Springen naar inhoud

[scheikunde] hoeveel onderdruk kan glaswerk hebben (mbar)

• Log in om te kunnen reageren

inspiron5100

inspiron5100

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2009 - 14:52

hoi

weet iemand hoeveel onderdruk een vacuumdestillatie opstelling maximaal kan hebben bij hoog vacuum. hiermee bedoel ik dan, dat er geen implosie zicht voor doet wanneer je hoog vacuum gaat trekken.

heeft iemand hiermee ervaring ?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 03 augustus 2009 - 15:03

Is het een echte vacuumdistillatie-opstelling? Zoals een Rotavap? Dan gaat het om drukken van enkele millibars, dus ongeveer 1 bar onderdruk.

Maar het staat of valt met welk glaswerk je werkt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2009 - 21:17

Vacuum, hoog of laag en voor mijn part volledig is altijd een rare toestand. Op zich maakt het namelijk helemaal niet uit, de max buitendruk is ca 1 Bar.
Echter op zg hoog vacuum apperatuur moeten bordjes met waarschuwingen???? Waarvoor weet niemand. Is er ergens ingeslopen, want de inplosieve kracht van ca 2 cm Hg is maar een fractie minder dan van 0,1 mm Hg.

Kortom, elke soort glaswerk, dat geschikt is voor vacuum, kan die buitendruk van 1 Bar echt wel aan. Zelfs meer dan dat, maar kleiner als nul Bar is er niet.

Vaak wordt vacuum/onder druk verwart met overdruk van ca 10 Bar of meer, daar is bij vacuum totaal geen sprake van.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2009 - 22:19

Klopt.

Bij totaal vacuüm is er een drukverschil van 1 bar, lang niet genoeg om een glazen gebruiksvoorwerp stuk te krijgen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 augustus 2009 - 22:41

Klopt.

Bij totaal vacuüm is er een drukverschil van 1 bar, lang niet genoeg om een glazen gebruiksvoorwerp stuk te krijgen.

Gebruiksvoorwerp? Daar zou ik voorzichtig mee zijn, het gaat al snel om hele grote krachten. In mijn huis gebruik ik bijvoorbeeld een raam van 2x2m, zeker niet geschikt voor vacuum.

Ik zou het hierop houden: een voorwerp dat is gemaakt om in een vacuumopstelling te worden gebruikt kan elk type vacuum aan (wat betreft de druk). Het maakt dus niet uit of je een waterstraalpomp gebruikt (drukverschil = 1000mbar-20mbar = 980 mbar) of een membraanpomp (1000mbar - 0.1mbar = 999.9 mbar, net 2% hogere belasting voor de materialen). Het is alleen zo dat een hoogvacuum (bijvoorbeeld <10-6mbar) wel erg mooie schone oppervlakken eist en beslist niet-poreuze materialen, en die kunnen niet altijd worden gegarandeerd. Daardoor gaat echter het voorwerp niet stuk; het is dan alleen niet mogelijk om het gewenste vacuum te bereiken. De pomp zuigt zich een ongeluk....

Veranderd door rwwh, 03 augustus 2009 - 22:43

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 08:42

Dus een theekopje kan je ook veilig vacuüm trekken?

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 11:24

Bij vacuumglaswerk ed zul je nooit scherpe hoeken aantreffen, want dat verhoogt de kans op stuk gaan. Bovendien ook zelden gegoten glaswerk, aangezien daar nog wel eens gietfoutjes in zitten. Een wijn/bier fles is dus ook ongeschikt, mede doordat er vaak krasjes op zitten.

Vacuumglaswerk is dus afgerond, meestal geblazen en vervolgens in een oven nog nagegloeid, om de spanningen eruit te halen.

Theekopjes zijn van porselein/klei, dus gebakken of gesinterd en dat is van nature vrij poreus. Daarna voorzien van een glazuurlaag. Dus duidelijk niet gemaakt voor vacuum. Hoewel er natuurlijk wel porseleinenfilters/kroesjes ed bestaan die tegen een behoorlijke onderdruk kunnen.

Overigens worden hoogvacuum-lekken vaak opgespoord dmv een soort taser. Een vlamboogje van (dacht ik) ca 50 kV wordt langs het apparaat bewogen en bij een lek zie je een plasma ontstaan in je buis of vat en kun je soms het lek dichten.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 11:53

Ik bedoelde een theekopje van glas, maar omdat je zegt dat bier flesje ook al niet kan is het dus niet mogelijk. Jammer. :)

Ik zat te denken dat als je een cement malletje maakt dat het wel handig is om daar de luchtbellen uit te zuigen door middel van vacuüm, maar daar heb je dus speciaal glas voor nodig. Misschien kan een plastic fles ook wel, maar das niet vacuüm te krijgen denk ik.

Sorry voor de onderbreking, heeft de topic starter al een tevreden antwoord?

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 11:58

op vacuumglaswerk zit ook vaak een beschermende coating. mocht het imploderen dan explodeerd het glas niet verder.
* de coating kan niet tegen alle oplosmiddelen by the way :P :P :P

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 14:38

Een beschermende coating erop?? Ben ik nog nooit tegen gekomen, wel een gaas(mantel) of een scherm. Maar als het werkt, waarom niet.

Z4x, met een beetje onderdruk kun je al vaak heel veel luchtbellen verwijderen en dat is ook zeer gebruikelijk bij bijvoorbeeld plastic impregneren, polyester en epoxy bijv. Daar werkt zelfs een folie met onderdruk perfect. Bij Blokker en dergelijke firma's kun je ook zakken kopen om kleding ed in te bewaren bij onderdruk. Ook Vacuvar?? werkt met onderdruk om wijn goed te houden. En zo zijn er vele voorbeelden, koffie en vacuumspalken en ga zo maar door.
Maar dat is een vacuum (onderdruk) van ca 0,5 - 0,2 Bar, zo ongeveer wat een stofzuiger kan produceren.

De gevaren van vacuum worden schromelijk overdreven. goed het kan knallen, maar de kracht v/d implosie is max 10 N/cm2, dus zolang je niet met je neus er boven op zit, kun je er (redelijk) veilig mee experimenteren. Veel meer dan de standaard veiligheidsmaatregelen zoals een bril en juiste kleding is niet nodig. Ook dubbelglas heeft een onderdruk en dat kan een hoop hebben.

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 15:21

Een beschermende coating erop?? Ben ik nog nooit tegen gekomen, wel een gaas(mantel) of een scherm. Maar als het werkt, waarom niet.

[offtopic]
rotavapor

helemaal onderin staat het over de P + G coating. maar na een week butylacetaat is het stukje over invisible coating ook niet helemaal meer waar. maar werkt dus hetzelfde als zo'n scherm/mantel. [/offtopic]

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 12:33

Ik mag hopen dat die coating aan de buitenkant zit.
(En dus niet in aanraking komt met butylacetaat)

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 12:57

De gevaren van vacuum worden schromelijk overdreven. goed het kan knallen, maar de kracht v/d implosie is max 10 N/cm2, dus zolang je niet met je neus er boven op zit, kun je er (redelijk) veilig mee experimenteren.

Een risico dat niet vaak wordt herkend is dat bij vacuum destillaties meestal ook hoge temperaturen worden gebruikt (oliebaden, verwarmingsmantels tot 200,300 graden) en dat bij ongecontroleerd opheffen van het vacuum de hele opzet onder behoorlijke druk kan komen te staan door de expanderende lucht.
Altijd zorgen dat er ongeborgde stoppen in de opzet zitten die eruit kunnen knallen als het eens fout gaat.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 20:28

Voor alles moet je een risico-afweging maken, maar ik heb een paar duizend vacuumdestillaties gedaan en/of mee gemaakt en het is eigenlijk qua vacuum nooit uit de hand gelopen. Wel het trekken en/of lopen met een capillair (liefst zonder bril) en wat oliebrandjes en brandjes met oa Boranen, butyltin ed.(vac.dest onder stikstof).
Er werd nog wel eens vergeten dat er geen zuurstof bij mocht komen, nadat het gedestilleerd was en dus ...ging er wat fout bij de beluchting.

Wat betreft die ongeborgde stoppen, dat vraag ik me af. Een gelepen stuk glaswerk cq stop zit behoorlijk vast door het vet en kogelslijpstukken altijd met klemmen.

Maar nu ik er zo op terug denk, waren de eigenlijke bronnen van gevaar de kwikmanometers en terugslagflessen v/d waterstraalpompen. Hoewel daar ook nooit wat ernstigs is gebeurd, zaten die bij de wasbakken en waren onbeschermd en zo standaard dat er nauwelijks op gelet werd.

Maar alert zijn blijft een vereiste.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures