Springen naar inhoud

Anode Pen Alkaline Batterij

• Log in om te kunnen reageren

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 16:57

Ja, ik dacht ik haal die koolstofstaaf uit de batterij (voorzichtig en de rest in chemobak), maar ik had niet goed nagedacht/onderzocht dat er helemaal geen koolstofstaaf in een Alkaline batterij zit... 8-[ :)

Maar ik zag wel een klein anode staafje. Helaas kan ik niet op internet vinden van welk materiaal dat is gemaakt en of het dus het bewaren waard is...

Geplaatste afbeelding

Die anode pen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 18:39

Voorheen waren ze inderdaad wel van koolstof, maar tegenwoordig zit er een messing staafje in omgeven met zinkpoeder volgens mij.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 20:26

Niet echt iets spannend/nuttig, helaas. :)

Bedankt voor je antwoord.

Veranderd door Z4x, 02 augustus 2009 - 20:26

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 11:27

Z4x, als je de tekening goed bekijkt zie je wel nuttige en spannende dingen. Bijvoorbeeld een membraan dat een direkt electrisch kontakt tussen het anodemateriaal (zink) en het kathodemateriaal (bruinsteen) moet verhinderen.

De anodepen, die het electrisch kontakt met de zinkkorrels moet verzorgen kan van zink of een zinklegering zijn. Met NaOH als electroliet kan het ook messing zijn. De anodepen mag echter niet zelf aan de anodereaktie meedoen.
Zo te zien voert de stalen mantel de stroom af van het kathodemateriaal. Dit materiaal houdt de potentiaal van het RVS hoog en daarmee ook de passiviteit van het staal in stand.

We zie een opmerkelijk verschil met de Leclanche cel. Hier zien we de positieve pool aan de buitenzijde en de negatieve pool centraal aan de onderkant.
De anodepen heeft maar een klein kontaktoppervlak met het anodemateriaal. De kontaktweerstand tussen pen en zink moet dus heel laag zijn. Mogelijk kiest men daarom voor een messing pen. Dat kan, omdat er hier geen ionen zijn die met koper kunnen complexeren. Bij een Leclanche-cel is dat wel anders. Daarin gebruikt men een electroliet met o.a. ammoniumionen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures