" dit celluoid tot ontbranding brachten. Een knal en een rookwolk waren het gevolg.

Ik kan deze test (maar nu met veilheidsbril en zonder glazen buis) op een klein snippertje wel herhalen. De typische lucht bij het verbranden zou ik meteen herkennen.

Daarna de water en ethanol procedure. Ik hou jullie op de hoogte.

Ruud Jansen

www.jendela.nl

Berichten: 45

Re: plastic folie

Heb je het al geprobeerd het te verhitten en dan terug te buigen, dit dmv een fohn of een verfbrander. (niet de gas variant!)

Over het algemeen zijn het namelijk thermoplasten die gebruikt worden hiervoor, als je deze verhit kun je ze weer vervormen.

Weet alleen niet zeker of dat ook al rond die tijd gebruikt werd.

Gr.Stefan

Edit:typo's

Reageer