Shoppen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Shoppen

Ik begin het wel* leuk te vinden dat scheikunde thuis (samen met jullie advies leer ik er ook nog heel veel van, dank-u-wel) en ik wil wel paar dingen kopen om het wat makkelijker te maken. Graag jullie hulp hierbij. :)

De winkel labstuff.nl lijkt me wel goed, omdat ik die hier een keer "gehoord" heb.

Simpele dingen wou ik kopen, van paar euro(cent) per stuk, maar sommige snap ik de verschillen niet helemaal. Wel tof dat die dingen niet zo duur zijn. Ik hoef trouwens ook geen berg met spul dat ik niet meer gebruik, dus jullie mogen wel kritisch zijn. ;)

Oke...

Je hebt hittebestendig Duran of Borosilicaat glas, uuuh, wat is het verschil (behalve dat Duran duurder is)? Ik denk dat ik nu voor Borosilicaat ga.

Je hebt een Spuitfles PE en een Spuitfles LDPE. De PE heeft een afneembare spuitkop. Heeft dat meerwaarde of niet nodig?

Erlenmeyer met afzuiging is uitverkocht... jammer. Oh, maar ik zie wel een Afzuigkolf, stukje duurder...

Is een indampschaal handig/nodig of kan dat ook in de erlenmeyer? Is trouwens zo'n indampschaal/erlenmeyer handig om aluminium te smelten?

Veel verschillende reageerbuizen, maar reageerbuis Fiolax lijkt me het best, kan veel hebben en is goed genoeg voor mij. Deze zijn nieuw of tweede hands? Niet dat dat zoveel uitmaakt, maar wil wel ff weten.

Reageerbuisrek kan ik zelf wel maken, das vier plankjes denk ik. Opslag van stoffen kan wel in gebruikte (en schoongemaakte) appelmoes potten enzo, toch?

Destilleer spul heb ik nog niet nodig of zeggen jullie iets anders misschien? Is wel tof... :P

Die pipetten op deze pagina aan het begin: http://www.labstuff.nl/contents/nl/d12.html Moeten daar niet pipetspenen op?

Welke pipet maat moet ik hebben? Wat is handig, er zijn zo veel...

Zo'n Millipore Filter, is dat iets waard of kan koffiefilter ook? Als het beter als koffiefilter is, welke heb ik dan nodig/is handig... welke uM?

De Reageerbuisklem (van hout), dat is me wel een dure knijper. Is het goedkoper om gewoon een normale knijper te pakken en er stukje op spijkeren/lijmen voor die paar keer dat je het gebruikt?

Oooh komt er eens kijken, wat ik in mijn winkelmandje heb.... :

Slangenklem, metaal 2x - 1 euro (kan niet laten liggen voor dat geld)

Dubbelspatel 150mm - € 1,25

Spuitfles LDPE 100ml en 150 ml - € 4,10 (misschien is eentje ook wel genoeg)

Erlenmeyer (nieuw) Borosilicaat 100 ml - € 2,55

Bekerglas (nieuw) Borosilicaat 100 ml - € 2,12

Trechter plastic (klein) - €0,50 (grote zijn op...)

Reageerbuis Fiolax 25ml, 4x - € 1,00 (kost geen drol, lol)

Druppelpipet plastic met maatverdeling, 3x - €0,30

Spuit, plastic 1ml - € 0,25

Petrischaal, glas, nieuw (9cm diameter) - € 1,40

roetstaafje massief glas (150mm) - € 0,51

totaal (plus verzenden 6,75) = € 21,73 (moet nog pipetten bij)

Je kan je afvragen waarom er van die kleine/goedkope dingen in staan, maar ik heb geen zin om dingen te kopen die ik misschien toch niet gebruik (door bijvoorbeeld vervangende spullen).

* als een Fries 'wel leuk' zegt, dan bedoelt ie eerlijk gezegd dat ie het heel erg leuk vindt. :)

Berichten: 654

Re: Shoppen

Je hebt hittebestendig Duran of Borosilicaat glas, uuuh, wat is het verschil (behalve dat Duran duurder is)? Ik denk dat ik nu voor Borosilicaat ga.
Duran is een merk, Borosilicaat is het type glas. Het is net als het kopen van schoenen met aan de ene kant Nike voor 80 euro, en aan de andere kant Wike voor 8 euro. Soms zullen die Wikes net zo goed zijn, maar bij Nike heb je min of meer een soort "garantie" (niet letterlijk dus).
Je hebt een Spuitfles PE en een Spuitfles LDPE. De PE heeft een afneembare spuitkop. Heeft dat meerwaarde of niet nodig?
Afneembare spuitkop? Als het goed is hebben alle spuitflessen dat, anders kan je ze niet bijvullen. PE-spuitkoppen zijn rigide, dwz dat ze niet kunnen buigen. LDPE is wat minder stevig en kan dus wat buigen.
Erlenmeyer met afzuiging is uitverkocht... jammer. Oh, maar ik zie wel een Afzuigkolf, stukje duurder...
Waarmee wil je afzuigen? Daar heb je wel een vacuüm voor nodig.
Is een indampschaal handig/nodig of kan dat ook in de erlenmeyer? Is trouwens zo'n indampschaal/erlenmeyer handig om aluminium te smelten?
Bij indamping moet je denken aan het verwijderen van het oplosmiddel uit een product. Het voordeel van een indampschaal is het ontbreken van glas boven het product. Zo kan je het er gemakkelijk uitschrapen. Een erlenmeyer kan wel, maar is een stuk lastiger.

Aluminium smelten in glas? Dat zou ik niet proberen, borosilicaat kan flink wat hebben, maar begint toch echt te vervormen boven de 400 °C. Mogelijk al daaronder. Metalen smelten in glas lijkt me geen geschikte optie. Daar zal je een speciale kroes voor nodig hebben, gemaakt van nikkel, platina, grafiet of iets anders (wolfraamcarbide etc). Duur!
Veel verschillende reageerbuizen, maar reageerbuis Fiolax lijkt me het best, kan veel hebben en is goed genoeg voor mij. Deze zijn nieuw of tweede hands? Niet dat dat zoveel uitmaakt, maar wil wel ff weten.
Fiolax kan geloof ik net iets minder temperatuurwisseling hebben dan Duran. Ik heb geen ervaring met Fiolax. Ik vermoed dat deze nieuw/ongebruikt zullen zijn. Om hier zeker van te zijn zal je Labstuff ook een e-mail kunnen sturen.
Reageerbuisrek kan ik zelf wel maken, das vier plankjes denk ik.
Dat kàn... Maar ik raad het niet aan. De originele witte reageerbuisrekjes zijn van goede kwaliteit en zijn bedekt met één of ander epoxy die zeer goed chemisch bestendig is.
Opslag van stoffen kan wel in gebruikte (en schoongemaakte) appelmoes potten enzo, toch?
Nee! Sommige niet-schadelijke stoffen kan je hier misschien in bewaren. Gevaarlijkere chemicaliën moet je hier niet in bewaren. Dergelijke potten gaan gemakkelijk kapot en zullen waarschijnlijk niet goed genoeg sluiten. Daarnaast zijn de (meestal metalen) deksel erg onderhevig aan oxidatie.

Hoe goed dit ook lijkt, ik zou het er niet op wagen. Ik gebruik zelf monsterflesjes uit een laboratorium en HDPE-potten met dubbele afsluiting.
Destilleer spul heb ik nog niet nodig of zeggen jullie iets anders misschien? Is wel tof... :P
Mwah, het is wel mooi, maar vrij prijzig voor iets "moois". Alleen aanschaffen als je het echt nodig hebt. Er komt ook nog wel wat meer bij kijken dan alleen zo'n set. Je zal een waterpomp+wateraansluiting nodig hebben voor de koeling, de ruimte voor de gehele opstelling. Een verwarmingsmantel. En dan zit je nog niet aan vacuümdestillatie.
Die pipetten op deze pagina aan het begin: http://www.labstuff.nl/contents/nl/d12.html Moeten daar niet pipetspenen op?
Sterker nog, een pipetteerballon voor de maatpipetten. Een gewoon speentje (fiepje) is niet genoeg. De speentjes zijn bedoeld voor pasteurpipetten.
Welke pipet maat moet ik hebben? Wat is handig, er zijn zo veel...
Wat wil je doen? Maatpipetten is handig als je heel erg exacte (analytische) hoeveelheden wil pipetteren. Pasteurpipetten zijn perfect voor overhevelen.
Zo'n Millipore Filter, is dat iets waard of kan koffiefilter ook? Als het beter als koffiefilter is, welke heb ik dan nodig/is handig... welke uM?
Wederom, wat wil je doen? Als je koffie wil filtreren is een koffiefilter redelijk goed. Een zeer fijn filter kan je niet gebruiken voor flink dikke suspensies zoals koffie. Dan raken de filters verstopt.
De Reageerbuisklem (van hout), dat is me wel een dure knijper. Is het goedkoper om gewoon een normale knijper te pakken en er stukje op spijkeren/lijmen voor die paar keer dat je het gebruikt?
Kan je doen.. Nog beter hou je je reageerbuis niet vast en gebruik je een echte klem. Dat is nog duurder.

Er is natuurlijk een goede reden dat er reageerbuisknijpers zijn en in laboratoria geen knijpers aan plankjes worden vastgemaakt. Naast dat het zonde van je tijd is, zijn de originele dingen waarschijnlijk een stuk betrouwbaarder.

De meeste hobbychemici hebben wel oplossingen voor dure dingen, trouwens. Maar dat wil nogal verschillen per persoon en object.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Shoppen

Wow, bedankt. Heel veel info.

Is deze ook handig? http://www.labstuff.nl/contents/nl/p4535.html

Hij lijkt me handiger/prettiger dan zo'n brilletje...of niet? en je krijgt niks in je mond/gezicht als iets ontploft/knalt van glas ofzo.

Berichten: 654

Re: Shoppen

Ik heb liever een gewone veiligheidsbril of nog liever mijn eigen bril. Alhoewel geen veiligheidsbril, de laatste is wel op maat gemaakt en de enige die mij niet gaat irriteren na een tijdje.

Zo'n kap lijkt me overkill en vooral handig als je met een slijptol of grote hoeveelheden chemicaliën bezig bent. Comfortabel lijkt dat ding mij niet.

Berichten: 3.145

Re: Shoppen

Z4x, als je echt wat serieuzer wilt beginnen met hobbychemie, lees dan mijn pagina over het opzetten van een huislabje ook maar eens. Ik heb enige tijd geleden zo'n pagina toegevoegd aan mijn website omdat dit soort vragen wel vaker langs komt:

http://woelen.homescience.net/science/chem/misc/homelab.html

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Shoppen

Ik zal het doornemen, bedankt.

Er staat veel op je website, bedankt daarvoor, maar ik vind het beetje moeilijk dingen snel te vinden. Ik zal het allemaal een keer rustig bekijken. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Shoppen

Ik heb besteld. :)

Erlenmeyer van 250ml genomen in plaats van 100ml, 250ml lijkt me een mooie maat.

Berichten: 6

Re: Shoppen

hallo, bedankt dat je zo een onderwerp geopend hebt nu heb ik er ook veel informatie, want ik ga misschien ook van labstuff.nl glaswerk bestellen voor wat scheikunde proefjes. Ik wil volgend jaar op roc laboratorium medewerker gaan volgen en dan een laborant worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Shoppen

Topic is 2 jaar oud !

Dat zal je niet in dank worden afgenomen.

Reageer